شنبه ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۸
کد مطلب : 130074

عاملان اصلی یک نسل‌کشی

جهان دیروز شاهد برگزاری مراسمی بود که به تازگی در سازمان ملل جایگاهی عمومی یافته و از همگان خواسته شده تا یاد یک فاجعه جهانی را گرامی بدارند. آیین بزرگداشت بیست و نهمین سالگرد نسل کشی سربرنیتسا، یکی از بدترین جنایاتی که از زمان جنگ جهانی دوم در خاک اروپا رخ داد و در جریان آن بیش از هشت هزار بوسنیایی کشته شدند، در بسیاری از کشورهای جهان برگزار شد.
همزمان با این مراسم  بقایای پیکرهای ۱۴ قربانی این نسل کشی که طی سال گذشته شناسایی شده بودند، در مرکز یادبود این قربانیان در پوتوچاری به خاک سپرده شدند. آنچه از سوی محافل رسانه‌ای بویژه کشورهای غربی مطرح و اخیرا نیز توسط سازمان ملل مورد تاکید قرار گرفته آن است که این نسل کشی توسط اعضای ارتش جمهوری صرب بوسنی (جمهوری صربسکا) به فرماندهی میلان میلاسوویچ، رادوان کاراجیچ و راتکو ملادیچ در سال 1995 انجام شد که طی آن 8 هزار مسلمان قتل عام شدند. هر چند که نقش این افراد در این جنایت ضد بشری انکار ناپذیر است اما حقیقت ماجرا ابعاد گسترده‌تری دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت.
حقیقت آن است که در طول جنگ بالکان نیروهای ناتو به عنوان حافظان صلح به محل اعزام شدند اما در طول دوران ماموریت خود نه تنها اقدامی در حمایت از مسلمانان سربرنیتسا انجام ندادند بلکه زمینه را فراهم کردند تا ارتش صرب‌ها فاجعه ضد بشری را رقم زند. سازمان ملل بعدها اذعان کرد که ناتو به فرماندهی هلند نقشی اساسی در این کشتار داشته است. با این وجود تا به امروز هرگز فرماندهان و سران ناتو به خاطر این جنایت بازخواست و مجازات نشدند.
جالب توجه آنکه در زمانی که میلان میلوسوویچ قرار بود در دادگاه علیه بیل کلینتون رئیس جمهور آمریکا شهادت دهد به طرز مشکوکی خودکشی وی اعلام شد. در طول نزدیک به 30 سال پس از آن جنایت به رغم درخواست‌های مکرر مردم بوسنی برای مجازات عاملان واقعی این جنایت تاکنون هیچ اقدامی برای این مهم صورت نگرفته که نتیجه آن را می‌توان در تکرار این جنایات توسط ارتش ناتو در افغانستان و نیروهای آمریکایی و انگلیسی در عراق مشاهده کرد. جنایاتی که هیچ تفاوتی با رفتارهای وحشیانه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی نداشته که خود سندی بر شکل گیری و آموزش این گروه‌ها در دستگاه‌های اطلاعاتی این کشورها می‌باشد.
به عبارتی دقیق‌تر می‌توان گفت که اگر آن روز جهان در برابر جنایت ناتو سکوت نمی کرد امروز شاهد استمرار این جنایات در لیبی و اوکراین توسط ناتو، سل کشی فلسطینی‌ها در غزه توسط رژیم صهیونیستی نمی‌بود حال آنکه آن سکوت موجب شده تا در نشست اخیر ناتو بار دیگر بر توسعه طلبی و جنگ افروزی‌های جدید ناتو تاکید شود که نتیجه آن می تواند نسل‌کشی‌های جدیدی را به همراه داشته باشد.
 
سید مهدی لنکرانی
https://siasatrooz.ir/vdccmxqs02bq1x8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی