جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۲
کد مطلب : 130335
وقتی برخی مسئولان همچنان گران‌سازی را راهکار ناترازی‌ها می‌دانند

افزایش قیمت، نسخه‌ای تکراری و بدون دستاورد

افزایش قیمت، نسخه‌ای تکراری و بدون دستاورد
ناترازی‌ این روزها در حالی به کلید واژه بسیاری از مسئولان اقتصادی از جمله در حوزه انرژی مبدل شده که نسخه تکراری آنها را افزایش قیمت‌ها تشکیل می‌دهد حال آنکه تجربه نشان داده افزایش قیمت جز چالشهای اجتماعی و اقتصادی و مقدرای درآمد برای دولتها نتیجه‌ای نداشته است.
این روزها و در آستانه استقرار دولت چهاردهم برخی اقتصاددانان برای حل مشکلات اقتصادی کشور از جمله ناترازی انرژی، کالاهای اساسی همچون نان نسخه تکراری و نخ نما شده افزایش قیمت‌ها را مطرح می‌سازند. نسخه‌ای که شاید به صورت مقطعی حلال مشکلات دولت باشد و آمارهای اولیه نیز کاهش مصرف و یا قاچاق را نشان دهد اما دیری نمی‌پاید که باز هم همان رویه قدیمی تکرار می‌شود چرا که ریشه مشکل ناترازی نه تنها در مصرف و یا قیمت پایین بلکه در جای دیگری است که اساس آن را بی کیفیت بودن و مصرف زده بودن تولیدات داخلی همچون خودرو و لوازم خانگی و نیز قیمت بالای ارز در بازار و به صرفه بودن قاچاق تشکیل می‌دهد و تا زمانی که این مشکلات رفع نگردد افزایش مصرف و نیز قاچاق رفع نخواهد شد.
این حقیقت در حالی که برخی بدون در نظر گرفتن این حقایق همچنان به دنبال نسخه گران سازی هستند چنانکه در حوزه بنزین، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش از ناترازی روزانه ۸ تا ۱۴ میلیون لیتر بنزین در ایران خبر داد و گفت: بنزین وارداتی لیتری ۳۸هزار تومان برای ایران تمام می‌شود. البته ایشان به این مسئله اشاره ندارد که 38 هزار تومان به دلیل پایین بودن ارز پول ملی و رویکرد دولت‌ها به افزایش نرخ ارز افسارگسیخته به نام آزادسازی قیمت‌ها و واقعی سازی نرخ ارز و تصدی گری نکردن دولت است.
ناصر عاشوری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بحث ناترازی بنزین فقط بحث تولید نیست، بلکه باید توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف بنزین و اصلاح روش‌های غلط مصرفی در کشور داشته باشیم. وی افزود: از اصلاح فرهنگ مصرفی تا اصلاح قیمت بنزین و همچنین از اصلاح روند تولید و عرضه خودروهای پرمصرف تا توسعه حمل‌و نقل عمومی باید در دستور کار قرار گیرد.
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش تصریح کرد: متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور در سال جاری به 112 میلیون لیتر رسیده، درحالی که تولید بنزین روزانه بین 98 تا 104 میلیون لیتر است.وی ادامه داد: از سال 99 تا سال 1402 38 تا 40درصد مصرف بنزین رشد داشته و عوامل مختلفی از جمله عدم توسعه ناوگان حمل‌و نقل عمومی در آن دخیل است؛ تعداد اتوبوسهای برون شهری و درون‌شهری ایران به جای افزایش کاهش داشته و کار موثری برای توسعه حمل‌و نقل ریلی انجام نداده‌ایم.
عاشوری با بیان اینکه امروز اگر آب معدنی در باک خودروها بریزیم، به‌مراتب گران‌تر از بنزین است، گفت: دولت و مجلس باید شجاعانه به موضوع اصلاح قیمت بنزین ورود کنند و پس از آن باید به افزایش پلکانی سالانه قیمت بنزین و حامل‌های انرژی بازگردیم.دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش خاطرنشان کرد: قیمت هر لیتر بنزینی که به کشور وارد می شود، 38 هزار تومان برای ایران تمام می‌شود.وی افزود: در بخش تولید، اینکه در انتظار راه‌اندازی یک پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای بمانیم، رویکرد درستی نیست؛ بلکه می‌توانیم ده‌ها پالایشگاه 10 تا 40 هزار بشکه‌ای به عنوان پالایشگاه‌های کوچک با استفاده از توان بخش خصوصی احداث کنیم که هم در راستای اصول پدافندغیرعامل است و هم به افزایش ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور به‌ویژه بنزین منجر می‌شود.
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش از اضافه شدن پالایشگاه‌ آبادان به جمع پالایشگاه‌های ذیل نظر انجمن پالایش نفت کشور خبر داد و گفت: واگذاری سهام پالایشگاه آبادان بر اساس قانون مربوطه، در دستور کار قرار دارد.وی ادامه داد: پالایشگاه‌های کشور در سال 1402 بالغ بر 141 همت سوددهی داشته‌اند که نسبت به سال قبل این میزان کاهش داشته؛ این درحالی است که باید 31 همت را به عنوان مالیات مستقیم به دولت بدهیم و در جمع مطالبات نیز، 168 همت از دولت طلبکاریم.
این سخنان برای توجیه افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی در حالی صورت می‌گیرد که پیامدهای اقتصادی این اقدام بسیار بالاتر از هزینه‌های تامین بنزین خواهد بود حال آنکه ناترازی بنزین را با ارتقای کیفیت خودروها، واردات خودروی با کیفیت خارجی، کاهش قیمت ارز که قاچاق را بدون صرفه می‌سازد می‌شود رفع نمود و نیازی به نسخه تکراری و آسان افزایش قمیت‌ها که در نهایت نیز دردی را دوا نمی‌کند نمی‌باشد.
https://siasatrooz.ir/vdcc1xqsp2bq118.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی