يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱
کد مطلب : 129940
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

آمادگی سازمان بورس برای توسعه همکاری‌ با جامعه حسابرسی

مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به بازنویسی سامانه کدال اعلام کرد: سازمان بورس از آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری‌ در زمینه توسعه نرم افزارهای حسابرسی برخوردار است.
آمادگی سازمان بورس برای توسعه همکاری‌ با جامعه حسابرسی
به گزارش سیاست روز و به نقل از (سنا)، روز گذشته جلسه مشترکی فی مابین سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی ایران برگزار شد که در این دیدار مجید عشقی و رضا عیوضلو به نمایندگی از سازمان بورس، محمد جلیلی به نمایندگی از سازمان حسابرسی، فرهاد پناهی بعنوان دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران و اعضای هیات همکار سازمان بورس با حرفه حسابداری و حسابرسی به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند.
 
در ابتدای این مراسم مجید عشقی اعلام کرد: گزارش و بررسی حسابرسی از جمله مقوله‌هایی است که به عنوان پایه و اساس تصمیمات سازمان بورس و اوراق بهادار، ارکان بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران، هیات پذیرش و هیات رسیدگی به تخلفات تلقی می‌شوند.
 
وی به تداوم همکاری‌ها برای افزایش کیفیت گزارشات حسابرسی، پیشنهاد اصلاح استانداردها و رویه‌های حسابرسی اشاره کرد و گفت: باید از این طریق بتوان مبنای درستی از قضاوت سرمایه‌گذاران، ارکان بازار سرمایه، نهاد ناظر، بحث‌های تخلفاتی و قضایی موجود بین فعالان بازار سرمایه را فراهم کرد.
 
عشقی اظهار داشت: درصدد هستیم تا از طریق هیات همکاری، باعث افزایش کیفیت گزارش حسابرسی و کمک به ارکان مختلف برای اتخاذ تصمیمات حرفه‌ای‌ شویم.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، ارتباط بازار سرمایه با حرفه حسابرسی را فراتر از همکاری بین دستگاهی دانست و گفت: موضوع مهم حسابرسی و نظارت بر موسسات حسابرسی بسیار با بازار سرمایه عجین شده و تا کنون شاهد پیشروی سطح این همکاری‌ها به صورت مثبت بوده‌ایم.
 
وی ادامه داد: درصدد هستیم تا ارتباطات ایجاد شده در سطح جامعه و سازمان حسابرسی را از طریق همکاری‌های مشترک توسعه دهیم.

آخرین وضعیت رسیدگی به قانون تجارت
 
عشقی به بررسی قانون تجارت در شورای نگهبان و نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و افزود: این قانون دارای بالغ بر یک‌هزار و ۳۰۰ ماده است که به شورای نگهبان ارجاع داده شده و با سرعت بالایی در حال بررسی است اما با توجه به اثر زیاد این قانون در کسب و کار، بررسی آن نیازمند مدت زمان زیادی است.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه قانون تجارت نیازمند همفکری‌ برای اصلاح موارد جزیی و کلی است، گفت: باید هر چه سریع‌تر دغدغه‌های حرفه‌ای به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام منعکس شود.
 
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت طرح سازمان حسابرسی اعلام کرد: پیشنهاد ما به مجلس این است که این طرح به صورت لایحه درآید و ما نیز به عنوان یکی از ذینفعان اصلی آن تلاش کنیم تا تغییرات لازم اعمال و در نهایت از طریق دولت به مجلس ارایه شود.
 
رایزنی‌های سازمان بورس با شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام
 
وی به رایزنی‌های انجام شده با شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمینه برنامه هفتم توسعه، لایحه بودجه ۱۴۰۳ و قانون بانکداری اشاره کرد و اظهار داشت: باید تلاش کنیم در بازه زمانی کوتاهی نیز دستاوردهایی را در توسعه ظرفیت‌های قانونی حوزه حسابرسی داشته باشیم تا از این طریق، زمینه اثرگذاری مناسب بر حرفه حسابرسی فراهم شود.
 
عشقی در ادامه با تاکید بر اهمیت توسعه زیرساخت‌ها و ابزارهای فنی اعلام کرد: سازمان بورس از جمله سازمان‌هایی است که حجم عظیمی از دیتای حسابرسی و حسابداری را به خود اختصاص داده و مسلما با بکارگیری ابزارهای هوشمند می‌تواند عرصه جدیدی بر حرفه حسابرسی گشوده شود.
 
آمادگی سازمان بورس برای سرمایه‌گذاری‌ در توسعه نرم افزارهای حسابرسی
 
وی به آمادگی سازمان بورس برای سرمایه‌گذاری‌ در توسعه نرم افزارهای مورد نیاز حرفه حسابرسی اشاره کرد و گفت: با توجه به اثر چشمگیر این نرم افزارها در زمینه رسیدگی و ایجاد شفافیت در بازار سرمایه، از امکان سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت‌ها برخورداریم و اکنون در انتظار پیشنهادات لازم در این زمینه هستیم.
 
عشقی خاطرنشان کرد: اکنون در حال بازنویسی کدال هستیم و در ادامه آن می‌توان افزونه‌هایی را برای فراهم شدن دیتای مورد نیاز صنعت حسابرسی در نظر بگیریم.
 
رییس سازمان بورس با بیان اینکه سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر دچار عقب ماندگی از برخی صنایع مانند صنعت مالی شده، افزود: اگر نتوانیم زمینه توسعه ابزارهای حاضر در بازار سرمایه را همسو با دیگر صنایع فراهم کنیم، به طور حتم با چالش‌هایی در حوزه شفافیت روبرو می شویم که دیگر نمی‌توان پاسخگوی سرمایه گذاران بود.
بازار سرمایه، نماد شفافیت
 
عشقی، بازار سرمایه را نماد شفافیت خواند و افزود: فعالیت کمیته‌ها باید شفاف باشد، تصمیمات اتخاذ شده بر اساس موارد مشخص است و به صورت سلیقه‌ای نیست.
 
رییس سازمان بورس با بیان اینکه برنامه عملیاتی هیات حسابرسی باید نهایی و ارسال سند به جامعه و سازمان حسابرسی به صورت رسمی انجام شود، اظهار داشت: انتظار ما این است که هیات همکاری حسابرسی بصورت هدفمند و مبتنی بر خروجی‌ برنامه‌ریزی کرده و در کوتاه مدت نیز دستاوردهای ملموسی را ارائه کند.
https://siasatrooz.ir/vdcc0oqsx2bqio8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی