چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۵
کد مطلب : 130849
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی سیاسی ارتش:

ارتش تربیت 63 هزار حافظ قرآن را در دستور کار دارد

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم، ارتش تربیت ۶۳ هزار حافظ در میان کارکنان و خانواده‌های آن‌ها را در دستور کار قرار داده است.
ارتش تربیت 63 هزار حافظ قرآن را در دستور کار دارد
مرکز آموزش هوانیروز شهید وطن‌پور اصفهان صبح امروز ۱۱ مهرماه میزبان آزمون ارشدیت ویژه حافظان قرآن کریم نیروی زمینی ارتش بود.
در این آزمون، ۷۵ نفر از حفاظ یک تا ۳۰ جزء نزاجا شرکت داشتند و موسی معتمدی، حافظ بین‌المللی قرآن کریم داوری آن را به عهده داشت.
سرهنگ مهدی میدانی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جریان برگزاری این آزمون اظهار کرد: در سال ۱۳۷۶، تشویق‌هایی که در ارتش برای حافظان و قاریان قرآن در نظر گرفته شده بود، به استحضار مقام معظم رهبری و سپس تأیید ایشان رسید. سه سال پیش، این تشویق‌ها بازنگری و دامنه آن‌ها گسترده‌تر شد.
وی افزود: از سال ۱۳۷۶، صرفاً حافظان ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل به ترتیب یک، دو و چهار سال ارشدیت دریافت می‌کردند و همین‌طور قاریان قرآنی که در نیروهای مسلح صاحب رتبه می‌شدند، نفرات اول تا سوم آن‌ها به ترتیب ۱۲، ۹ و ۶ ماه ارشدیت می‌گرفتند؛ اما با توجه به اینکه بنا داشتیم مسیر حفظ قرآن را آسان‌تر کنیم و افراد بیشتری برای پیمودن این مسیر تشویق شوند تا منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم محقق شود، ارتش نیز در این زمینه هدف‌گذاری کرد و به شناسایی وضع موجود پرداخت.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ادامه داد: تا چهار سال پیش، سه هزار و ۳۰۰ حافظ یک تا ۳۰ جزء داشتیم که بر اساس هدف‌گذاری صورت‌گرفته، باید ۶۳ هزار حافظ در میان کارکنان و خانواده‌های آن‌ها تربیت می‌کردیم و اکنون به تعداد ۳۹ هزار و ۹۸ حافظ یک تا ۳۰ جزء رسیده‌ایم. از طرف دیگر، ارتقای حافظان به اجزای بالاتر نیز در دستور کار قرار دارد تا به هدف نهایی که تربیت حافظ کل قرآن است، دست پیدا کنیم.
وی تصریح کرد: در راستای دستیابی به این هدف، اداره قرآن، عترت و نماز ارتش مستقل شد و این استقلال به ما کمک کرد تا با حمایت فرماندهان، برنامه‌ریزی خوبی انجام دهیم. در سطحی بالاتر، نیروهای مسلح با یکدیگر وفاق و همدلی دارند و در راستای دستیابی به هدف تعیین‌شده، با یکدیگر هم‌افزا هستند.
میدانی، آزمون ارشدیت ویژه حافظان قرآن نزاجا را ذیل تشویق‌های در نظر گرفته‌شده دانست و گفت: در این راستا، اعطای ارشدیت به اجزای خرد نیز تسری پیدا کرد و موجب افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در این آزمون‌ها شد، چنانکه امروز در اصفهان میزبان ۷۵ نفر از حافظان یک تا ۳۰ جزء هستیم که برای هر تعداد از اجزا، سؤالاتی با تعداد مشخص تعیین شده و اگر از ۲۰۰ نمره، ۱۴۰ و از ۱۰۰ نمره، ۷۰ امتیاز به بالا کسب کنند، ارشدیت به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
وی تأکید کرد: افرادی که به هر دلیلی موفق به کسب نمره قبولی در این آزمون نشوند، سه ماه آینده آزمون مجدداً برای آن‌ها و نیز نوحافظانی که تازه وارد این جرگه شده‌ باشند، برگزار می‌شود. اگرچه در هر دوره، برگزاری آزمون به تعداد متقاضیان بستگی دارد، ولی بنای ما این است که در هر فصل سال، یک آزمون برگزار کنیم.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در توضیح اعطای ارشدیت نیز گفت: در ساختار نظامی، افراد برای ارتقا به درجات بالاتر، باید به تعداد سال‌های مشخصی خدمت کنند. فرد نظامی‌ای که حافظ قرآن باشد و در آزمون ارشدیت قبول شود، تعداد سال‌های خدمتش برای ارتقا به درجه بالاتر کاهش می‌یابد و این برای یک نظامی، بسیار خوشایند و در پیشرفت‌های کاری دیگر او نیز مؤثر است.
وی درباره ضرورت و تأثیر حفظ قرآن بر نیروهای مسلح بیان کرد: هدف از بعثت رسول مکرم اسلام(ص) به فرموده خود ایشان، تربیت انسان و جامعه‌ اخلاق‌مدار است. از طرف دیگر، بهترین منبعی که به تربیت چنین انسان و جامعه‌ای کمک می‌کند، قرآن کریم و اهل بیت(ع) است و طبق حدیث ثقلین، اگر به این دو تمسک پیدا کنیم، هیچ‌وقت گمراه نمی‌شویم.
میدانی تصریح کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران تنها ارتش قرآن‌بنیان و قرآن‌محور در جهان است که زیر نظر ولایت فقیه حرکت می‌کند و این نیروهای مسلح قرآن‌محور و قرآن‌باور هستند که حماسه‌هایی نظیر عملیات وعده صادق خلق می‌کنند؛ بنابراین اگر خواهان نیروهای مسلحی در راستای اهداف الهی و مبارزه با ظلم و استکبار باشیم، باید به قرآن، این منبع الهی چنگ بزنیم و چه اقدامی بهتر از حفظ قرآن. در کنار حفظ، انس با قرآن، آشنایی با مفاهیم آن، عمل به آموزه‌های قرآن و بهبود و کیفیت عملکرد افراد نیز اتفاق می‌افتد. برخی از فرماندهان ارتش می‌گویند کسانی که حفظ قرآن را دنبال می‌کنند، در انجام مأموریت‌های نظامی‌شان نیز موفق‌ترند و فرزندان حافظ قرآن ما هم در بهترین رشته‌ها و دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند. این‌ها از برکات حفظ قرآن است و اگر بخواهیم در عرصه نظامی موفق شویم و توان رزمی خودمان را ارتقا دهیم، راهی بهتر از حفظ قرآن و آشنایی نظامیان با آموزه‌ها و مفاهیم قرآن نیست و درواقع، قرآن برای نیروهای مسلح همه‌چیز است.
 
https://siasatrooz.ir/vdcc0xqso2bq148.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی