این روزها در حالی ایرلاینها جشن آزاد سازی قیمت بلیط هواپیما با مصوبه دیوان عدالت اداری را جشن میگیرند که در واکنش به این دلاریزاسیون کردن اقتصاد کشور، وزیر راه عنوان داشته است به دنبال توقف آزادسازی نرخ پروازهای داخلی هستیم.
دلاری کردن اقتصاد کشور به بهانههای مختلف از واقعی سازی قیمتها گرفته تا جهانی سازی قیمتها و کوتاه کردن دست رانتها و... در حالی از سوی تفکرات سرمایه دارانه در طول 8 سال دولت روحانی ابعاد گستردهای گرفت که هر روز به بهانهها و دور زدنهای قانونی که از آن زمان باقی مانده است به دنبال اجرای این آزادسازیها و کسب منافع فردی بیشتر هستند. از جمله این اقدامات که از نتایج برجای مانده از دولت روحانی است در حوزه هواپیمایی مشاهده میشود که با ادعای رای دیوان به دنبال افزایش بی رویه قیمتها و در نهایت گران فروشی در پروازها هستند. قیمتهایی که در ظاهر توسط دولت تنظیم میشود اما در عمل بر اساس مفاد قانونی توسط ایرلاینها تنظیم و اجرا میشود اما در نهایت دولت متهم به گران فروشی میشود. دلاری کردن اقتصاد با تکیه بر نسخههای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول از محورهای تفکراتی دولت روحانی است که در نهایت جامعه را فقیرتر و سرمایهداران را فربه تر می سازد. در راستای همین سیاست دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی در روزهای آینده نرخهای جدید بلیت را روی سایتهایشان بارگذاری خواهند کرد، گفت: نرخهای فعلی بلیت هواپیما که در بازار است با توجه به اینکه توسط عوامل بازار سیاه تعیین می شود، مورد تایید ما نیست و معتقدیم آزادسازی باعث میشود نرخهای جدید از نرخی که در بازار سیاه است، کمتر شود.
مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اظهار کرد: رای دیوان عدالت در خصوص آزادسازی نرخگذاری بلیت هوایپما تاکیدی بر اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه است که در برنامه ششم توسعه نیز بر اجرای آن تاکید شده است.
لازم به ذکر است وی در حالی از مفاد قانونی می گوید که این مصوبه در مجلس و دولت اصلاحات و کارگزاران صورت گرفته که محور آن را نیز اجرای طرحهای صندوق بینالمللی پول برای برهم زدن اقتصاد ایران با تورمهای گسترده در قالب آزاد سازی قیمتها صورت می گرفت. وی افزود: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ اجرایی شد و اثرات مثبتی برای زندگی مردم داشت؛ به طوری که سال ۱۳۹۴ معادل ۱۷ میلیون مسافر داخلی داشتیم که این عدد در سال ۱۳۹۷ به ۲۴ میلیون نفر رسید؛ این یعنی آزادسازی نرخ باعث افزایش جابجایی مسافران شد.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی کشور با بیان اینکه بعد از ورود دولت به این بخش و قیمتگذاری دستوری، شاهد کاهش تعداد مسافران بودیم و سال گذشته حدود ۱۸ میلیون مسافر داخلی جابجا شد، اظهار کرد: زمانی که آزادسازی اتفاق افتاد اقشار مختلفی از مردم توانستند از حمل ونقل هوایی استفاده کنند اما مسئولان به خیال خود با دستوری کردن قیمت میتوانند قیمتها را ثابت نگه دارند و این باعث شد هم مردم متضرر شوند و هم شرکتهای هواپیمایی نتوانند نقدینگی لازم را به دست بیاورند و خدمات خود را افزایش دهند. از طرفی ناوگان کشور کاهش پیدا کرد و برخی از هواپیماها هم زمینگیر شدند. به گفته وی، هواپیماهایی در کشور موجود است که اگر نقدینگی وجود داشت شرکتها میتوانستند دوباره آنها را وارد شبکه کنند.اسعدی سامانی تصریح کرد: در نهایت شرکتها به دلیل مشکلات موجود به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و دیوان نیز رسیدگی کرد و رای را به نفع شرکتهای هواپیمایی صادر کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا آزادسازی نرخ بلیت هواپیما منجر به افرایش چندبرابری قیمت آن نخواهد شد؟ گفت: شرکتهای هواپیمایی در نرخگذاری نیز بر اساس عوامل موثر در قیمت تمام شده که شامل هزینههای تعمیرات، چکهای دورهای، هزینههای پرواز، سوخت، بیمه، خدمات زمینی و .... قیمت را تعیین می کنند. سقفی نیز مشخص خواهد شد که فراتر از آن در بازار نرود و انجمن نیز بر شرکتها نظارت خواهد کرد.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به اینکه آنچه در قیمت فعلی بلیت لحاظ شده قیمت سوخت بر اساس ۶٠٠ تومان است، گفت: شرکتها حتی یک ریال سود هم از بابت این سوخت بهرهمند نمیشوند و این در واقع یارانه دولت به مردم است. اینکه برخی از مسئولان مطرح میکنند که شرکتها سود چند هزار میلیاردی بابت سوخت هواپیما دارند، اینگونه نیست.
این ادعا در حالی مطرح میشود که شرکتهای هواپیمایی در ازای این یارانه دریافتی عملا خدماتی ارائه نکرده و همواره با کلید واژه زیان انباشته به توجیه آن پرداخته و در نهایت نیز افزایش قیمت ها را خواستار شده است. بسیاری بر این عقیدهاند که چون بخش عمده بلیط های داخلی توسط کارمندان دولتی برای ماموریتهایشان استفاده می شود ایرالاینها افزایش قیمت را سود میدانند چرا که عملا مردم را مشتری خود نمیدانند. وی عنوان کرد: انجمن نظرات خود را به دولت اعلام کرده که تاثیر تغییر قیمت سوخت بر قیمت تمام شده هر ساعت صندلی چقدر است و چناچه دولت هر تصمیمی بگیرد شرکتها از آن تبعیت میکنند.
اسعدی سامانی در ادامه گفت: قیمت بلیت هواپیما پس از آزادسازی چندین برابر نخواهد شد. آن چیزی که به سازمان هواپیمایی در سال گذشته اعلام کردیم نرخ ۵۱ دلار برای هر ساعت صندلی بود ولی شورای عالی هواپیمایی با ۴۱ دلار با نرخ مرکز مبادله هر دلار ۴۵ هزار تومان به جمعبندی رسید. در حالیکه این ارز هم به درستی و به صورت کامل به شرکتها تعلق نمیگیرد و آنها مجبورند هزینههای خود را از طریق دیگر تامین کنند.لازم به ذکر است وی در حالی دلار را مبنای پرواز داحلی معرفی میکند که به ریال سوخت دریافت میکنند و از سوی دیگر ارز رایج کشور ریال است حال آنکه این شرکتها با ادعای دلاری بودن هزینهها قیمت بلیط را دلاری حساب کرده که قیمتها سر به فلک میکشد. وی با بیان اینکه نرخهایی که در بازار است با توجه به اینکه توسط عوامل بازار سیاه تعیین میشود مورد تایید ما نیست، اظهار کرد: نرخهای جدیدی که شرکتها اعلام میکنند، پایینتر از نرخهای موجود در بازار است. معتقدیم آزادسازی باعث میشود حتی نرخها از نرخی که در بازار سیاه است کمتر شود. شرکتها باتوجه به اینکه برنامهریزی پرواز دارند باید صندلی های خود را عرضه کنند و اگر عرضه صورت نگیرد، ضرر خواهند کرد تلاش میکنند در بازار قیمتهای خود را به نوعی تعیین کنند که بتوانند تمام صندلیها خود را تکمیل و نرخهای خود را تعدیل کنند. ادعای بازار سیاه در حالی مطرح میشود که این سوال را پاسخ ندادهاند که وقتی این ساختار نظارتی و قیمت گذاری نظارتی بر بازار قیمتها ندارد چگونه ضمانت میکند که با افزایش قیمتها بار دیگر دلالیها و بازار سیاه گسترش نیابد.؟؟!!
لازم به ذک است در واکشن به این اقدام ایرلاینها که هزینههای بسیاری به مردم و کشور تحمیل میکند، وزیر راه و شهرسازی در خصوص آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی گفت: وزارت راه و شهرسازی در تلاش است از طریق قوه قضائیه و سران قوا حکم صادر شده را متوقف کرده و مانع از افزایش بیرویه قیمت پروازهای داخلی شود. مهرداد بذرپاش در نشست سخنگوی دولت که با حضور رئیسکل بانک مرکزی و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، در خصوص صدور حکم آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی توسط دیوان عدالت اداری، گفت: زمانی که عرضه و تقاضای یک خدمت تراز نیست، نمیتوانیم مدیریت نرخ آن را به بازار واگذار کنیم.وی افزود: از رئیس قوه قضاییه و سرپرست ریاستجمهوری درخواست کردهایم که در خصوص توقف این حکم تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.بذرپاش با اشاره به این که در چند روز صدور حکم مذکور، رشد جدی قیمت را در پروازهای داخلی شاهد بودهایم، گفت: از سرپرست ریاستجمهوری درخواست کردهایم که این موضوع در جلسه سران قوا مطرح شود تا مصوبات لازم در دستور کار قرار گیرد و حقوق مصرفکنندگان رعایت شود.بنابر اعلام وزارت راه و شهرسازی، وی با تأکید بر این که نباید به مردم ظلم شود، اظهار کرد: وقتی که تقاضا با عرضه ناسازگار است، دولت باید با نرخگذاری، بازار را کنترل کند؛ چرا که در غیر این صورت مشکلات متعددی برای مصرفکنندگان ایجاد خواهد شد.
دلاری کردن اقتصاد کشور به بهانههای مختلف از واقعی سازی قیمتها گرفته تا جهانی سازی قیمتها و کوتاه کردن دست رانتها و... در حالی از سوی تفکرات سرمایه دارانه در طول 8 سال دولت روحانی ابعاد گستردهای گرفت که هر روز به بهانهها و دور زدنهای قانونی که از آن زمان باقی مانده است به دنبال اجرای این آزادسازیها و کسب منافع فردی بیشتر هستند. از جمله این اقدامات که از نتایج برجای مانده از دولت روحانی است در حوزه هواپیمایی مشاهده میشود که با ادعای رای دیوان به دنبال افزایش بی رویه قیمتها و در نهایت گران فروشی در پروازها هستند. قیمتهایی که در ظاهر توسط دولت تنظیم میشود اما در عمل بر اساس مفاد قانونی توسط ایرلاینها تنظیم و اجرا میشود اما در نهایت دولت متهم به گران فروشی میشود. دلاری کردن اقتصاد با تکیه بر نسخههای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول از محورهای تفکراتی دولت روحانی است که در نهایت جامعه را فقیرتر و سرمایهداران را فربه تر می سازد. در راستای همین سیاست دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی در روزهای آینده نرخهای جدید بلیت را روی سایتهایشان بارگذاری خواهند کرد، گفت: نرخهای فعلی بلیت هواپیما که در بازار است با توجه به اینکه توسط عوامل بازار سیاه تعیین می شود، مورد تایید ما نیست و معتقدیم آزادسازی باعث میشود نرخهای جدید از نرخی که در بازار سیاه است، کمتر شود.
مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اظهار کرد: رای دیوان عدالت در خصوص آزادسازی نرخگذاری بلیت هوایپما تاکیدی بر اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه است که در برنامه ششم توسعه نیز بر اجرای آن تاکید شده است.
لازم به ذکر است وی در حالی از مفاد قانونی می گوید که این مصوبه در مجلس و دولت اصلاحات و کارگزاران صورت گرفته که محور آن را نیز اجرای طرحهای صندوق بینالمللی پول برای برهم زدن اقتصاد ایران با تورمهای گسترده در قالب آزاد سازی قیمتها صورت می گرفت. وی افزود: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ اجرایی شد و اثرات مثبتی برای زندگی مردم داشت؛ به طوری که سال ۱۳۹۴ معادل ۱۷ میلیون مسافر داخلی داشتیم که این عدد در سال ۱۳۹۷ به ۲۴ میلیون نفر رسید؛ این یعنی آزادسازی نرخ باعث افزایش جابجایی مسافران شد.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی کشور با بیان اینکه بعد از ورود دولت به این بخش و قیمتگذاری دستوری، شاهد کاهش تعداد مسافران بودیم و سال گذشته حدود ۱۸ میلیون مسافر داخلی جابجا شد، اظهار کرد: زمانی که آزادسازی اتفاق افتاد اقشار مختلفی از مردم توانستند از حمل ونقل هوایی استفاده کنند اما مسئولان به خیال خود با دستوری کردن قیمت میتوانند قیمتها را ثابت نگه دارند و این باعث شد هم مردم متضرر شوند و هم شرکتهای هواپیمایی نتوانند نقدینگی لازم را به دست بیاورند و خدمات خود را افزایش دهند. از طرفی ناوگان کشور کاهش پیدا کرد و برخی از هواپیماها هم زمینگیر شدند. به گفته وی، هواپیماهایی در کشور موجود است که اگر نقدینگی وجود داشت شرکتها میتوانستند دوباره آنها را وارد شبکه کنند.اسعدی سامانی تصریح کرد: در نهایت شرکتها به دلیل مشکلات موجود به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و دیوان نیز رسیدگی کرد و رای را به نفع شرکتهای هواپیمایی صادر کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا آزادسازی نرخ بلیت هواپیما منجر به افرایش چندبرابری قیمت آن نخواهد شد؟ گفت: شرکتهای هواپیمایی در نرخگذاری نیز بر اساس عوامل موثر در قیمت تمام شده که شامل هزینههای تعمیرات، چکهای دورهای، هزینههای پرواز، سوخت، بیمه، خدمات زمینی و .... قیمت را تعیین می کنند. سقفی نیز مشخص خواهد شد که فراتر از آن در بازار نرود و انجمن نیز بر شرکتها نظارت خواهد کرد.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به اینکه آنچه در قیمت فعلی بلیت لحاظ شده قیمت سوخت بر اساس ۶٠٠ تومان است، گفت: شرکتها حتی یک ریال سود هم از بابت این سوخت بهرهمند نمیشوند و این در واقع یارانه دولت به مردم است. اینکه برخی از مسئولان مطرح میکنند که شرکتها سود چند هزار میلیاردی بابت سوخت هواپیما دارند، اینگونه نیست.
این ادعا در حالی مطرح میشود که شرکتهای هواپیمایی در ازای این یارانه دریافتی عملا خدماتی ارائه نکرده و همواره با کلید واژه زیان انباشته به توجیه آن پرداخته و در نهایت نیز افزایش قیمت ها را خواستار شده است. بسیاری بر این عقیدهاند که چون بخش عمده بلیط های داخلی توسط کارمندان دولتی برای ماموریتهایشان استفاده می شود ایرالاینها افزایش قیمت را سود میدانند چرا که عملا مردم را مشتری خود نمیدانند. وی عنوان کرد: انجمن نظرات خود را به دولت اعلام کرده که تاثیر تغییر قیمت سوخت بر قیمت تمام شده هر ساعت صندلی چقدر است و چناچه دولت هر تصمیمی بگیرد شرکتها از آن تبعیت میکنند.
اسعدی سامانی در ادامه گفت: قیمت بلیت هواپیما پس از آزادسازی چندین برابر نخواهد شد. آن چیزی که به سازمان هواپیمایی در سال گذشته اعلام کردیم نرخ ۵۱ دلار برای هر ساعت صندلی بود ولی شورای عالی هواپیمایی با ۴۱ دلار با نرخ مرکز مبادله هر دلار ۴۵ هزار تومان به جمعبندی رسید. در حالیکه این ارز هم به درستی و به صورت کامل به شرکتها تعلق نمیگیرد و آنها مجبورند هزینههای خود را از طریق دیگر تامین کنند.لازم به ذکر است وی در حالی دلار را مبنای پرواز داحلی معرفی میکند که به ریال سوخت دریافت میکنند و از سوی دیگر ارز رایج کشور ریال است حال آنکه این شرکتها با ادعای دلاری بودن هزینهها قیمت بلیط را دلاری حساب کرده که قیمتها سر به فلک میکشد. وی با بیان اینکه نرخهایی که در بازار است با توجه به اینکه توسط عوامل بازار سیاه تعیین میشود مورد تایید ما نیست، اظهار کرد: نرخهای جدیدی که شرکتها اعلام میکنند، پایینتر از نرخهای موجود در بازار است. معتقدیم آزادسازی باعث میشود حتی نرخها از نرخی که در بازار سیاه است کمتر شود. شرکتها باتوجه به اینکه برنامهریزی پرواز دارند باید صندلی های خود را عرضه کنند و اگر عرضه صورت نگیرد، ضرر خواهند کرد تلاش میکنند در بازار قیمتهای خود را به نوعی تعیین کنند که بتوانند تمام صندلیها خود را تکمیل و نرخهای خود را تعدیل کنند. ادعای بازار سیاه در حالی مطرح میشود که این سوال را پاسخ ندادهاند که وقتی این ساختار نظارتی و قیمت گذاری نظارتی بر بازار قیمتها ندارد چگونه ضمانت میکند که با افزایش قیمتها بار دیگر دلالیها و بازار سیاه گسترش نیابد.؟؟!!
لازم به ذک است در واکشن به این اقدام ایرلاینها که هزینههای بسیاری به مردم و کشور تحمیل میکند، وزیر راه و شهرسازی در خصوص آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی گفت: وزارت راه و شهرسازی در تلاش است از طریق قوه قضائیه و سران قوا حکم صادر شده را متوقف کرده و مانع از افزایش بیرویه قیمت پروازهای داخلی شود. مهرداد بذرپاش در نشست سخنگوی دولت که با حضور رئیسکل بانک مرکزی و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، در خصوص صدور حکم آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی توسط دیوان عدالت اداری، گفت: زمانی که عرضه و تقاضای یک خدمت تراز نیست، نمیتوانیم مدیریت نرخ آن را به بازار واگذار کنیم.وی افزود: از رئیس قوه قضاییه و سرپرست ریاستجمهوری درخواست کردهایم که در خصوص توقف این حکم تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.بذرپاش با اشاره به این که در چند روز صدور حکم مذکور، رشد جدی قیمت را در پروازهای داخلی شاهد بودهایم، گفت: از سرپرست ریاستجمهوری درخواست کردهایم که این موضوع در جلسه سران قوا مطرح شود تا مصوبات لازم در دستور کار قرار گیرد و حقوق مصرفکنندگان رعایت شود.بنابر اعلام وزارت راه و شهرسازی، وی با تأکید بر این که نباید به مردم ظلم شود، اظهار کرد: وقتی که تقاضا با عرضه ناسازگار است، دولت باید با نرخگذاری، بازار را کنترل کند؛ چرا که در غیر این صورت مشکلات متعددی برای مصرفکنندگان ایجاد خواهد شد.
مهدی یوسفی