شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
کد مطلب : 128081

شورای امنیت در چه کار است؟

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بدون درخواست آتش‌بس خواستار افزایش کمک‌رسانی به غزه است. این قطعنامه با ۱۳ رأی مثبت و رأی ممتنع آمریکا و روسیه به تصویب رسید. این قطعنامه نخستین قطعنامه شورای امنیت پس از آغاز طوفان الاقصی در نیمه مهر ماه است که البته واکنش‌های جهانی نسبت به آن جای تامل دارد.
هر چند که بانیان این قطعنامه ادعا دارند که به دنبال کمک به مردم غزه هستند که سازمان پزشکان بدون مرز به قطعنامه جدید شورای امنیت درباره غزه واکنش نشان داد و آن را از پیش شکست خورده تلقی کرد و افزود: این قطعنامه حافظ جان غیرنظامیان نیست.جیسیون لی، مدیر عامل موسسه «کودکان را نجات دهید» در واکنش به تصویب این قطعنامه گفت هر اقدامی کمتر از درخواست آتش‌بس تنها در خدمت افزودن به رنج کشتار، بیماری و قحطی کودکان غزه خواهد بود.
سازمان اوکسفام هم گفت که عدم حمایت از آتش‌بس بعد از پنج روز به تعویق انداختن رأی‌گیری در شورای امنیت غیرقابل درک و کاملاً سنگدلانه است. کمیته نجات بین‌المللی نیز در بیانیه‌ای علی‌رغم استقبال از تصویب این قطعنامه برای افزایش کمک‌ها به غزه گفت: واضح است که به انجام کارهای بیشتری نیاز است.دبیرکل اتحادیه عرب با انتقاد از رویکرد شورای امنیت درخصوص غزه گفت که تصمیمات این شورا برای مردم غزه کافی نیست و باید آتش‌بس دائم اعلام شود.
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره غزه را گامی ناکافی برای پایان دادن به درگیری‌ها و رسیدگی به بحران انسانی در غزه توصیف کرد. این نوع مواضع بیانگر یک اصل مهم است و آن اینکه عملا شورای امنیت نتوانسته است مسئولیت خود را در توقف جنگ و امداد رسانی اجرایی سازد. چنانکه گوتریش دبیر کل سازمان ملل خواستار اجرای ماده 99 سازمان ملل شده بود و افکار عمومی جهان نیز توقف جنایات صهیونیست‌ها و حمایت از فلسطینی‌ها را خواستار است قطعنامه شورای امنیت که صرفا معطوف به امداد رسانی و نه توقف جنگ است، افتضاحی دیگر در صحنه بین‌الملل را به نمایش می‌گذارد و آن اینکه یک جانبه گرایی غربی، کانون نابسامانی‌های جهانی است و مقابله با آن امری ضروری برای تحقق امنیت است در حالی که انتقال تصمیم گیری از شورای امنیت به مجمع عمومی با حذف حق وتو نیز مولفه‌ای برای تکمیل این روند می باشد.
 
مرضیه تفهمی
https://siasatrooz.ir/vdch66nzz23nivd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی