سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
کد مطلب : 129704

طرحی که زود رنگ‌باخت

در روزهای اخیر طرح ادعایی آمریکا مبنی بر برقراری آتش بس و توقف جنگ در غزه، به یکی از محورهای اصلی محافل رسانه‌ای و سیاسی مبدل شده است بگونه‌ای که از یک سو کشورهای اروپایی و برخی متحدان آمریکا از طرح ادعایی بایدن رئیس جمهور آمریکا استقبال کرده‌اند و از سوی دیگر نیز رسانه‌ها به پردازش ابعاد این طرح سه مرحله‌ای پرداخته‌اند. همزمان نیز اعلام شد ایالات متحده روز دوشنبه ۱۴ خرداد پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در حمایت از طرح جدید آتش‌بس سه مرحله‌ای مطرح شده توسط جو بایدن برای غزه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.
لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای گفت: بسیاری از رهبران و دولت‌ها، از جمله در منطقه، این طرح را تایید کرده‌اند و ما از شورای امنیت می‌خواهیم که با آنها همراه و خواستار اجرای این توافق بدون تاخیر و بدون قید و شرط شود. دولتمردان آمریکا در حالی برآنند تا خود را یک ناجی معرفی نمایند که در عمل رویکردی مغایر با این ادعا مشاهده می‌شود.
نخست آنکه در حالی سران رژیم صهیونیستی از جمله نتانیاهو بر ادامه جنگ تاکید دارند آمریک نه تنها حاضر به اعمال فشار بر آنها نمی‌باشد بلکه ارسال تسلحات به این رژیم همچنان ادامه دارد. در همین حال در رویکردی غیر سازنده، متیو میلر  سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز مدعی شده به محض اجرای توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس، واشنگتن یک نهاد حکومتی متفاوت برای غزه را دنبال  خواهد کرد که این مقام یا نهاد، حماس نیست. او مدعی شد یکی از اصولی که ما برای پایان دادن به این درگیری دنبال آن هستیم این است که حماس نمی تواند به حکومت غزه ادامه دهد.
در همین حال در شرایطی که آمار شهدا به سی و هفت هزار نفر می‌رسد، و وزارت آموزش فلسطین از شهادت بیش از ۱۵ هزار کودک ساکن نوار غزه در تجاوز ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظامیان رژیم صهیونیستی مرتکب جنایات جنگی در نوار غزه شده‌اند، طفره رفت و گفت که چنین چیزی معلوم نیست و توسط خود صهیونیست‌ها تحقیقاتی انجام می‌شود!
از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمریکا به دنبال اعمال تحریم علیه دادگاه لاهه در حمایت از رژیم صهیونیستی است. این نوع رفتارها نشان می‌دهد که آمریکا نه تنها برنامه‌ای برای صلح در فلسطین ندارد بلکه حتی آتش بس ادعایی آن نیز اقدامی در جهت منافع رژیم صهیونیستی است. رویه‌ای که بار دیگر اثبات می‌کند که فلسطینی‌ها برای رسیدن به حقوق خویش در قالب دفاع مشروع هیچ گزینه‌ای جز مقاومت در پیش رو ندارند.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcawon6y49nu01.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی