يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۰
کد مطلب : 129941
وزیر صمت در مراسم روز ملی صنعت و معدن:

انحصار در بخش صنعت حذف شود

انحصار در بخش صنعت حذف شود
وزیر صمت با  اشاره به  اینکه صنعت در وضعیت مولد و اقتصادی قرار ندارد، بر لزوم پایان امتیازات خاص و انحصارات و رانت در صنعت تاکید کرد.
بیست و هشتمین سالروز ملی صنعت و معدن با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، رئیس هیأت عامل سازمان توسعه‌ و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، سازمان گسترش صنایع ایران (ایدرو) و دیگر صنایع کشور، خانه صنعت ایران، خانه معدن ایران و دیگر سازمان‌های صنعتی و معدنی برگزار شد.
عباس علی‌آبادی در مراسم روز ملی صنعت و معدن در سالن سران اجلاس، اظهار داشت: بعضی از صنعتگران به دنبال دریافت وام‌های ریالی هستند با اینکه ما اعلام آمادگی برای اختصاص ارز را داده‌ایم، از آنجایی که پرداخت تسهیلات ارزی با ارز است و نسبت به وام‌های ریالی بیشتر است و این به نفع آنان نیست.وزیر صمت با تاکید بر توسعه معدن‌کاری، بیان کرد: سهم معدن در کشورمان مهم است باید از تجهیزات و فناوری‌ها به‌روز استفاده شود. امروز فناوری‌ها به قدری پیشرفت کرده که بدون ضربه زدن به محیط زیست فعالیت می‌کنند، اما ما محیط زیست را نابود کرده‌ایم. وی ادامه داد: اگر می‌خواهید به طبیعت خود احترام بگذاریم باید فناوری‌ها را ارتقا داده و از تجهیزات به‌روز استفاده کنید؛ ضمن اینکه اگر صنعتگران و معدن‌کاران از متخصصان و دانشمندان سایر کشورها در صنعت جذب کنند مشوق‌ها به آنها اختصاص می‌یابد.علی‌آبادی با بیان اینکه ۳۷ شرکت خودرویی در کشور داریم، گفت: برای اینکه محصول صنعتی تولید کنند باید به سمت کالاهای رقابتی حرکت کنند. مادامی که شرکت‌های خودروساز ما رقیب نداشته باشند وضعیت همین است.
وزیر صمت عنوان کرد: اختصاص ارز تنها نباید به خودروهای لوکس و گران‌قیمت اختصاص یابد، بلکه نیاز است تا خودروهای ارزان قیمت وارد شود که منجر به ایجاد رقابت‌های سازنده با خودروهای داخلی شود.وی تاکید کرد: خودروسازان باید خود و تولیدات را تغییر دهند و انتقادپذیر باشند در غیر این صورت در همین‌جا توقف خواهند کرد.علی‌آبادی با تاکید بر افزایش بهره‌وری عوامل تولید به ویژه‌کار و سرمایه، گفت: در به‌کارگیری سرمایه و تجهیزات به‌گونه‌ای رفتار می‌شود که دارای بهره‌وری بالایی نیست.علی‌آبادی خاطرنشان کرد: افزایش سهم صنعت و معدن در صادرات غیرنفتی برای ایجاد اشتغال و سهم حداکثری در تولید ناخالص اقدام راهبردی در بخش صنعت است و روزی که خدمات فنی و مهندسی صادر شود آن روز در قلعه خواهیم بودید؛ ضمن اینکه در بیشتر زمینه‌ها به این دستاورد رسیده‌ایم.
لازم به ذکر فرشاد مقیمی- رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی- ضمن تشکر از حضور و تلاش فعالان صنعتی و معدنی کشور و افتخارآفرینی آن‌ها، اظهار کرد: امروز که آخرین روز دهه تولید و تجارت و مصادف با بیست و هشتمین  سالروز ملی صنعت و معدن است، ضمن قدردانی از فعالان منتخب، همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام شد،   رونمایی از «بسته خادم‌الرضا» صورت خواهد گرفت؛ جهت تدوین این بسته، ١٠٠ محور و موضوع، شناسایی شد تا در روز صنعت‌ و معدن امسال در حضور  و توسط رئیس جمهور رونمایی شود که متاسفانه از این افتخار محروم ماندیم؛ بدین ترتیب تصمیم گرفته شد که بسته مذکور به عنوان یادگار از رئیس جمهور شهید، تحت عنوان ''بسته خادم‌الرضا'' رونمایی شود. این بسته حمایتی، مورد استفاده‌ واحدها و فعالان تولید و تجارت کشور، قرار خواهد گرفت.  محمدرضا بهرامن - رئیس خانه صنعت و معدن ایران- در این برنامه اظهار کرد: امروز به خاطر ناامیدی که در کشور دیده می‌شود؛ ضرورت دارد که همگی نهادها و سازمان‌ها دست به دست هم بدهیم تا مشکلات حل شوند؛ بخشی ما هستیم و بخشی دیگر سیاست‌گذاران هستند؛ ما نیازمند لحظه به لحظه مدیریت کردن این بخش‌ها هستیم.بهرامن خاطر نشان کرد: ذخایر معدنی در همه‌ دنیا، حتی آمریکا و استرالیا، روسیه، آفریقا و... حاکمیتی هستند و نگاه حاکمیتی دارد ؛ چون نفع عامه در آن است. بنابراین چنانچه از ذخایر خدادادی استفاده نکنیم، خیانت به کشور و جامعه خود کرده‌ایم؛  چرا نمی‌گذارند متولی بخش معدن به فعالیت خود ادامه دهد و نقش خود را توسعه اقتصادی تعریف و ایفا کند. چرا درآمدهای شیرین نفتی که در بودجه مصرف می‌شود، اجازه نمی‌دهد که بخش معدن، رشد واقعی خود را داشته باشد؟ اینکه می‌گویم نگاه حاکمیتی، چراکه اصل ۴۴ و ۴۵ قانون اساسی صراحتا نقش بخش متولی را مشخص کرده و تأکید دارد که متولی باید این بخش را اداره کند که درست هم هست.
در ادامه این مراسم، محمدرضا مرتضوی- مدیرکل خانه صنعت و معدن ایران - ضمن تاکید بر اینکه ما به عنوان فعالان صنعتی‌، به‌شدت از عملکرد سامانه‌ها ناراضی هستیم؛ تصریح کرد: سامانه‌ها تکالیف اجباری را به گردن صنعت گذاشته و نقشی هم در کنترل فسادها ندارد ؛ این درحالیست که تمام این فسادها، در همین سیستم‌های کنترلی و ایست بازرسی‌هایی است که روند صنعت کشور را کند کرده و البته رکورد فساد را هم شکسته است. امیدوار هستیم که همراهی وزیر صنعت، معدن و تجارت به این موضوع توجه ویژه داشته و ما را همراهی کنند.دبیرکل خانه صنعت و معدن ایران، دیکر مشکل صنعت را موضوع قیمت‌گذاری دستوری دانسته و با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری کمر صنایع را شکسته است، گفت: ثابت شده که نظام قیمت‌گذاری دستوری نه‌تنها کمک‌کننده و تأثیر گذار نیست، بلکه جز ضربه به کیفیت تولیدی کشور، تاکنون سودی نداشته و کمر تولیدکننده و مصرف کننده را شکسته است. یکبار برای همیشه، به این خواسته صنعتگران توجه کنید، پیش از آنکه دیگر توانی برای فعالیت خدمت‌رسانی به مردم نداشته باشیم.
 
سمیه ملکی
https://siasatrooz.ir/vdcdon0ffyt0xn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی