برنامههاي كاري وزير پيشنهادي آموزش و پرورش اعلام شد
برنامههاي كاري حميدرضا حاجي بابايي وزيرپيشنهادي آموزش و پرورش به شرح زير است :
الف- منابع برنامهريزي در آموزش و پرورش
- احكام نوراني اسلام
- رهنمودهاي امام راحل(رض) و مقام معظم رهبري(مدظلهالعالي)
- قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران
- سند چشمانداز بيست ساله
- قانون برنامه پنج ساله اقتصادي- اجتماعي- فرهنگي جمهوري اسلامي ايران
- مصوبات مجلس شوراي اسلامي
- قانون مديريت خدمات كشوري
- قانون اهداف و وظايف آموزش و پرورش
ب- هدفهاي بنيادين
- تقويت و تحكيم مباني اعتقادي، معنوي و روحيه اتكا به خداوند متعال و اعتماد به نفس دانشآموزان و رشد فضيلتهاي اخلاقي آنان.
- ايجاد زمينههاي لازم براي حفظ استقلال فرهنگي، اقتصادي و سياسي از طريق آشنا ساختن دانشآموزان به علوم، فنون، صنايع ومشاغل مورد نياز جامعه براساس اولويتهاي برنامه توسعه كشور
- شناسايي استعدادهاي دانشآموزان و اهتمام در جهت رشد و شكوفايي استعدادها و تقويت روح پژوهش،ابتكار و آفرينش
ج- ماموريتها
- آموزش عمومي: شامل ايجاد مهارت لازم در امر خواندن و نوشتن، آموزش مباني اعتقادي، اخلاقي، علمي و فرهنگي
- آموزش نيمه تخصصي:
- آموزشهايي كه زمينههاي فراگيري علوم نظري را فراهم كرده و فرد را با مبادي علوم و فنون آشنا و او را براي طي مدارج عاليه آماده سازد.
- آموزشهايي كه فراگيرنده را بر مبناي تعليم مهارتهايي كه جنبه كاربردي دارد جهت احراز شغل يا حرفه معين تربيت ميشود.
- مسائل فراروي نظام آموزش و پرورش كشور
- تقليدي، سنتي و ناكارآمد بودن نظام آموزشي در دو بعد كارايي دروني و بيروني
- عدم ارتباط منطقي و ضروري ميان نيازهاي جامعه اعم از بخش صنعت، كشاورزي، بهداشت، سلامت و ... ) محتواي دانش، مهارت و تربيت در آموزش و پرورش
- عدم بهرهگيري از ظرفيتهاي بالاي مفاهيم ارزشي و آموزههاي ديني در محتواي برنامههاي درس و فرايند يادگيري
- عدم هماهنگي فراگير ميان نهاد آموزش و پرورش با ديگر عوامل و نهادهاي تاثيرگذار بر فرايند تعليم و تربيت مانند حوزه، دانشگاه، مساجد، خانواده و....
- مشاركت ضعيف عوامل دروني مدرسه در تصميمسازيها به دليل تمركز گرايي در نظام آموزشي
- ناديده گرفتن مقتضيات محلي، در اتخاذ رويكردهاي تربيتي-آموزشي
- عدم استفاده از ظرفيت بالاي آموزش و پرورش در تقويت عقلانيت،خلاقيت، هويت ديني- ملي، انضباط اجتماعي در طي فرآيند نظام آموزشي
- به روز نبودن فضاها و تجهيزات آموزشي و ورزشي به ويژه در بخش دختران با هدف بسط عدالت آموزشي
- به روز نبودن تجهيزات آموزشي هنرستانها جهت متعادل ساختن توزيع متوازن دانشآموزان و جذب و ترغيب به ادامه تحصيل در رشتههاي فني و حرفهاي
- فقدان يك نظام جامع در فرايند جذب، گزينش و نگهداشت نيروي انساني به ويژه معلمان با هدف ارتقاي مهارتهاي حرفهاي آنان
- ناكارآمد بودن شيوههاي ارزشيابي تحصيلي
- عدم توجه كافي به گسترش فناوري و لزوم كسب مهارتهاي جديد در حوزه IT,ICT
- نهايي نشدن طرح جامع تربيتي و سند ملي آموزش و پرورش با هدف اتخاذ رويكردهاي مناسب تربيتي به منظور تسريع در تحقق تحول بنيادين
- بيتوجهي به موضوع خود كنترلي و مصونيت بخشي در دانشآموزان باتوجه به تحولات جهاني
- بيثباتي در نظام آموزش و پرورش
- عدم شفافيت در بخش اطلاعات آماري آموزش و پرورش به علت فقدان نظام جامع آماري و اطلاع رساني
- عدم نگرش سرمايهاي و توليدي به آموزش و پرورش
- راهبردها و سياستها:
- تقويت و تعميق باورهاي ديني و هويت ملي
- تحول در نظام آموزش و پرورش با هدف ارتقاي كيفي آن براساس نيازها و اولويتهاي كشور در سه حوزه دانش، مهارت و تربيت و نيز افزايش سلامت روحي و جسمي دانشآموزان باتوجه به سياستهاي كلي برنامه پنجم توسعه با رويكرد گفتمان پيشرفت و عدالت براي تدوين الگوي توسعه ايراني- اسلامي از سوي مقام معظم رهبري (مدظلهالعالي)
- اصلاح نظام جذب،نگهداشت و توسعه منابع انساني
- توسعه عدالت در نظام آموزش و پرورش
- ترويج مشاركت فراگير در آموزش و پرورش
- بازآفريني مرجعيت معلم، بهبود جايگاه حرفهاي، ارتقاء منزلت اجتماعي
- توسعه و به روز نمودن آموزشهاي فني و حرفهاي
- تعريف روشن از شاخص سطح سواد به منظور ارتقاء شاخصها، برنامهها و روشهاي آموزش
- بهبود تشكيلات و اصلاح و بهسازي قوانين، مقررات و فرآيند انجام كار با رويكرد پرهيز از تمركز و حركت به سوي مديريت نيمه متمركز
- برنامههاي عملياتي جهت تحقق اهداف و راهبردها
- تعميق و توسعه تربيت ديني
- بازنگري در محتواي كتب درسي در راستاي ارتقاء سطح علمي و آگاهيهاي عمومي و توانمنديهاي اخلاقي و اجتماعي دانشآموزان
- ايجاد فضاي خلاقيت، نوآوري، شكوفايي و آفرينش علمي- ادبي و هنري با هدف تقويت روحيه اعتماد به نفس در دانشآموزان
- پرورش و ارتقاي مهارتهاي ادراكي، كلامي، اجتماعي و تلفيق و هماهنگي فعاليتهاي پرورشي درون و برون مدرسهاي با نگاه تربيت پژوهي به منظور آماده سازي دانشآموزان در ايفاي مسئوليتها و تكاليف و استيفاي حقوق اجتماعي
- جهت دادن به مواد درسي و برنامههاي پرورشي در راستاي تعالي علمي و رشد فضيلتهاي اخلاقي براي تسري و تعميق روحيه همكاري، قانونمداري، مشاركت جويي و نيز افزايش اميد به آينده و زندگي سعادتمند و با نشاط
- تصويب نهايي فلسفه راهبردي تعليم و تربيت سند ملي آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه در توسعه كمي و كيفي آموزش و پرورش
- جذب نيروي انساني با تاكيد بر توانمنديهاي اخلاقي، آموزههاي ديني، مهارتهاي حرفهاي و صلاحيتهاي علمي از طريق نخبه گزيني و ساماندهي مراكز تربيت معلم با تكيه بردستاوردهاي نوين علمي و آموزشي
- فراهم نمودن تسهيلات و شرايط لازم براي ارتقاي سطح علمي معلمين
- تلاش مستمر به منظور استفاده از قابليتهاي درون و برون سازماني در جهت ارتقاء و بهبود وضعيت معيشتي فرهنگيان
- حمايت از نخبگان علمي، فرهنگي و اعطاي تسهيلات ويژه به معلمان خلاق و نوآور
- تلاش پيگير در جهت ساماندهي اعتبارات و تخصيص بهينه امكانات، تجهيزات و نيروي انساني با اولويت مناطق محروم
- توجه ويژه به امر آموزش بزرگسالان، تحت پوشش قراردادن تمامي كودكان واجب التعليم در مناطق محروم، مرزي و عشايري به ويژه كودكان با نيازهاي ويژه (استثنايي)
- فراهم سازي بيشتر بسترهاي قانوني جهت نقش آفريني هدفمند خانوادهها در به ثمر رساندن اهداف آموزش و پرورش
- ارتقاء نقش شوراهاي آموزش و پرورش با هدف بهرهگيري بيشتر از امكانات منطقهاي
- ايجاد بستر مناسب جهت اجرايي شدن قوانين و مقررات توسعه مشاركتهاي مردمي در آموزش و پرورش
- اصلاح ساختار تشكيلات، مديريت و ساماندهي نيروي انساني در راستاي پيشبرد اهداف عالي آموزش و پرورش
- نوآوري در تدوين برنامههاي درسي، كاهش حجم و افزايش كيفيت آموزش متناسب با نياز كشور و بهرهگيري از روشهاي نوين ياددهي- يادگيري
- برنامهريزي توسعهاي، در جهت بهبود كيفيت و ارتقاء سطح مهارت و كارآمدي آموزشهاي فني حرفهاي همگام با فناوريهاي نوين و هماهنگ با بازار كار
- برنامهريزي در جهت مشاركت بخش غيردولتي در واگذاري آموزشهاي فني و حرفهاي در راستاي تعامل با كارخانجات و مراكز صنعتي با هدف راهاندازي هنرستانهاي مهارت محور و كارآفرين
- برنامهريزي جامع در جهت تجهيز مدارس به فناوري اطلاعات و گسترش سيستمهاي آموزشي هوشمند به منظور بهرهگيري از روشهاي نوين آموزشي
- تلاش در جهت رشد اعتبارات سرانه واحدهاي آموزشي و هدفمندسازي آنها
- ايجاد و توسعه كارآمد هستههاي مشاوره تربيتي و تحصيلي
- بهرهگيري از توانمندي نهادهاي فرهنگي، علمي و تربيتي در جهت غنيسازي اوقات فراغت دانشآموزان
- تقويت معاونت پرورشي در جهت رشد فضيلتهاي اخلاقي و باورهاي ديني بر پايه هم افزايي علم و دين
- اهتمام ويژه به برگزاري و هدفمندسازي مسابقات فرهنگي- هنري و المپيادهاي علمي- ورزشي در سطوح ملي و بينالمللي
- فراهم نمودن امكانات پژوهشي در جهت شكوفايي استعدادهاي دانشآموزان از طريق ساماندهي و تقويت پژوهش سراها و بالا بردن روح پژوهش در سيستم آموزشي كشور
- توجه ويژه به ورزش مدارس و نهادينه نمودن تربيت بدني به عنوان يك فرهنگ عمومي
- ارتقاء سطح بهداشت و توجه خاص به افزايش آگاهيهاي بهداشتي فردي و اجتماعي
- طرح نظام جامع نظارت و ارزيابي مبتني بر تحقق اهداف آموزش و پرورش
- ساماندهي فضاهاي آموزشي