جمعه ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۱
کد مطلب : 130583
بازگشت عطاران به اکرانِ سینمایی؛

بار دیگر کُمدی‌ها بازار سینما را داغ تر می‌کند؟

بار دیگر کُمدی‌ها بازار سینما را داغ تر می‌کند؟
آخرین اکران تابستان همزمان با پایان ماه صفر و از روز پنجشنبه پانزدهم شهریور ماه با فیلم‌های «قیف»، «مفت‌بر»، «کارزار» ، «شهر گربه‌ها 2» آغاز شده است . از چهارشنبه 21 شهریور هم قرار است فیلم «آغوش باز» به جمع این فیلم‌ها اضافه شود تا به این ترتیب تنور رقابت فیلم‌ها در شهریور ماه با حضور بازیگرانی چون حامد بهداد، سحر دولتشاهی، رضا عطاران، امیر آقایی، حامد کمیلی و محسن کیایی داغ شود.

* قیف؛ کارگردان: محسن امیریوسفی ؛ تهیه‌کننده: سعید ملکان:
رضا عطاران بازیگر پولساز و پرفروش سینمای ایران دوباره از روز پنجشنبه پانزدهم شهریور ماه با یک فیلم جدید پا به عرصه اکران گذاشته تا پس از یک وقفه نسبتاً طولانی، طرفدارانش را به سالن‌های سینما بکشاند.
عطاران که همواره با حضور در هر پروژه‌ای به نوعی تضمین فروش آن را به عهده گرفته است اینبار با نوشتن فیلمنامه‌ای مشترک با محسن امیریوسفی ، «قیف» را به اکران عمومی رسانده است. بر اساس سبک کارهای عطاران در این چندین سال فعالیت او در سینما پر واضح است که فیلم سینمایی قیف نیز جزو کارهای کُمدی او محسوب می‌شود که با توجه به ذائقه مخاطب امروزی سینمای کشور احتمال می‌رود در طول مدت اکران به فروش خوبی دست پیدا کند.
هر سه فیلمی که تا به حال امیریوسفی کارگردانی کرده یعنی «آتش‌کار»، «خواب‌تلخ» و «آشغال‌های دوست‌داشتنی» خط داستانی داشته که تا پیش از او، در سینمای ایران هیچ‌کس به این موضوعات نپرداخته بود.
سعید ملکان که خود نیز در قامت کارگران آثار قابل دفاعی را به سینمای کشور هدیه داده در این پروژه به عنوان تهیه کننده در کنار امیریوسفی حضور دارد.  عباس جمشیدی فر، فریده سپاه‌منصور، غلامرضا نیکخواه، ویدا جوان و صدف اسپهبدی از دیگر بازیگران «قیف» هستند و این فیلم به سرگروهی پردیس چارسو و توسط موسسه پخش خانه فیلم در سینماها اکران شده است. فیلم قیف در این مدت کم اکران نزدیک به چهار میلیارد تومان فروش داشته است.

* آغوش باز؛ کارگردان: بهروز شعیبی ؛ تهیه‌کننده: علی سرتیپی:
جدیدترین اثر بهروز شعیبی که برای اولین بار در جشنواره فجر سال گذشته به اکران عمومی درآمد قرار است از روز چهارشنبه 21 شهریور ماه به سینماهای کشور بیاید.  «آغوش باز» براساس فیلمنامه مهرداد کوروش‌نیا و محمدسجاد نجفی با طرحی از بهروز شعیبی ساخته شده و حامد کمیلی، محسن کیایی، گلاره عباسی، مهدی هاشمی، احترام برومند، حسن معجونی، جواد خواجوی و... در آن بازی دارند.
سیانور، دهلیز، دارکوب، بدون قرار قبلی و حالا «آغوش باز»! آغوش باز روایتی است از آماده‌سازی یک سالن کنسرت برای برپایی یک اجرا و مصائبی که در این میان گره ایجاد می‌کند. بهروز شعیبی که اهالی سینما همیشه از او به ‌عنوان یکی از کارگردان‌های باهوش یاد کرده‌اند و آثار وی در سینما‌ها بازخورد و فروش خوبی در گیشه داشته است با ساخت آغوش باز، علامت سوال بزرگی را در کارنامه خود درج کرد. آغوش باز فیلمی بی‌هویت است که نشانی از شعیبی که می‌شناختیم ندارد. فیلمی بی‌سروته که ظاهرا نتیجه‌ی ماجراجویی شعیبی و اصرار آن بر خلقِ اثر جدید و یا حتی تابوشکنی و فاصله از فضای آثار قبلی‌اش است. هیچ‌کدام از کاراکتر‌های فیلم باتوجه به فقدانِ فیلم‌نامه‌ای منسجم، دارای هویت نیستند و متعاقبا نمی‌توانند خودشان را در دل مخاطب جا کنند.
آغوش‌باز مجموعه‌ای از خرده‌ روایت‌هاست که به سرانجام نمی‌رسد. با توجه به شناختی که از شعیبی داریم انتظار می‌رفت که حداقل بعد از 10 دقیقه ابتدایی گره اول مطرح و در ادامه به گره‌گشایی منجر شود ولی یا ما زیادی صبوریم یا آقای شعیبی مسیر را اشتباه رفته بود. فیلم و فیلم‌نامه هدف خاصی را دنبال نمی‌کند و هرچقدر بیشتر منتظر اتفاقی باشید کمتر به نتیجه‌ می‌رسید. بازی‌ها دم‌دستی است و به‌هیچ وجه در این سطح قابل قبول نیست. از بهروز شعیبی با این کارنامه درخشان انتظار می‌رفت با آن آثار دلچسب و پرمحتوا، سراغ ساخت اثری پرمغز‌تر برود ولی چنین نشده است. فیلم جدید شعیبی نمی‌تواند  مانند دیگر آثارش اقبال مخاطبان را به همراه داشته باشد.

* مفت‌بر؛ کارگردان: عادل تبریزی ؛ تهیه ‌کننده: حسین فرح‌بخش و عبدالله علیخانی
نام عادل تبریزی بیشتر با فیلم «گیجگاه» شناخته می‌شود. فیلمی کمدی فانتزی که سال 1399 راهی جشنواره فیلم فجر شد و در اکران هم مورد توجه قرار گرفت. حالا تبریزی فیلم «مفت‌بر» را با تهیه ‌کنندگی حسین فرح‌بخش جلوی دوربین برده است. فرح‌بخش خود در ساخت آثار کمدی امضایی ویژه دارد و حالا نتیجه قرارگیری این دو در کنارهم احتمالا فیلمی با فضای مفرح خواهد بود.
حامد بهداد در اثر قبلی عادل تبریزی نقش متقاوتی را برعهده داشت و با اینکه «مفت‌بر» در سکوت خبری ساخته شده، اما می‌توان پیش‌بینی کرد که اینبار هم قرار است کاراکتری متفاوت را به نمایش بگذارد. در کنار او سحر دولتشاهی قرار دارد که پیش از این تجربه موفق بازی در آثار کمدی را داشته و باید دید کاراکتر او در «مفت‌بر» چگونه خواهد بود. از دیگر بازیگران این فیلم می‌‌توان به بهرنگ علوی، سیاوش چراغی‌پور، بابک و شقایق فراهانی اشاره کرد. پخش «مفت‌بر» بر عهده پارسا فیلم خواهد بود. این فیلم در دو روز اکران توانسته به فروش نزدیک به هشتصد میلیون تومان دست پیدا کند.

* کارزار؛ کارگردان: شهرام اسدزاده ؛ تهیه‌کننده: سیدمحمد قاضی
«کارزار» در ژانر درام اجتماعی و با داستانی که از سوی وزارت ارشاد رده‌بندی سنی مثبت 15 سال را دریافت کرده، از روز پنجشنبه پانزدهم شهریور ماه روی پرده سینماها رفته است. شهرام اسدزاده کارگردان جوانی است که پیش از این چند فیلم کوتاه کارگردانی کرده و «کارزار» اولین تجربه فیلم بلند سینمایی او است. سید محمد قاضی تهیه ‌کننده این فیلم، از فیلم‌برداران و تهیه‌کنندگان قدیمی سینمای ایران است. داستان این فیلم روایت متقاطع و پیچیده یک شبانه‌روز از زندگى فریبرز و محبوبه است که با یک حادثه آنها را سر راه زوج دیگری به نام‌های اشکان و ندا قرار مى‌دهد. در میان این هیاهو و درگیری‌ها هر کس به فکر نجات زندگى خودش است. پخش «کارزار» برعهده گویا فیلم است و به سرگروهی پردیس مگامال به اکران رسیده است. امیرآقایی، نسیم ادبی، نادر فلاح و علیرضا استادی بازیگران اصلی این فیلم هستند. این فیلم از روز پنجشنبه تا به امروز تنها چهل میلیون تومان فروش داشته است که این رقم نمی‌تواند نوید خوبی برای فروش درخور این فیلم باشد.
پس از اکران این فیلم‌ها قرار است به تدریج فیلم‌های «ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزداگان، میثم حسینی ، «زودپز» به کارگردانی رامبد جوان ، «رکسانا» به کارگردانی پرویز شهبازی ، «نبودنت» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی و «هفتاد سی» به کارگردانی بهرام افشاری  روی پرده برود که نمایش آن‌ها اواخر شهریور و اوایل مهرماه خواهد بود.
 
علی کلانتری
https://siasatrooz.ir/vdch6vnzx23nxmd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی