شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۷
کد مطلب : 130199

... اما افغانستان؟!

اقدامات جنایتکارانه تعدادی از اتباع افغانستان طی روزها و هفته‌های اخیر باعث شده است تا حضور غیر قانونی و بی رویه آنها در کشور بار دیگر مورد توجه مردم و رسانه‌ها به ویژه در فضای مجازی قرار گیرد.
اقدامات صورت گرفته اعم از آدم ربایی، تجاوز به عنف، قتل، سرقت، شرارت و... باعث نوعی حس انزجار و تنفر نسبت به این مهاجران شده است.
متاسفانه مقامات امنیتی و سیاسی وزارت کشور تاکنون طی سه سال گذشته هیچ پاسخ درست و مردم پسندی برای حضور غیر قانونی بیش از8 میلیون نفر و ازدیاد روزانه آن‌ها که در فیلم‌ها و کلیپ ها منتشر می‌شود نداده‌اند. آنچه که مسلم است این حضور پرتعداد از مهاجرین افغانی یکی از معضلات پیش روی دولت چهاردهم است که از دولت‌های قبل به ارث رسیده و می‌بایست چاره‌ای عاجل و قطعی برای آن اندیشید.
بحث مهاجرت همواره یک مبحث پر چالش است و این پدیده خود نیز برای جهان امروز بحث برانگیز است .مهاجرت قابل جلوگیری نیست اما در همه دنیا آن را ضابطه مند کرده‌اند و برای آن چارچوب و مقرراتی تعیین کرده‌اند.
رها کردن مرزها و هجوم بی قواره اتباع افغانستان را می‌توان از نظر امنیتی تجزیه و تحلیل کرد و به آسیب‌هایی که در دراز مدت از نظر اجتماعی و امنیتی گریبان مردم و کشور را می گیرد توجه داشت. توجه به موارد زیر می‌تواند از نگرانی‌های جدید افکار عمومی باشد.
توافق مشکوک آمریکا، انگلیس و اسراییل با گروه طالبان در دوحه قطر، تحویل ۸۰ میلیارد تجهیزات نظامی مدرن به طالبان هنگام خروج از افعانستان، مطرح کردن ادعای خراسان بزرگ توسط طالبان، ورود مشکوک و سازماندهی شده بیش از8 میلیون نفر افغانی، مسدود کردن آب هیرمند برای ایران، تلاش برای بی ثباتی در مرزهای شرقی، از بین بردن فرصت‌های اشتغال برای ایرانیان، تردد آسان این مهاجرین در کشور، مصرف بیش از اندازه از یارانه‌های اصلی اقتصادی کشور، خطر مسلح بودن و یاشدن آن‌ها، خطر بالقوه بودن برای نا امن کردن کشور از داخل و... عمده مشکلات و دغدغه‌هایی است که برای همه ایرانی‌ها مشغولیت ذهنی ایجاد کرده و باعث نگرانی‌های جدی شده است و پرداختن به این موضوع یکی از مهمترین اقدامات عاجل دولت چهاردهم در زمینه امنیت است.
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdcaown6o49ne61.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی