سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷
کد مطلب : 129661

حمایت یا ویران سازی

به رغم آنکه جهان معطوف به تحولات فلسطین و نسل کشی در غزه بویژه در رفح است که کشورهای شرکت کننده در هشتمین اجلاس «حمایت از آینده سوریه و منطقه» که به میزبانی اتحادیه اروپا برگزار شد، با تامین 12/2 میلیارد یورو برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به آوارگان سوریه و کشورهای میزبان توافق کردند.
 اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این مبلغ برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ درنظر گرفته شده است. اروپا مدعی است که بودجه‌ای که  وعده داده شد از مردم داخل سوریه و کشورهای همسایه میزبان پناهندگان سوری از جمله جوامع میزبان‌ آنها در ترکیه، لبنان، اردن و عراق حمایت می‌کند. این اقدام در حالی صورت گرفته است که در کنفرانس سال گذشته، جامعه جهانی ۵.۶ میلیارد یورو کمک به آوارگان سوری متعهد شد لذا این میزان تغییر بودجه در حالی ابهاماتی را صداقت رفتاری غرب ایجاد کرده است که در رویکردی ضد سوری  اتحادیه اروپا در تداوم مواضع خصمانه و مداخله‌جویانه در امور داخلی کشورها، تحریم‌ها علیه سوریه را برای یک سال دیگر تمدید کرد.
در بیانیه اتحادیه اروپا  آمده است که تحریم‌ها علیه سوریه تا ژوئن ۲۰۲۵ (خرداد ۱۴۰۴) تمدید شد. این بیانیه می‌افزاید: شورای اروپا پس از بررسی تحریم‌ها، تصمیم گرفت که پنج فرد فوت شده و یک فرد دیگر را از فهرست تحریم‌ها علیه این کشور حذف کند. این رویکرد نشان می‌دهد که اروپا نه به دنبال حمایت از سوریه بلکه در راستای دخالت و بحران‌سازی در سوریه و منطقه این اقدام را صورت می‌دهد چرا که میلیون‌ها سوری آواره از یک سو هزینه تراشی سیاسی و اقتصادی و امنیتی برای سوریه است و از سوی دیگر تهدیدی برای منطقه می باشد.
در همین حال غرب مدعی حمایت از مردم سوریه، هیچ سخنی از لزوم خروج نیروهای امریکایی و ترکیه از خاک سوریه و پایان تجاوزات رژیم صهونیستی به این کشور نداشته است که ماهیت غیر صلح آمیز این بودجه را اشکار می‌سازد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که این رویکرد اروپا بار دیگر نشان داد که این اتحادیه هیچ ماهیت مستقلی ندارد و همچنان در بازی آمریکا و صهیونیست‌ها گرفتار است. رویکردی که 8 ماه است که غزه را به ویرانی کشیده و 13 سال است که سوریه و منطقه را با بحران تروریسم مواجه ساخته است.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcceoqss2bqie8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی