شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳
کد مطلب : 130267

دانش‌بنیان‌ها قفل بازار مسکن را باز می‌کنند؟

دانش‌بنیان‌ها قفل بازار مسکن را باز می‌کنند؟
مسکن همچنانی اصلی‌ترین مسئله‌ای است که بخش قابل توجهی از درآمد مردم بویژه کارگران را می‌بلعد حال آنکه در تدبیری جدید برای حل این مشکل، مسئولان از ورود دانش‌بنیان‌ها به عرصه مسکن سازی خبری داده‌اند در حالی که برخی با بیان همراهی نکردن بانکها در تامین تسهیلات و نیز دلالان مسکن، از دشواری راه دانشبنیان‌هاد می‌گویند.
مسئله مسکن یکی از مهمترین مشکلاتی است که بویژه طبقه کارگر با آن دست گریبان هستند چنانکه امروز نه خانه دار شدن بلکه اجاره یک مسکن مناسب نیز می‌رود تا به یک آرزو مبدل شود. ترک فعل‌ها و کم کاری بر دولت‌ها و وزرا به این بحران دامن زده است چنانکه در دولت یازدهم و دوازدهم و وزارت عباس آخوندی، ترک فعل ساخت مسکن مهر، انفخار قیمت‌ها را رقم زد که در دولت سیزدهم نیز به رغم ورود به ساخت مسکن ملی اقدام چندانی در تورم ایجاد شده صورت نگرفت. اکنون در ادامه ارائه‌ راهکارها برای مهار تورم مسکن و البته خانه‌دار شدن اقشار مختلف جامعه دبیر ستاد توسعه اقتصادی دانش‌بنیان وزارت راه و شهرسازی گفت: ۸۰ شرکت دانش‌بنیان در پروژه‌های نهضت ملی مسکن شروع به کار کردند.
سید جواد سادات فریزنی مشاور وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد توسعه اقتصادی دانش‌بنیان عمران و ساختمان در نشست تخصصی کنسرسیوم‌های فناور و دانش‌بنیان صنعتی‌سازی مسکن با بیان اینکه فعالیت ستاد توسعه اقتصادی دانش‌بنیان عمران و ساختمان کمک به بازارسازی شرکت‌های دانش‌بنیانی است که در حوزه عمران، ساختمان و زیرساخت وجود دارند، گفت: با آغاز به کار دولت سیزدهم نیز طرح نهضت ملی مسکن در برنامه قرار گرفت و این ابرپروژه هم‌اکنون در سراسر کشور در حال اجراست.
دبیر ستاد توسعه اقتصادی دانش‌بنیان عمران و ساختمان با بیان اینکه امروز بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکن در سراسر کشور در حال اجراست که ساخت این پروژه‌ها بازار مناسبی برای حضور دانش بنیان‌ها در کشور فراهم کرده است، گفت: همچنین بخش عمده‌ای از این ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار پروژه در شهر‌های جدید در حال انجام است و با تفاهم نامه امروز از طریق کنسرسیوم‌های فناوری و دانش‌بنیان، صنعتی سازی مسکن تقویت خواهد شد.
وی اظهار کرد: هم اکنون حدود ۸۰ شرکت دانش بنیان در این کنسرسیوم‌ها حضور دارند و با ظرفیت‌های موجود خود وارد پروژه‌های مشارکتی و پروژه‌های تولید مسکن نهضت ملی مسکن شدند که بازار مناسبی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه رقم می‌زند.در همین حال در ادامه اظهارات مسئولان در باب مسئله مسکن، مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: ۷۰ درصد از رشد ناخالص تولید از طریق ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور تامین می‌شود.رضا اکبری مشاور وزیر راه و شهرسازی در نشست تخصصی کنسرسیوم‌های فناور و دانش بنیان صنعتی سازی مسکن با بیان اینکه باید حضور شرکت‌های دانش بنیان در ساخت و تولید مسکن تقویت می‌شود، گفت: باید با نیازهای نوظهور محصول جدید هم تولید کرد و صنعتی سازی هم ابعاد مختلفی دارد و بدون به‌کارگیری علم و فناوری و استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان امکان صنعتی سازی فراهم نمی‌شود. بنابراین در صدد بهره‌مندی از ظرفیت این شرکت‌ها و گسترش آنها در تولید مسکن هستیم.
دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در اقتصاد نسل اول منابع طبیعی و در نسل دوم کارایی و در اقتصاد نسل سوم دانایی و شرکت‌های دانش‌بنیان محور است، توضیح داد: در این مرحله شرکت‌ها به صورت تک به تک با هم رقابت نمی‌کنند بلکه اجزای یک زنجیره با هم در رقابت هستند، اجزایی مانند تولید، ساخت، لجستیک، طراحی، تحقیق و توسعه و خدمات پس از فروش و... در حال رقابت هستند.
اکبری با اشاره به اینکه در حال حاضر بالای ٧٠ درصد GDP کشورهای در حال توسعه از اقتصاد خدمات و شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: سرعت ساخت در تولید نوظهور بسیار بالاست و باید تامین مالی هم سریع باشد و ساخت نمی‌تواند معطل تامین مالی باشد.اکبری گفت: این تفاهم نامه با اهدافی همچون تامین نیازهای نوظهوری و فناور و به‌کارگیری شیوه‌های جدید صنعتی‌سازی به امضا رسید که فناوری‌ها، شامل فناوری‌های سیاست گذاری و مدیریتی، فناوری ساخت و فناوری‌های تامین مالی است. در همین حال بعد دیگر طراحی‌ها برای حل مسئله مسکن را بهره گرفتن از تجربه چینی‌ها تشکیل می‌دهد. سعید غفوری در نشست تخصصی کنسرسیوم‌های فناور و دانش‌بنیان صنعتی‌سازی مسکن اظهار کرد: استفاده از اقتصاد دانش بنیان و حمایت از رشد تولید دانش‌بنیان‌ها به ویژه در بخش عمران و ساختمان و مسکن کشور مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.
وی با بیان این‌که ساخت 1000 واحد به صورت مشارکتی با در قالب نهضت ملی مسکن در دستور کار است، افزود:‌حمایت‌ از شرکت‌های دانش‌بنیان بخش ساختمان فقط نباید مالی باشد، باید پلتفرم‌هایی را طراحی کنیم تا ساختار بروکراسی به ساختار شبکه‌ای تبدیل شود.وی ادامه داد: در صنعتی‌سازی ساختمان باید به دنبال کاهش زمان اجرا، ارتقا کیفیت، مقاوم‌تر شدن ساختمان‌ها، کاهش هزینه‌ها و... باشیم.مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از حضور شرکت‌های چینی برای ورود فناوری‌های نوین ساخت خبر داد و در عین حال اضافه کرد: در موضوع ساخت مسکن هیچ نیازی به ورود شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های چینی نداریم، اما موضوع مهم استفاده از فناوری‌‌های نوین ساخت و ساز مسکن و ساختمان است.غفوری با اشاره به بازدید چند شرکت چینی از پروژه‌های مسکن شهرهای جدید پردیس و پرند، اظهار کرد: در مذاکره با چینی‌ها پتانسیل خوبی در این شرکت‌ها برای تکنولوژی‌های اجرایی در کشورمان مشاهده شد. اما در این میان آنچه همچنان ابهام در مسکن را افزایش داده نقش بانک‌ها و تسهیلات است.
رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران با بیان"بانک‌ها تسهیلات نهضت ملی مسکن را قفل کرده‌اند"گفت:پیشنهاد یک برنامه برد-برد برای این طرح را به وزرات راه داده‌ایم. ایرج رهبر در نشست تخصصی کنسرسیوم‌های فناور دانش بنیان صنعتی سازی مسکن با اشاره به این‌که یکی از معضلات نهضت ملی مسکن تامین منابع مالی است، اظهار کرد: انبوه‌سازان به وزارت راه وشهرسازی پیشنهاد دادند برای خروج از بن بست منابع مالی از خیر بانک‌ها بگذرید و تامین مالی را به بخش خصوصی و انبوه‌سازمان واگذار کنید.
وی ادامه داد: ما به لحاظ فنی و مالی می‌توانیم با یک برنامه برد-برد پروژه‌های نهضت ملی مسکن را پیش ببریم.وی با یادآوری این‌که بانک مسکن با پروژه‌های مسکن مهر ارتقا یافت، اما آنها می‌گویند -با این طرح- بدبخت شدیم به وضعیت تامین مابع مالی نهضت ملی مسکن اشاره و تصریح کرد: متاسفانه تسهیلات این طرح قفل شده است. در حالی که پروژه‌ها پیشرفت 50، 60، 70 و 90 درصدی دارند، اما بانک‌ می‌گوید دیگر منابع نداریم.رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با تاکید بر این‌که بانک‌ پرداخت تسهیلات را متوقف کرده‌ است، گفت:‌بهانه بانک این است که 4 متقاضی در یک پروژه برای فوش اقساطی مراجعه نکرده و به همین دلیل حساب انبوه‌سازان را مسدود می‌کنند! رهبر بیان کرد:‌ معتقدیم باید یک جایگزین برای کسی که واحد مسکونی را فروش اقساطی نکرده، معرفی شود. چرا باید حساب انبوه‌سازان و پیمانکاران که هیچ دخل و تصرفی در این فرآیند ندارند، مسدود شود؟
 
سمیه ملکی
https://siasatrooz.ir/vdcg3z9quak9wx4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی