جمعه ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴
کد مطلب : 130652

چرایی یک خروج

در میان اوج تحولات امنیتی منطقه با محوریت تحولات فلسطین و نسل کشی غزه، ثابت العباسی، وزیر دفاع عراق گفت که کمیته های عراق و آمریکا بر سر مساله خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و تداوم شراکت امنیتی به توافق رسیدند.وی تاکید کرد این توافق دو مرحله‌ای خواهد بود؛ مرحله اول در سال جاری آغاز و تا سال ۲۰۲۵ میلادی ادامه خواهد داشت و مرحله دوم در سال ۲۰۲۶ میلادی به طور کامل به پایان خواهد رسید.
این خروج را می‌توان برگرفته از مطالبه همه جانبه مردم و جریان‌های سیاسی عراق دانست که در نهایت موجب شده تا دولتمردان این کشور توان نه گفتن به استمرار حضور نظامی آمریکا را داشته باشند. کارنامه 20 سال حضور آمریکا در عراق نشان داده است که آمریکا نه یک ناجی در برابر تروریسم و ناامنی بلکه خود حامی و ریشه بحران است چنانکه هر زمان عراق به مرحله نهایی مبارزه با تروریسم رسیده است، آمریکا با ایجاد جانپناه برای تروریست‌ها مانع از شکست نهایی آنها شده است. نکته مهم آنکه طوفان الاقصی و حمایت 11 ماهه همه جانبه آمریکا از نسل کشی غزه و جنایات منطقه‌ای رژیم صهیونیستی این امر را برای مردم و بسیاری از جریان‌های سیاسی عراق مسلم ساخته که آمریکا نه یک ناجی که خود بخشی از بحران است که هدفی جز سلطه بر منطقه و تحقق اهداف رژیم صهیونیستی علیه سایر ندارد. بر این اساس اخراج آمریکا مطالبه‌ای عمومی برای نقش آفرینی عراق در کاهش تحرکات بحران‌ساز و حمایتی آمریکا از رژیم اشغالگر می‌تواند باشد.
یکی از مولفه‌های مهم امنیتی برای عراقی‌های نیروهای مقاومت همچون حشدالشعبی در کنار ارتش هستند که توانسته‌اند نقشی موثر در تحقق امنیت و مبارزه با تروریسم داشته باشند چنانکه نمود آن را در برگزاری ایمن مراسم اربعین با 20 میلیون زائر از سراسر جهان می‌توان مشاهده کرد. نیروهای مقاومتی که با راهبری و فرماندهی بزرگ مردانی همچون سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که در تروریسم دولتی آمریکا در سال 1398 به شهادت رسیدند، شکل گرفتند و امروز به بخش جدایی ناپذیر امنیت عراق و منطقه مبدل شده‌اند.  امروز با آشکارتر شدن نقش مخرب و بحران ساز غرب، اصل همگرایی منطقه‌ای برای رسیدن به صلح و امنیت پایدار و پیشرفت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و... به یک رویکرد فراگیر مبدل شده است. تجربه جبهه مقاومت در مبارزه با تروریسم و رژیم صهیونیستی و نیز پیشرفت‌های علمی، فنی و اقتصادی و... بدون چشم داشت به بیگانگان موجب شده تا رویکرد و حضور در این جبهه به مولفه و شاخصی مهم برای تحقق اهداف و نقش آفرینی منطقه‌ای و جهانی مبدل گردد چنانکه عراق با حضور در این صحنه به چنین مهمی دست یافته است. بر این اساس اخراج نیروهای آمریکایی می‌تواند مولفه‌ای برای تحقق نقش آفرینی بیشتر عراق در معادلات جهانی باشد.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcen78zwjh8xpi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی