چهارشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۶
کد مطلب : 130545
مسعود پزشکیان:

وفاق ملی برای بنده یک شعار نیست

اژه‌ای: قوه قضاییه همواره در کنار دولت خواهد بود
وفاق ملی برای بنده یک شعار نیست
رئیس جمهور دیروز سه برنامه داشت، نشست مشترک دولت با شورای عالی قضایی، دیدار رهبر ملی ترکمنستان که به ایران سفر کرده بود و جلسه هئست دولت که چهارشنبه‌های هر هفته برگزار می‌شود اما اعضای دولت جدید هنوز در میان خبرنگااران حاضر نشده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان در نشست مشترک اعضای هیئت دولت و اعضای شورای‌عالی قضائی که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدای دولت به خصوص شهیدان رجایی، باهنر و رئیسی، از نظرات و دیدگاه‌های مطرح شده در این جلسه، به ویژه سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای قدردانی و دغدغه‌های مطرح شده را مسئله و دغدغه مشترک همه کارگزاران نظام دانست که باید با همدلی و همکاری آنها را دنبال و مرتفع کرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه وفاق ملی برای بنده یک شعار نیست چرا که اساساً اهل شعار دادن نیستم، افزود: بنده قلباً به وفاق و همدلی باور و یقین دارم که بدون همدلی، هم‌افزایی و همکاری صمیمانه نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.
پزشکیان با اشاره به واقعه تاریخی فتح مکه و توصیه رسول گرامی اسلام (ص) مبنی بر اینکه امروز همه مسلمین و نه لزوماً مؤمنین با هم برادر هستند، اظهار داشت: وقتی رسول خدا اعلام می‌کند کسانی که تا ساعتی قبل دشمن بودند، حالا که اظهار مسلمانی می‌کنند، برادر ما هستند، آیا دیگر برای ما که حقیقتاً با هم برادر هستیم، محل و موضوعی برای اختلاف باقی می‌ماند؟!
وی یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی را حاکمیت مفاهیم ارزشمند انقلابی نظیر عدالت، انصاف، برادری و وفای به عهد برشمرد و با اشاره به اینکه موکدا از اعضای دولت خواسته که اگر به قصوری برخوردند، از آن عبور کرده و اگر هم تقصیری مشاهده کردند، دنبال مچ‌گیری نباشند و همان زمان به مقصر تذکر دهند تا مسیر خود را اصلاح کند، گفت: اگر ما از قصور و تقصیری که قابل گذشت است، نگذریم، خود را در برابر خدا قرار داده‌ایم.

قوه قضاییه همواره در کنار دولت خواهد بود
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در این نشست مشترک، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهدای دولت بویژه شهیدان رجایی و باهنر و رئیسی و همچنین تبریک آغاز به کار دولت چهاردهم، اظهار کرد: برای دولت چهاردهم آرزوی توفیق دارم.
رئیس قوه قضاییه با تبیین و تشریح ابعاد مختلف مقوله عدالت بیان داشت: خوشبختانه رئیس‌جمهور اعتقاد راسخی به مقوله تحقق عدالت در شئون مختلف دارند و و این امر بسیار حائز اهمیت است. باید توجه داشت که یکی از مأموریت‌های مهم نظام جمهوری اسلامی، استقرار تمام و کمال عدالت اجتماعی می‌باشد.
وی بر ضرورت همگرایی و هم‌افزایی هر چه بیشتر ارکان و قوای کشور جهت پیشبرد امور مردم تاکید کرد و درهمین راستا گفت: بیش از ۴۵ سال و به عبارتی حدود نیم قرن از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است، فلذا سزاوار نیست امروز دیگر نتوانیم با تجربیات گران‌سنگی که اندوخته‌ایم بر اختلاف سلایق و نظرات که امری طبیعی و مرسوم است، چیره و غالب شویم. باید به رغم وجود اختلاف سلایق، با همدلی و همگرایی و هم‌افزایی، امور کشور و مردم را به پیش ببریم و از مشغول شدن به حواشی، جداً اجتناب و احتراز کنیم.
رئیس عدلیه افزود: اختلاف در سلیقه و تفاوت نظرات در وجوه و امور مختلف، امری طبیعی است؛ مهم آن است که ما بتوانیم با تکیه و تاکید بر وجوه اشتراکی، بار‌های بر زمین مانده را به دوش بکشیم و لحظه‌ای در خدمت‌رسانی به مردم و حرکت در مسیر تعالی کشور و رفع مشکلات درنگ و تعلل نکنیم.
رئیس عدلیه تاکید کرد: ما امروز حاکمیت داریم؛ ما فقط واعظ نیستیم که نصیحت کنیم؛ ما مسئولیت حاکمیتی داریم و نمی‌توانیم نسبت به دنیا و آخرت مردم بی‌تفاوت باشیم. نظام جمهوری اسلامی هم نسبت به دنیا و هم آخرت مردم مسئول است؛ ما باید برای مردم، زندگانی و دنیایی آباد و عزتمندانه و شرافتمندانه ایجاد کنیم و متعاقب آن، از ارزش‌های الهی و دینی نیز با جدیت پاسداری کنیم و با ظلم و ظالمین و فساد و مفسدین، مبارزه‌ای مجدانه و پیگیرانه داشته باشیم.
محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به اهمیت نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی اظهار کرد: نظام ما نظامی مردم‌محور است و این نظام در برهه‌های مختلف، با اتکاء به مردم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های سرشار مردمی توانسته است بر مشکلات و موانع گوناگون غلبه پیدا کند.
وی تصریح کرد: رویکرد ما در قبال عضوی از جامعه که خطایی از او سر زده و هدفش عناد و دشمنی نیست، باید رویکردی اصلاح‌مدارانه و جذب‌کننده باشد؛ باید ببینیم که چه تعداد از افراد را می‌توانستیم اصلاح و جذب کنیم، اما غفلت ورزیدیم و آنان را به جرگه مقابل خود سوق دادیم؛ قطعاً نباید اینگونه باشد که یک فرد خطاکار و حتی مجرم را علی‌الدوام خطاکار و مجرم بدانیم؛ باید فرد خطاکار و مجرم را اصلاح کنیم و به آغوش جامعه و نظام بازگردانیم؛ قدر مُسلم با فردی که مرتکب خطا و جرم می‌شود باید برخورد قانونی و اصلاح‌گرایانه کرد، اما نباید او را طَرد کرد؛ با طَرد کردن او، شاید خود و کشور را از تخصص، علم، دانش و هنری که آن فرد دارد، برای همیشه محروم کنیم.
رئیس عدلیه تصریح کرد: بار دیگر تاکید می‌کنم که قوه قضاییه همواره در کنار دولت خواهد بود و برای پیشرفت و تعالی کشور و رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم، تمام مساعی و تلاش خود را در همراهی با دولت به کار خواهد بست؛ ما موفقیت دولت را موفقیت نظام و همه اجزای آن از جمله دستگاه قضایی می‌دانیم؛ دغدغه ما تعالی و پیشرفت نظام و کشور است؛ خوشبختانه آقای پزشکیان دغدغه جناحی و طیفی ندارند و دارای نگاه کلان و ملی هستند و ما نیز بر این عهد استواریم.

توافقات راهبردی میان ایران و ترکمنستان صورت گرفت
مسعود پزشکیان رییس جمهور کشورمان دیروز در حاشیه امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های ایران و ترکمنستان اظهار کرد: روز، روز مبارکی برای ما بود که خدمت رهبر عزیز ترکمنستان حضور داشتیم و گفت‌وگوی خوب و موثری میان ما انجام شد و توافقات راهبردی میان ما و ترکمنستان صورت گرفت. وی عنوان کرد: امیدوار هستیم این توافقات منجر شود در سایر زمینه‌های همکاری که امکان همکاری وجود دارد، نیز همکاری داشته باشیم.‌
رییس جمهور بیان کرد: همچنین امیدوار هستیم ایشان و مهمانان ما در مدتی که در ایران هستند ایام خوبی داشته باشند و ان‌شاءالله به زودی ما نیز در عشق آباد با یکدیگر دیدار خواهیم کرد.
بردی محمداف رهبر ملی ترکمنستان نیز در ادامه این مراسم تصریح کرد: در ابتدا از مقامات محترم به خصوص رییس جمهور ایران بخاطر پذیرایی گرم و مهمان نوازی ایشان تشکر ویژه داریم. ما همیشه نسبت به همکاری برادرانه با برادران ایران خود اهمیت قایل بودیم و این همکاری‌ها قدمت تاریخی دارد. وی افزود: همیشه تلاش داشتیم این روابط و همکاری‌ها را توسعه و گسترش بدهیم. همانگونه که برادر محترم اشاره کردند نتیجه مذاکرات منجر به امضای چندین اسناد همکاری گردید.
رهبر ملی ترکمنستان خاطرنشان کرد: یک تشکر ویژه از برادران ایرانی دارم برای اینکه ترکمنستان کشوری است که دو بار بی طرفی اش در مجامع بین‌المللی اعلام شد و هر دو بار ایران از آن حمایت کرد.
وی اضافه کرد: همیشه در طول سال‌ها شاهد دوستی و ارتباطات فرهنگی میان دو کشور بودیم. در آینده نزدیک به همایش بین المللی در خصوص یک شخصیت شاعر شهید خواهیم داشت و همین جا از برادر خود دعوت می‌کنم تا در این همایش حضور پیدا کنند.‌

پزشکیان: با مردم بودن هرگز به معنای پوپولیست بودن نیست
مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت ضمن تبریک و گرامی‌داشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، از رهبر معظم انقلاب اسلامی برای فرصت دیدار و رهنمودهای ایشان قدردانی کرد و از همکاران خود در دولت خواست که کنترل تورم، رشد و رونق تولید، مدیریت صحیح فضای مجازی، موضوع سفرهای استانی و حفظ و ارتقای نگاه و رویکرد مردمی دولت چهاردهم به عنوان نکات محوری فرمایشات ایشان را به شکل جدی مورد توجه قرار دهند.
وی با بیان اینکه با مردم بودن هرگز به معنای پوپولیست بودن نیست، افزود: برای بنده اینجا بودن سخت‌تر از حضور داشتن کنار و در میان مردم است؛ باور جدی دارم که مردم ولی نعمت ما هستند و باید خالصانه و صادقانه به آنها خدمت کنیم.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش ضمن آرزوی موفقیت برای معاون حقوقی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان اعضای جدید هیئت دولت، از همه اعضای کابینه خواست در انتخاب معاونین و مدیران مجموعه تحت مدیریت خود، بر اساس شاخص‌ها و شایستگی افراد را منصوب کنند و از انتخاب مدیران بر اساس دوستی، نزدیکی‌های سیاسی و نظایر آن به طور جدی پرهیز کنند.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت باور افراد به اجرای سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون برنامه گفت: منشا اختلافات، منیت افراد است. اگر باور داشته باشیم که باید این اسناد و سیاست‌های بالادستی را اجرا کنیم، دیگر اختلاف موضوعیتی ندارد. همه باید باور داشته باشند که حق ندارند خارج از چارچوب سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون برنامه کار کنند.
در این جلسه به پیشنهاد رئیس جمهور و با تایید هیئت دولت، خانم «فاطمه مهاجرانی» به عنوان سخنگوی جدید دولت منصوب شد.
https://siasatrooz.ir/vdcfjxdytw6dmta.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی