شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۵
کد مطلب : 129737

دست‌هایی که روی ماشه است

مراسم هشتادمین سالگرد عملیات نرماندی که به عنوان نقطه عطف مقابله با آلمان نازی در جنگ جهانی دوم نامیده می‌شود در حالی در فرانسه با حضور سران کشورهای اروپایی از جمله آلمان، انگلیس، فرانسه و... در کنار بایدن رئیس جمهور آمریکا برگزار شد که همزمان محور مواضع کشورهای غربی را نه رویکرد به صلح بلکه تقویت توان نظامی اوکراین برای ادامه جنگ با روسیه تشکیل می‌داد.  
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که به تازگی به اوکراین وعده تحویل جت های جنگنده میراژ را داده بود اکنون می خواهد ظرف چند روز ائتلافی برای اعزام مربیان نظامی غربی به اوکراین ایجاد کند.ماکرون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پاریس گفت: چندین شریک قبلاً در این باره توافق کرده‌اند. همچنین بلینکن وزیر خارجه آمریکا بسته جدید کمک به اوکراین را تایید و اعلام کرد که این بسته در جنگ علیه روسیه به کی‌یف کمک خواهد کرد. بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز ضمن عذرخواهی از زلنسکی به دلیل دیرکرد در ارسال کمک‌های نظامی به کی‌یف بر استمرار حمایت نظامی از اوکراین تاکید کرد.  همچنین رسانه خبری بلومبرگ به نقل از منابعی آگاه گزارش کرد دولت آلمان در حال بررسی ارسال چهارمین سیستم دفاع هوایی پاتریوت به اوکراین است. پیش از این نیز سران ناتو و انگلیس عنوان کرده بودند که اوکراین از تسلیحات غربی برای حمله به خاک روسیه می‌توان استفاده نماید. مجموع این تحرکات برای ادامه جنگ افروزی در اوکراین در شرایطی صورت می‌گیرد که برآوردها از میدان نبرد بیانگر پیشروی روسها و نزدیک بودن زمان شکست اوکراین است چنانکه حتی صحبت از برکناری زلنسکی از سوی کشورهای غربی نیز مطرح شده است.
در این شرایط اصرار غربی‌ها به تبدیل کردن مراسم نرماندی به مدیانی برای جنگ افروزی علیه روسیه و تشویق اوکرین به ادامه جنگ، با برخی تحولات داخلی آمریکا و اروپا قابل ارزیابی می‌باشد. اروپایی‌ها از 17 تا 20 خرداد ماه 720 نماینده پارلمان اروپا را انتخاب می‌کنند در حالی که گزارش‌ها از شکست جریا‌ن‌های حاضر و برتری احزاب طرفدار افزایش قدرت ملی کشورها به جای اروپا و ناتو حکایت دارد. با توجه به این شرایط می‌توان گفت که سران کنونی اروپا و آمریکا برآنند تا با استمرار گزینه ایجاد هراس در میان شهروندان اروپایی حداقل از میزان شکست خود در انتخابات بکاهند بویژه آنکه نتایج این انتخابات می‌تواند تاثیرات منفی بر آرای بایدن در آمریکا نیز داشته باشد. بر این اساس می‌توان گفت که سران حاضر در نرماندی به دنبال بقای سیاسی خود در حال قربانی ساختن میلیون‌ها نفر از طرفین جنگ می‌باشند چنانکه شولتز صدر اعظم آلمان نیز رسما اعلام کرد که در نشست صلح سوئیس سخنی از صلح به میان نخواهد آمد.

علی تتماج

 
https://siasatrooz.ir/vdcgwy9quak9xu4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی