شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۳
کد مطلب : 128067

حقایقی از یک سرزمین رویایی

در حلی جهن معطوف به جنگ غزه و اوکراین است که در شرق اسیا در تحولاتی قابل تامل ژاپن با بحرانی به نام کاهش مقبولیت دولت مواجه شده است.  میزان رضایت از دولت فومیو کیشیدا نخست وزیر به ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است و دولت این کشور درحال تجربه یکی از بزرگترین بحران‌های سیاسی در دهه‌های اخیر است.این میزان، پایین‌ترین سطح رضایت از دولت کیشیدا در دهه اخیر است.
چهار عضو ارشد کابینه فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن هفته گذشته و پس از افشای رسوایی مالی در حزب حاکم لیبرال دموکرات استعفا کردند.وزرای اقتصاد و صنعت، وزیر امور داخلی و وزیر کشاورزی از سمت خود کناره‌گیری کرده‌اند و هیروکازو ماتسونو وزیر کابینه نیز تایید کرد که استعفا کرده است. همچنین شماری از معاونین وزرا برکنار شده‌اند.گزارش‌ رسانه‌های ژاپن حاکی است که پنج جناح از حزب حاکم در گزارش‌های صندوق‌های سیاسی، درآمدهای خود را کمتر اعلام کرده‌اند. این مسائل در حالی گریبان‌گیر ژاپن شده است که در افکار عمومی بسیاری از کشورها این دیدگاه وجود دارد که کشوری مانند ژاپن به دور از فساد مالی است و دولت‌ها مبرا از هرگونه فساد هستند و از سوی دیگر چنان تصور می‌شود که ژاپن به واسطه رابطه با آمریکا با ثبات سیاسی همراه است. آنچه این روزها در ژاپن جریان دارد بیانگر این حقیقت است که فساد در قدرت صرفا منحصر به کشورهای توسعه نیافته نمی‌باشد و کشورهای توسعه یافته نیز با این معزل دست به گریبان هستند و از سوی دیکر ارتباط با آمریکا موجب ثبات سیاسی در کشورها نمی‌گردد بلکه این روند داخلی کشورهاست که به این مهم منجر می شود. ژاپنی که سالهاست به واسطه حضور 47 هزار نیروی آمریکایی تحت سیطره این کشور می‌باشد نه تنها با ارامش سیاسی همراه نیست بلکه از یک سو در درون با عدم محبوبیت و مشروعیت مردمی مواجه است و از سوی دیگر در عرصه منطقه‌ای نیز شاید تنشهای بسیاری با همسایگان از جمله چین و کره شمالی می باشد.
در اصل آنچه در تحولات امروز ژاپن مشاهده می‌شود خدشه دار شدن تصورات و دیدگاه‌هایی است که افکار عمومی برخی کشورها در قبال وضعیت این کشور داشته و آن را مدینه فاضله‌ای می‌دانند که هیچ خدشه‌ای بر حاکمیت آن مطرح نمی‌باشد.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcb0wb8zrhb5gp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی