شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۸
کد مطلب : 129813

صلح یا جنگ؟

اروپا دو رویداد بزرگ را این روزها در دستور کار داشته است. نخست برگزاری نشست بازسازی اوکراین در برلین بوده است و دوم نشست صلح در سوئیس. این رویدادها با ادعای پایان دادن به جنگ اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که مواضع غربی‌ها در این نشست‌ها جای تامل دارد. در نشست برلین اروپا و امریکا در قالب ناتو بر استمرار ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین تاکید کرده و نسخه‌ای چند ساله را برای جنگ تجویز کردند.
همزمان با نشست سوئیس نیز در حالی پوتین رئیس جمهور روسیه طرح صلحی را مطرح کرده است، بدون هیچ پردازشی با آن مخالفت شده است چنانکه شولتز صدر اعظم آلمان مدعی است که پیشنهاد رئیس جمهور روسیه برای حل و فصل جنگ مسکو و کی‌یف، ترفندی برای منحرف کردن جامعه جهانی از اجلاس صلح اوکراین است!زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با رد شروط همتای روس، مدعی شد که رئیس جمهور روسیه در مسیر احیای نازیسم است.
دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد که غرب باید به روسیه نشان دهد که غرب از طریق تحریم تمام دارایی‌های روسیه، کاملا پشت اوکراین ایستاده است. ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو نیز اعلام کرد که پذیرش شرایط جدیدی که رئیس‌جمهور روسیه برای برقراری صلح در اوکراین اعلام کرده، به معنای تحقق اهداف مسکو است. مجموع این تحرکات و نیز خودداری بسیاری از کشورها از حضور در نشست سوئیس بیانگر یک اصل کلیدی است و آن اینکه تحرکات غربی‌ها نه در راستای صلح بلکه در چارچوب جنگ و کشتار استوار شده است.
اروپا و آمریکا در حالی مدعی هستند که به دنبال راهی برای پایان جنگ اوکراین می‌باشند که تمام نسخه‌های آنها به ارسال تسلیحات، شکست روسیه و تحریم و تهدید علیه متحدان روسیه استوار شده است.
فرایند رفتاری غرب نشان می‌دهد که از یک سو سران اروپا همچون مکرون، شولتز، سوناک بقای خود را به رغم شکست در انتخابات پارلمان اروپا در ادامه جنگ می بینند و از سوی دیگر نیز آمریکا در سایه ادعای همگرایی و ائتلاف با اروپا در حالی سوء استفاده از این کشورها برای اجرای راهبرد امنیت ملی خویش با محوریت مقابله با روسیه، چین و روسیه و قدرت‌های نوین جهان می‌باشد. اروپایی که در ظاهر مدعی استقلال و بازیگری جهانی است اما در عمل همچنان مهره‌ای در دستان آمریکا بدون کارکرد مستقل است.
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcb89b8frhb5wp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی