دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۹
کد مطلب : 122215
خبرها از سفر وزیر خارجه عمان به تهران همزمان با آزادی بخشی از دارایی‌های ایران حکایت دارد

میوه اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی فعال

میوه اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی فعال
باغ برجام در حالی در نهایت سیب و گلابی نداد که رویکرد به اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی فعال و عملگرای نتیجه محور می رود تا ثمرات بسیاری را به ثبت رساند که انتشار خبر آزادی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران همزمان با سفر وزیر خارجه عمان به تهران نمودی از آن است.
در حالی ایستادگی ایران روی خطوط قرمز مذاکراتی از سوی برخی جریان مغایر با منافع کشور عنوان می‌شده اما در نهایت همین ایستادگی زمینه ساز تحقق بسیاری از اهداف از جمله در آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران گردیده است بگونه‌ای که دیروز در آستانه سفر وزیر خارجه عمان به تهران خبرها از ازادی بخش دیگری از دارایی‌های ایران حکایت دارد. برخی منابع خبری عرب زبان از سفر قریب الوقوع وزیر امور خارجه عمان به تهران خبر دادند.
پایگاه خبری «العربی الجدید» در خبری که ساعتی پیش منتشر کرده، نوشت که « بدر بن‌حمد البوسعیدی » امروز در صدر هیاتی وارد تهران خواهد شد.منابع خبری در ارتباط با این خبر جزییات بیشتری نداده اند، اما برخی گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که این سفر بدر بن حمد البوسعیدی به آزاد شدن بخشی از دارایی های بلوکه شده ایران مربوط می شود.بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان اسفندماه نیز به تهران سفر کرده بود.
لازم به ذکر است سفیر ایران در عمان از رکورد جدید در حجم مبادلات تجاری میان ایران و عمان خبر داد و گفت: برای اولین بار حجم مبادلات تجاری میان ایران و عمان، به بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون دلار رسید.علی نجفی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ صادرات ایران به عمان ۷۱۶ میلیون دلار و واردات ایران از عمان ۶۱۹ میلیون دلار جمعا یک میلیارد و سیصد و سی و پنج میلیون دلار بود، خاطر نشان کرد این حجم تجارت، برای اولین بار در تاریخ روابط دو کشور محقق شد. عمان در بین کشور‌های همسایه، به لحاظ صادرات ایران، رتبه ششم و در بین کشور‌های حوزه خلیج فارس، رتبه دوم را دارد.
در این میان شبکه الجزیره به نقل از یک مقام ایرانی گفت که به زودی هفت میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد خواهد شد. شبکه الجزیره در صفحه توئیتر خود به نقل از یک مقام ایرانی، بدون ذکر نام وی نوشت که به زودی یک مقام عالی‌رتبه منطقه‌ای برای آماده‌سازی روند آزادی هفت میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران، وارد تهران خواهد شد.
این مقام ایرانی افزود: «به احتمال زیاد این مبلغ نزد بانک مرکزی عمان به ودیعه گذاشته شود و این مسأله می‌تواند به رفع تدریجی تحریم بانکی ایران کمک کند.»سخنگوی وزارت امور خارجه آزادی قریب‌الوقوع بخشی از منابع ارزی ایران را تأیید کرد و گفت که هیأتی عالی رتبه در این زمینه به تهران سفر می‌کند.
وی درباره آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران و خبر منتشرشده در این باره گفت که این خبر درست است و به‌زودی بخشی از منابع ایران آزاد می‌شود.پیش از این برخی رسانه‌ها از آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران در خارج از کشور (حدود هفت میلیارد دلار) خبر داده و اعلام کرده بودند که بر اساس توافق صورت گرفته با برخی کشورهای طرف قرارداد ایران، چارچوب لازم برای رفع مسدودی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدود شده کشور، مشخص و مورد توافق قرار گرفته است.
در این میان معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در صفحه توییترش در واکنش به برخی اخبار منتشر شده درباره سفر یک مقام رسمی این کشور به ایران برای رایزنی درباره پول‌های بلوکه شده، احتمال سفر مقامی رسمی از دولت سئول به ایران را رد کرد.جونگ کان چوی، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی برخی اظهارات مبنی بر سفر یک مقام ارشد این کشور به ایران را رد کرده و در صفحه توییترش نوشت: هیچ کسی در حال حاضر، قرار نیست از سئول به تهران برود.
اخیرا اخباری درباره احتمال آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران منتشر شده و گمانه زنی‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که قرار است دارایی‌های ایران در کره جنوبی آزاد و به حساب بانک مرکزی ایران منتقل شود. در این میان هم جن ساکی سخنگوی کاخ سفید با تکرار ادعاهای واشنگتن درباره مذاکرات وین اظهار داشت نمی دانیم که به توافق دست خواهیم یافت.مذاکرات ادامه دارد و ما همچنان این مذاکرات را دنبال و بررسی می کنیم.
سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روسیه می تواند به حضور در مذاکرات وین ادامه دهد؟ پاسخ داد: دیپلماسی، روابط خارجی، پیچیده است. مذاکرات ایران با حضور روسیه نمونه ای از آن است.جن ساکی در تداوم ادعاهای همیشگی غرب علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران افزود: معتقدیم و فکر می‌کنم اکثر جامعه جهانی بر این باور است که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به نفع منافع ملی ما و منافع جهانی ماست.
وی تصریح کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تنها در صورتی با یک توافق موافقت می کند که توافق خوبی باشد. اما ما تجربه خروج ترامپ از برجام را داریم و آنچه که شاهد آن بودیم عدم شفافیت است.
وی در راستای هراس از پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در چارچوب برجام و در حالیکه چنین ادعاهایی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید نشده است، ادعا کرد ایران پیشرفت های زیادی در مسیر دستیابی به سلاح هسته ای داشته است. این به نفع ما نیست.
https://siasatrooz.ir/vdca6un6m49nuu1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی