شنبه ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰
کد مطلب : 130072
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:

بازنشستگان نگران متناسب‌سازی حقوق‌ها و صدور احکام نباشند

بازنشستگان نگران متناسب‌سازی حقوق‌ها و صدور احکام نباشند
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه اکنون سن صندوق دو سال جوان‌تر شده است، درخصوص متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیز توضیح داد: توجه به معیشت بازنشستگان یکی از دغدغه‌ها بوده است؛ مجلس نیز تاکیدی را در قانون برنامه هفتم و در قانون بودجه برای بازنشستگان در نظر گرفت. هفته قبل از انتخابات قانون برنامه هفتم ابلاغ شد و در این راستا دولت نیز مصوبه‌ای را درخصوص عملیاتی کردن متناسب سازی بازنشستگان و پرداخت سه میلیون تومانی برای متناسب سازی و کمک‌معیشت به بازنشستگان به صورت علی الحساب داشت.
میرهاشم موسوی در نشست خبری با خبرنگاران ادامه داد: در این راستا باید به میزان ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیاردتومان تامین مالی صورت می‌گرفت تا این پرداخت شود. سازمان برنامه و بودجه برای بازنشستگان لشکری و کشوری تامین مالی را به سرعت انجام داد که این رقم پرداخت شد. همکاران ما حدود یک هفته تلاش شبانه روزی داشتند تا تامین مالی اتفاق بیفتد و سازمان برنامه و بودجه نیز از محل تبصره ۱۵، بخشی را به صورت اوراق تامین کرد.
موسوی با بیان اینکه همکاران توانستند این پرداختی را برای بازنشستگان انجام دهند، گفت: حتما احکام متناسب‌سازی براساس تکالیف و قانون برنامه و بودجه اجرایی خواهد شد. تکالیف قانونی است و بازنشستگان نگران نباشند. وی در پاسخ به این سوال که چه بازنشستگانی مشمول متناسب‌سازی هستند، اینگونه توضیح داد: آن بخشی که پرداخت شد برای بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر، در قالب متناسب‌سازی بوده است و آنهایی که حداقل‌بگیر هستند آنچه که برایشان پرداخت شد نیز در قالب کمک معیشت بود و ان شاءالله این مسیر براساس تامین منابع ادامه پیدا می‌کند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در تادیه بدهی، یکی از خوش حساب‌ترین دولت‌ها طی دولت‌های مختلف برای سازمان تامین اجتماعی، دولت مردمی سیزدهم است، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون حدود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده و این موضوع ادامه دارد. میرهاشم موسوی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی امروز با بیش از ۴۶ میلیون نفر تحت پوشش سرو کار و دارد، اظهار کرد: اساسا کارکرد این سازمان در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و اجتماعی است. در آغاز دولت سیزدهم یکی از توجهات ویژه به حل چالش‌های اساسی در حوزه‌های مختلف بود و یکی از این عرصه‌ها عرصه ناترازی‌ها در اقشار مختلف کشور است.
وی با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم، به میزان ۲۷ هزار میلیارد تومان مستمری و حقوق بازنشستگان را پرداخت می‌کردیم، گفت: پیش از این نیز، به دلیل ناترازی و کسری نقدینگی در پرداخت حقوق و مستمری، حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از سال ۹۲ تا پایان ۱۴۰۰ بدهی فقط به بانک رفاه ایجاد شده بود.
موسوی با بیان اینکه پرداخت ۶۵ هزار میلیارد تومانی هم داشتیم که با معوقه فروردین ماه برای بازنشستگان پرداخت شد، تصریح کرد: اقدام مهم دیگر دولت که همواره مورد مطالبه بازنشستگان بود بحث تادیه بدهی دولت به صندوق بوده است؛ همواره دولتها یکی از بدهکاران بزرگ صندوق تامین اجتماعی برشمرده می‌شدند. از بخش‌های کسب و کاری هم بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان از حوزه کسب و کار طلب داریم.
وی با تاکید بر اینکه یکی از بدهی‌های بزرگ به سازمان، بدهی دولتها بود، یادآور شد: اراده دولت مردمی سیزدهم اراده بسیار بزرگی بود و می‌توان گفت یکی از خوش حساب ترین دولت‌ها طی دولتهای مختلف برای سازمان تامین اجتماعی، دولت مردمی سیزدهم در تادیه بدهی‌هاست.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، کیفیت دارایی‌ها بسیار مهم بوده است. در دوره مدیریتی شهید رئیسی، شرکت‌هایی واگذار نشد که دفترچه قسط ما باشد؛ بلکه دارایی‌های واگذار شده، خوب بوده است.
موسوی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بیمه بیکاری پرداخت و افزود: در یکی از بخشهای بیمه بیکاری، در مصارف بیمه بیکاری، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی اتفاق افتاد.
موسوی در ادامه از راه اندازی ۲۷۷ کلینیک دیابت و فشار خون در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی خبر داد و تصریح کرد: یکی از مشکلات این بود که تامین اجتماعی مطالبات طرف قراردادها را پرداخت نمی‌کند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: مسیری که برنامه ریزی شده و شاهد آن هستیم این است که درآمد ما در ۶ ماهه دوم بیشتر خواهد بود.
وی همچنین پیش‌بینی کرد که در ۶ ماهه دوم میزان نقدینگی به میزانی باشد که برای اولین بار وارد سرمایه‌گذاری اختیاری شویم این درحالیست که عمده سرمایه‌گذاری‌ها در سازمان تامین اجتماعی طی سنوات گذشته از نوع اجباری بوده است.
وی در ادامه در خصوص بیمه تکمیلی بازنشستگان بیان کرد: در خدمات خاص بازنشستگان اتفاقات خوبی رقم خورد؛ به گونه‌ای که در خدمات خاص به بازنشستگان وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنیم و این میزان به ۳۰ میلیون رسیده است.
به گفته وی، سال گذشته بالغ بر ۲۵۰ هزار فقره وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان پرداخت شد و امسال تعداد بیشتر می‌شود.
موسوی به خدمات بیمه تکمیلی تامین اجتماعی به بازنشستگان اشاره کرد: در دولت سیزدهم بیمه تکمیلی بازنشستگان را افزایش دادیم و ۸۰ درصد تعهدات نیز افزایش یافت؛ اکنون ۵۰ درصد از سهم بیمه تکمیلی این طیف را بر عهده داریم. بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه سازمان تامین اجتماعی در بحث بیمه‌های تکمیلی برای بازنشستگان وجود دارد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان نرخ جایگزینی و نسبت‌های پشتیبانی در سازمان تأمین اجتماعی نیز خاطرنشان کرد: روند کاهشی نرخ جایگزینی بسیار سرعت گرفته بود؛ به گونه‌ای که زمانی که سازمان را تحویل گرفتیم حدود ۴.۲ بود. به طور متوسط پیش از این دولت هر سال بین ۰.۲ تا ۰.۴ کاهش داشتیم و عملا باید اکنون به ۳.۶ می‌رسیدیم اما فعلا توانسته‌ایم این روند کاهشی را متوقف کرده و شرایط را به سمت بهبودی حرکت دهیم و امروز این رقم حدود ۴ است.
https://siasatrooz.ir/vdca0wn6u49new1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی