يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۴
کد مطلب : 130450

قرعه‌کشی خودرو و سود کلان بانک‌ها

قرعه‌کشی خودرو و سود کلان بانک‌ها
در حالی که طی دو سال گذشته قرعه‌کشی خودرو حذف شده بود و متقاضیان واقعی خودرو برای خرید خودرو در نوبت تحویل خودرو قرار می‌گرفتند با مجوز وزارت صمت به ایران خودرو، قرعه‌کشی خودرو به حوزه عرضه خودرو بازگشت در حالی که بانک‌ها با نام وکالتی کردن حساب‌ها و نیز تسهیلات ایجاد چنین حساب‌هایی سودی قابل توجه را کسب می‌کنند..
به گزارش فارس، وزارت صنعت، معدن و تجارت از ۱.۵ سال پیش با تغییر وزیر، به دنبال حذف سامانه یکپارچه خودرو بود و مسئولان این وزارتخانه نیز هر گاه به صورت مبهم در مورد حذف سامانه یکپارچه خودرو اظهار نظر می‌کردند بلافاصله اظهارات خود را انکار می‌کردند و یا می‌گفتند که از صحبت‌هایشان برداشت اشتباه شده است.!تا اینکه در پنجم اردیبهشت امسال در حاشیه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی وزیر صمت اعلام کرد که «اعتقاد بنده این است که ما در وزارت صمت مجری نبوده و سیاستگذار هستیم. هدف از ایجاد سامانه یکپارچه در زمان راه اندازی این بود که کمترین میزان تقلب در فروش و حداکثر نظارت صورت گیرد. لذا در حال حاضر بازار خودرو به سمتی حرکت می‌کند که دغدغه خرید خودرو از دوش مردم برداشته شود و خریداران به صورت مستقیم با خودروساز در ارتباط باشند».
این گفته‌های وزیر صمت دقیقا به منزله اعتقاد راسخ وی به حذف سامانه یکپارچه خودرو بود و لذا علی آبادی در پایان روزهای وزارتش در وزارت صمت بالاخره خواسته خود را عملیاتی کرد و با مجوزی که به ایران خودرو برای عرضه خودرو در سامانه ای مستقل داد، حذف سامانه یکپارچه خودرو را محقق کرد و ایران خودرو که فقط یک بار اقدام به عرضه در سامانه یکپارچه خودرو کرده بود به روش عرضه قبلی خود یعنی شیوه عرضه به روش قرعه‌کشی بازگشت. لازم به یادآوری است که در دی ماه سال 1401 بیش از 10 میلیون نفر برای 20 هزار خودرو ثبت نام کردند و برندگان این عرضه نیز از طریق قرعه کشی مشخص می‌شد.اما نکته قابل توجه اینکه در شرایطی که عرضه خودرو به شیوه عرضه از طریق قرعه کشی بازگشته و تقریبا شانس متقاضیان در ثبت نام‌ها برای رسیدن به خودرو با توجه به تعداد محدود عرضه‌ها و تعداد زیاد متقاضیان به یک درصد رسیده وزیر صنعت، معدن و تجارت دائما طی ماه‌های اخیر به مردم نوید بهتر شدن وضعیت عرضه خودرو را می‌داد.
طی روزهای گذشته بانک‌هایی که تاکنون با مشکل ارائه منابع برای پرداخت تسهیلات مواجه بودند با ارسال پیام به مشتریان اعلام می‌کنند که قصد پرداخت تسهیلات و وام قرض الحسنه 100 میلیونی به متقاضیان خرید خودرو را دارند.بنابراین آنچه اکنون در حوزه عرضه خودر اتفاق افتاده این است که بعد از گذشت حدود دو سال از حذف قرعه‌کشی، با مجوز وزارت صمت به خودروساز اجازه داده شده که در سامانه‌ای به غیر از سامانه یکپارچه اقدام به عرضه خودرو کند و این در حالی است که با توجه به میزان تولیدات و میزان متقاضیان و اختلاف قیمت کارخانه تا بازار هنوز عطش متقاضیان واقعی و در کنار آن دلالان همیشه حاضر در صحنه برای خرید خودرو از بین نرفته است و این شرایط دقیقا به منزله بازگشت لاتاری قرعه‌کشی خودرو به حوزه خودرو است.
با اعلام خبر پیش‌فروش خودروهای شرکت ایران خودرو، بانک‌ها چند روزی است اعلام می‌کنند برای افرادی که بخواهند حساب خود را وکالتی و ۲۳۰ میلیون تومان در آن بلوکه کنند، تسهیلات قرض الحسنه در نظر گرفته‌اند.در تبلیغات بانک‌ها، به مبالغ ۸۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان به عنوان تسهیلات قرض الحسنه اشاره شده است و افرادی که بخواهند از این تسهیلات استفاده کنند باید مابقی ۲۳۰ میلیون تومان را در حساب خود داشته باشند و بلوکه کنند. غیر از یکی دو بانک، بقیه بانک‌ها اعلام کرده‌اند که از یکصد تا ۱۳۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه برای ثبت‌نام در طرح فروش ایران خودرو پرداخت می‌کند؛ بنابراین متقاضی با ۱۰۰ میلیون تومان موجودی می‌تواند به پیشخوان این بانک مراجعه کرده و برای استفاده از این تسهیلات و وکالتی کردن حساب خود اقدام کند.
وکالتی کردن حساب به این معناست که صاحب حساب به شخص یا سازمان و شرکتی اجازه برداشت پول از حساب خود بدون نیاز به تایید او را می‌دهد.تبلیغات پر‌حجم بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به ثبت‌نام کنندگان ایران خودرو این سوال را به ذهن می‌آورد چرا بانک‌ها که همیشه از نداشتن منابع برای پرداخت تسهیلاتی همچون ازدواج و مسکن گلایه دارند، این گونه مردم را به اخذ تسهیلات ترغیب می‌کنند؟آیا منافعی در پرداخت این تسهیلات نهفته است که بانک‌ها حاضرند برای دادن تسهیلات به مردم این چنین رقابت کنند؟ در حال حاضر بانک‌ها در حال تحریک تقاضا در بازار خودرو هستند و با وجود اینکه طبق اعلام یکی از رسانه‌ها تعداد خودروهای قابل پیش‌فروش ایران‌خودرو ‌حدود ۱۲۰ هزار دستگاه است، اما حدود ۲ میلیون نفر از ۲۴ مرداد تاکنون ثبت نام کرده‌اند.افراد ثبت‌نامی فعلا ۱۲.۵ برابر تعداد خودروهای قابل عرضهدر واقع تعداد افراد ثبت‌نامی فعلا ۱۲.۵ برابر تعداد خودروهای قابل عرضه‌ است و این عدد افزایش می‌یابد.
به نظر می‌رسد ایران‌خودرو در رایزنی با بانک‌ها به دنبال یک معامله برد _برد هستند زیرا با بلوکه شدن ۲۳۰ میلیون تومان از هر متقاضی حجم زیادی پول در بانک‌ها در دسترس آنها قرار می‌گیرد که می‌توانند سود کلانی از آن به دست آورند.علاوه بر این کارمزد دریافت شده از متقاضیان نیز منبع درآمد دیگری برای بانک‌ها خواهد شد که با افزایش تعداد متقاضیان وام، به آن هم اضافه می‌شود. به عنوان مثال اگر فقط یک میلیون نفر ۲۳۰ میلیون تومان در حساب خود بلوکه کنند ۲۳۰ هزار میلیارد تومان در بانک‌ها بلوکه می‌شود. این عدد بیشتر از کل مالیات فصول شده کشور در بهار امسال است که رقم آن ۱۹۵ هزار میلیارد تومان بوده است.
https://siasatrooz.ir/vdcamwn6w49ney1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی