شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱
کد مطلب : 91207
ناكامي طرح شوراي همكاري و غرب عليه مردم يمن در شوراي امنيت

روسيه وتو كرد

روسيه وتو كرد

حقانيت مطالبات مردم يمن و مواضع انصارالله موجب شد تا حتي قدرت‌هاي بزرگ نيز به حمايت از آنها بپردازند كه نمود آن وتوي طرح غربي‌ها در شوراي امنيت توسط روسيه بود.
مردم يمن از سپتامبر دور جديد قيام براي رسيدن به مطالبات حقه خود را آغاز كردند. نكته مهم در اين قيام آن بود كه از يك‌سو مردم با وحدت و يكپارچگي به خيابان‌ها آمده و تحصن‌هاي اعتراضي برگزار كردند و از سوي ديگر انصارالله به عنوان محور مبارزات مردم ايفاي نقش كرد. يمني‌‌ها در طول ماه‌هاي اخير نشان داده‌اند كه انصارالله را تحقق بخش مطالبات خود مي‌دانند و به حمايت از مواضع آن پرداخته‌اند. اين حمايت در برابر مخالفان داخلي و اقدامات عربستان و كشورهاي غربي بوده بگونه‌اي كه طيف گسترده‌اي از مردم در كنار انصارالله قرار گرفتند.
در نقطه مقابل كشورهاي عربي در قالب شوراي همكاري خليج‌فارس و كشورهاي غربي در حالي مقابله با قيام مردم يمن را در پيش گرفتند كه حذف رهبري مردم محور تحركات آنها بوده لذا جبهه گيري عليه انصارالله را در دستور كار قرار دادند. بهره‌گيري از القاعده و جدايي‌طلبان جنوبي بخشي از اين اقدامات بود كه با حضور موفق انصارالله و مردم يمن اين طرح با ناكامي همراه شد. در مرحله بعدي آنها شوراي همكاري خليج‌فارس را وارد ميدان ساختند كه اساس طراحي آنها را نيز تحريم اقتصادي يمن تشكيل مي‌داد. همزمان طرح آنها ابعاد ديگري نيز داشت كه از آن جمله تعطيلي سفارت‌خانه‌هاي عربي و غربي در يمن با هدف القاي ناامني در اين كشور و نيز بازگشايي پرونده يمن با محوريت محكوم‌سازي حمايت‌هاي انصارالله از مطالبات مردم تشكيل مي‌داد.
به رغم تحركات كشورهاي غربي و عربي براي ايجاد فضاي منفي جهاني عليه انصارالله حمايت‌هاي مردمي از اين گروه موجب شد تا در ميان قدرت‌هاي بزرگ نيز شكاف ايجاد شود بگونه‌اي كه چين و روسيه در كنار مردم يمن قرار گرفتند كه نتيجه آن را در وتوي طرح انگليس در شوراي امنيت توسط روسيه مي‌توان مشاهده كرد. هر چند كه تقابل‌ها ميان روسيه و غرب بر سر تحولات جهاني در اين عرصه موثر بوده اما جايگاه مردمي انصارالله موجب شد تا چين و روسيه همراه نشدن با غرب و عرب‌ها را زمينه‌ساز يافتن جايگاه مردمي براي خود بدانند و در نهايت با طرح غرب عليه انصارالله و انقلاب مردم يمن مخالفت نمايند.
در دستاوردي ديگر براي ملت يمن در برابر دخالت‌هاي خارجي، درخواست کشورهای حاشیه خلیج فارس برای اعمال تحریم‌های تحمیلی بر انصارالله یمن در شورای امنیت با وتوی روسی بی‌اثر شد.
غربی‌ها و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس یک بار تلاش می‌کنند از راه تحمیل محاصره دیپلماتیک بر یمن و بار دیگر از طریق پیش‌نویس تحریم‌ها در شورای امنیت علیه این کشور، انصارالله و انقلابیون یمن را به زانو درآورند. روزنامه لبنانی «الاخبار» در تحلیلی به این مسئله پرداخت و با بیان مطلب فوق نوشت در شرایطی که هنوز نیروهای سیاسی در یمن به توافق درباره بیانیه قانون اساسی و یافتن جایگزین مناسب برای روند سیاسی این کشور دست‌ نیافته‌اند، هم‌پیمانان دولت‌های متوالی در صنعا، به ویژه واشنگتن و ریاض تلاش می‌کنند محاصره‌ای تحمیلی علیه یمن اعمال کنند و این تلاش با بستن سفارتها و تعلیق فعالیت‌هایشان در صنعا آغاز شد. انصارالله نیز هدف از این اقدام را، اعمال فشار بر ملت یمن اعلام کرد.
طبق این گزارش، عربستان سعودی و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به اتخاذ این تصمیم بسنده نکردند و برای اعمال فشار بیشتر به شورای امنیت سازمان ملل روی آوردند که روسیه این اقدام آنها را خنثی کرد. کشورهای عضو شورای همکاری خواستار صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت علیه انصارالله بودند تا مسئولیت تنش‌های جاری در یمن و شکست روند سیاسی در این کشور را به گردن انصارالله بیندازد و این جنبش را به کودتا متهم سازد اما روسیه این تصمیم را وتو کرد و مانع اعمال تحریم‌های سیاسی و اقتصادی بر صنعا شد.
در شرایطی که اردن و انگلیس در‌پی تدوین پیش‌نویس قطعنامه‌ای جدید علیه انصارالله یمن بر‌اساس طرح مشایه پیشین شورای همکاری هستند، روسیه و چین نیز خود را برای مقابله با سیاست غرب در یمن پس از تحولات اخیر در این کشور آماده می‌کنند.
در همین راستا، «تیان چی» سفیر چین در یمن می‌گوید: اعضای هیأت دیپلماتیک کشورش در صنعا، بدون هیچ نگرانی کار خود را در صنعا انجام خواهند داد و در طول هفته آینده نیز، عید بهار چینی را در صنعا که پایتختی زیباست، جشن خواهند گرفت.
لازم به ذكر است ديروز وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض پایتخت عربستان به بررسی بحران یمن پرداختند. العربیه همچنین به نقل از برخی منابع اعلام کرد که قرار است وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس، تحریم‌هایی را علیه جنبش انصارالله بکار بندند. در ادامه فضاسازي براي بحراني نشان دادن شرايط يمن، فعاليت سفارت امارات در صنعا پايتخت يمن به حال تعليق درآمد.
در واكنش به تحركات غربي و عربي، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: بحران یمن تنها از طریق یک گفتگوی عادلانه و فراگیر میان طرف‌هاي یمنی قابل حل و فصل است. در اين ميان روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» چاپ لندن اعلام کرده که ریاض تماس‌ها با خاندان «آل‌احمر» را که ریاست قبایل «حاشد» یمن را بر عهده دارد، در‌پی پیروزی انصارالله در یمن از سر گرفته است زیرا به اعتقاد سعودی‌ها، دلیل پیشروی‌های انصارالله، توقف حمایت‌های ریاض از آل‌احمر در یمن است که ده‌ها سال ادامه داشت.

https://siasatrooz.ir/vdciyra3.t1azu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی