پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۲
کد مطلب : 130857
واشینگتن پست:

بایدن در تلاش برای کنترل درگیری ها است

رسانه آمریکایی نوشت: بایدن برای کنترل و محدود کردن درگیری ها تلاش می کند، زیرا خاورمیانه به جنگ همه جانبه نزدیک می شود.
بایدن در تلاش برای کنترل درگیری ها است
به گزارش شفقنا، چهارشنبه شب، واشینگتن پست نوشت، مقامات اسرائیلی اشاره کرده اند که ممکن است حمله گسترده ای به ایران انجام ندهند، در این حال منطقه همچنان در معرض شعله ور شدن است.
کاخ سفید در تلاش است تا پاسخ اسرائیل به باران موشک‌های بالستیکی ایران را که روز سه‌شنبه  شلیک شد، محدود کند، زیرا برخی مقامات آمریکا نگرانند که خاورمیانه ممکن است به جنگ همه جانبه ای نزدیک شود. چیزی که  جو بایدن تقریباً یک سال است که به دنبال پیشگیری از آن بوده است.
چندین مقام ارشد بایدن که خواستند نامشان فاش نشود،‌ روز چهارشنبه گفتند که مقامات اسرائیلی به طور خصوصی به آنها گفته اند که تصور نمی کنند نیاز به حمله فوری و گسترده به ایران است. با این حال، مقامات ایالات متحده و اروپا از این نگرانند که اسرائیل ممکن است به اهداف اقتصادی در ایران ضربه بزند که واکنش تشدیدکننده خطرناکی را در پی خواهد داشت.
یک مقام ارشد اروپایی گفت که تهران همواره خاطرنشان ساخته است که حملات به صنعت نفت و گاز این کشور یک «خط قرمز» خواهد بود. چنین حمله ای احتمالاً باعث حملات تلافی جویانه ایران علیه منافع انرژی غرب می شود و به طور بالقوه اقتصاد جهانی را یک ماه قبل از انتخابات ایالات متحده مختل می کند.
در ادامه گزارش واشینگتن پست آمده است؛مقامات آمریکایی می گویند که آنها اسرائیل را ترغیب می کنند تا به روشی سنجیده تر پاسخ دهد، اما متحدان آمریکا در اروپا نگران این هستند که فشار واشنگتن بر دولت بنیامین نتانیاهو کافی نباشد.
مقامات دولت بایدن می‌گویند در حالی که به رهبران اسرائیل پیشنهاد کرده‌اند که با خویشتن‌داری عمل کنند، اما در فرآیند تصمیم گیری سیاسی نتانیاهو، راست های افراطی قدرت قابل توجهی دارند، و این می تواند وضعیت را تغییر دهد. برخی از مقامات می گویند که وعده های خصوصی رهبران اسرائیل در طول یک سال گذشته تضمین نداشته است.
در عین حال، رهبران اسرائیل در فضای عمومی لحن نسبتاً تهاجمی نسبت به ایران اتخاذ کرده اند. در داخل اسرائیل، اشتهای شدیدی برای پاسخ نظامی وسیع وجود دارد، با این تصور که ایران تضعیف شده و قوی‌ترین نیروی حامی ایران، یعنی حزب‌الله، در حملات و ترور های اخیر آسیب دیده است. از جمله نفتالی بنت، نخست وزیر سابق اسرائیل اخیراً از نتانیاهو خواسته است که فوراً مجوز حمله به برنامه هسته ای ایران را صادر کند.
بنت روز سه شنبه در شبکه های اجتماعی گفت: «ما باید «اکنون» برای نابودی برنامه هسته ای ایران، تأسیسات انرژی مرکزی آن، و فلج مرگبار این رژیم اقدام کنیم». حامیان منطقه ای ایران تضعیف شده و اکنون باید با ایران که سر این داستان است برخورد کرد!
اما روز چهارشنبه، بایدن در پاسخ به پرسشی گفت که از حمله اسرائیل به سایت های هسته ای ایران حمایت نمی کند. یک مقام ارشد آمریکا نیز گفت که مقامات اسرائیلی در گفتگوهای خصوصی با ایالات متحده درباره چنین اقدامی صحبت نکرده اند.
هفته گذشته،  مقامات آمریکا  اظهار داشتند که  بر این باور بودند که اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس با حزب‌الله را پذیرفته  است، اما، دقیقا زمانی که ایالات متحده و سایر کشورها از جمله فرانسه آن را به طور علنی اعلام کردند، نتانیاهو این پیشنهاد را رد کرد.
در همین ارتباط «یان برمر» رئیس موسسه بین‌المللی مشاوره ریسک اوراسیا گروپ اظهار  کرد: آنچه آمریکایی ها می فهمند این است که ایرانی ها خواهان تشدید تنش نیستند اما آمریکایی ها نگران اقدامات اسرائیل هستند – اسرائیلی ها کسانی هستند که تهدید وجودی را احساس می‌کنند و ضرورتا تابع فشار آمریکا نیستند.
 
https://siasatrooz.ir/vdcbsgb8zrhbfwp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی