شنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۸
کد مطلب : 125719
تفاهم امنیتی میان ایران و عراق

رئیسی: ناامنی در هر جای عراق ناامنی در ایران محسوب می‌شود

رئیسی در نشست خبری با رئیس جمهور عراق گفت: تفاهم امنیتی بین ۲ کشور برقرار شده است و کوچک‌ترین ناامنی‌ای در هر جای عراق ناامنی ایران محسوب می‌شود. تفاهم امنیتی ۲ کشور نه فقط به امنیت ۲ کشور بلکه به امنیت منطقه کمک می‌کند.
به گزارش فارس، سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری با عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق که دیروز وارد تهران شده بود، گفت: مذاکرات خوبی بین ما انجام شد و در حوزه های مختلفی بحث کردیم. رئیسی تاکید کرد: روابط بین دو کشور مثل روابط معمول بین کشورها نیست و جنبه راهبردی دارد. وی تاکید کرد: سطح روابط تجاری و اقتصادی بیش از ۱۰ میلیارد دلار است اما حتما می تواند به سطح بالاتری برسد و اراده دو کشور نیز بالابردن حجم مناسبات اقتصادی است.
رئیسی اظهار داشت: روابط بین دو کشور در حوزه مسایل زیر ساختی آب، برق، گاز و انرژی ادامه پیدا می‌کند به نحوی که بتوانیم با استفاده از ظرفیت های موجود نیازها کاملا مرتفع شود. رئیس جمهور گفت: تفاهم امینتی بین دو کشور برقرار شده است و کوچکترین ناامنی در هر کجای کشور عراق ناامنی ایران محسوب می شود لذا امنیت عراق و مرزها برای ما اهمیت زیادی دارد و تفاهم امنیتی دو کشور نه فقط به امنیت دو کشور بلکه به امنیت منطقه کمک می کند. رئیس جمهور اضافه کرد: به همان میزان که انجام مذاکرات میان کشورهای منطقه را مفید می دانیم و در حل مسائل منطقه بسیار کار ساز است. حضور آمریکایی ها در منطقه را مخل امنیت منطقه می‌دانیم. وی گفت: ارتباط ما با عراق و کشورهای منطقه مبتنی بر منافع دو جانبه است ولی آمریکایی ها فقط به منافع خودشون می پردازند و به منافع ملت های ایران، عراق و سایر کشورهای منطقه توجهی ندارند.
عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق نیز گفت: روابط میان دو کشور به ارتباط میان نهادهای دولتی محدود نمی‌شود روابط میان دو کشور در تمامی زمینه ها جریان دارد چراکه تاریخ مشترکی داریم، شاهد اقوام و نژادهای مختلفی در دو کشور هستیم بنابراین مثل روز روشن است روابط میان دو کشور روابط ثابت، محکم و غیر قابل تغییری است. این امر ناشی از تلاش دو ملت برای همکاری در تمامی زمینه ها براساس منافع مشترک و استقلال است.
رئیس جمهور عراق تصریح کرد: اگر بخواهیم به جزییات روابط تاریخی دو کشور بپردازیم به زمان زیادی نیاز داریم؛ ملت عراق معروف است به اینکه وفادار است و کمک ایران را فراموش نخواهد کرد.ایران در زمانی که دچار ظلم از سوی نظام سابق بودیم به ما کمک کرد و درهای خودش را به سوی تمام اقوام عراقی در آن زمان گشود؛ این کار را برای این انجام داد تا اپوزوسیون عراق از ظلم رژیم سابق نجات پیدا کند. همینطور هیچگاه حمایت ایران از کردهای عراق در منطقه حلبچه که مورد حمله شیمیایی رژیم سابق قرار گرفت فراموش نخواهیم کرد. آخرین کمکی که از طرف ایران شاهد بودیم به کمک برای مبارزه با داعش مربوط می شود.
رئیس جمهور عراق درباره امنیت منطقه گفت: باعث خرسندی بنده است که بهبود روابط ایران و عربستان را تبریک عرض کنم. اعتقاد داریم این گام در بهبود روابط میان دو کشور موجب تثبیت امنیت خواهد شد. این مسأله به امنیت منطقه و ملت های منطقه کمک خواهد کرد.
ابراهیم رئیسی در ادامه گفت: خط مقدم مبارزه با مواد مخدر ایران است که در این مسیر شهدای زیادی را تقدیم کردیم. زمانی به اروپائی ها گفتم اگر ایران نبود مواد مخدر تمام اروپا را می گرفت‌ و شما اروپائی ها باید قدردان ایران باشید. کارنامه درخشانی از ابتدای انقلاب تا کنون در این زمینه داشتیم. کشورهای منطقه برای مبارزه با جرایم سازمان یافته و مواد مخدر باید همکاری داشته باشند. سازمان ملل متحد که وظیفه دارد از ما حمایت کند این مسأله را در حد سخن تخفیف داده است و صرفا تشکر می کند. از اینکه عراق هم در مسیر مبارزه با مواد مخدر مصمم است باعث خرسندی است.
وی افزود: موضوع دوم این است که کشورهای منطقه نسبت به آب و میزان ذخایر آبی منطقه حقوقی دارند که باید نسبت به آن پایبند بود نسبت به حقابه جمهوری اسلامی نسبت به ذخایر آبی منطقه تاکید داریم تاکید داریم و معتقدیم حق آبه کشورهای منطقه هم نسبت به ذخایر باید محترم شمرده شود. همچنان که به بهره برداری ایران از اروند رود تاکید داریم به حقابه عراق براساس معاهدات سابق نیز احترام می گذاریم. کشورهای منطقه باید به حقی که برای آنها اختصاص داده شده است پایبند باشند تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.
https://siasatrooz.ir/vdccspqso2bqim8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی