يکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
کد مطلب : 127103
گفت‌وگو با وحید آقاپور بازیگر نقش جمشید نظمی در سریال عاشورا

سریال «عاشورا» ادای دین به رشادت‌های لشکر ۳۱ عاشورا

سریال «عاشورا» ادای دین به رشادت‌های لشکر ۳۱ عاشورا
سریال عاشورا به نویسندگی و کارگردانی هادی حجازی‌فر، مدتی است که جمعه شب‌ها میهمان قاب شبکه یک سیما شده است. این سریال که بعدها از دل آن فیلم سینمایی موقعیت مهدی نیز درآمد به نوعی به زندگی برادران شهید مهدی و حمید باکری می‌پردازد. «موقعیت مهدی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر برنده پنج جایزه، از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد و توانست در اکران عمومی عنوان پرفروش‌ترین فیلم دفاع مقدس تاریخ سینمای ایران را از آن خود کند. این اثر مورد تمجید رهبر انقلاب نیز قرار گرفت. فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» امسال نیز به همت اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما در بیست‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم «هنر پلیس» که اول تا هفتم آبان در ایتالیا برگزار می‌شود، به نمایش در می‌آید. یکی از شخصیتهای این فیلم و نزدیک به این شهیدان مهدی و حمید باکری ، جمشید نظمی از فرماندهان لشکر عاشورا است که نقش آن را وحید آقاپور بازی کرده است، با او درباره سریال و فیلم سینمایی موقعیت مهدی به گفت‌وگو نشستیم.
***
* چه شد که برای بازی در فیلم سینمایی موقعیت مهدی انتخاب شدید؟
برای بازی در این فیلم سینمایی دنبال بازیگرهایی بودند که به زبان ترکی آذربایجانی مسلط باشند تا حدودی از نظر چهره به شخصیت های حاضر در لشکر عاشورا شباهت داشته باشند. بر همین اساس با من نیز تماس گرفته شد. من از قبل آقای حجازی فر ، کارگردان را می‌شناختم. ایشان از دوستان قدیمی من در دانشکده هنرهای زیبا بودند و ما با هم کار کرده بودیم.
من ابتدا در این فیلم سینمایی برای نقش دیگری انتخاب شده بودم اما وقتی آنجا رفتم آقای شهرام خلج طراح گریم پروژه ایشان مرا برای نقشی به غیر از نقشی که برای من پیش بینی شده به کارگردان پیشنهاد داد. در نهایت آقای حجازی فر بر اساس اجزای چهره من را برای بازی در شخصیت جمشید نظمی یکی از فرماندهان لشکر عاشورا انتخاب کردند.

* محل تولید این فیلم سینمایی کجا بود؟ چقدر تولید آن طول کشید؟
سریال عاشورا و فیلم سینمایی موقعیت مهدی که از دل آن درآمده است در لوکیشن و مکان‌های متعددی فیلمبرداری شده از شهرک سینمایی دفاع مقدس و بیابانهای اطراف قم گرفته تا آبادان در استان خوزستان. از نظر زمانی نیز در یک پروسه دو ساله ناپیوسته فیلمبرداری این پروژه انجام شد.

* آیا برای بازی در این فیلم در رابطه با شخصیتی که بازی می‌کردی تحقیق کردید؟
برای بازی در نقش جمشید نظمی من کتابی را تهیه کردم و در آن شرحی از عملیات خیبر و عملیات بدر توصیفاتی از رشادت‌ها و دلاوری‌های جمشید نظمی را خواندم و تا حدودی با این شخصیت آشنا شدم . همچنین آقای حجازی‌فر توصیفاتی از شخصیت ایشان داشتند این‌ها در مجموع به من کمک کرد تا بتوانم درک بهتری از نقشم داشته باشد. این را نیز باید بگویم که آقای جمشید نظمی از شخصیت‌های زنده فیلم هستند. آقای جمشید نظمی از شخصیت‌های تاثیرگذار لشکر عاشورا بوده‌اند. ایشان فردی خیلی فعال با آمادگی بدنی بالایی بودند که کارهای تهورآمیز انجام می‌دادند و همرزمانشان در مجموع از ایشان تصویر پررنگ و فعالی در ذهنشان دارند و به همین دلیل مورد توجه نویسندگان فیلمنامه قرار گرفت.

* آیا خاطره‌ای از زمان تولید این پروژه دارید؟
بیشتر خاطرات من مربوط به فصل‌های گرما یا سرما می‌شود مثلا در یک فصل گرم یادم است ما در هورالعظیم خوزستان بودیم و تا آن زمان اینقدر گرمای هوا را تجریه نکرده بودم. بعضی از اعضای گروه ما نیز در اثر شدت گرما بی حال شدند. ما در اواخر اردیبهشت بادگیرهای عایق و ایزوله و لباس زمستانی پوشیده بودیم ولی باید زیر آفتاب خوزستان کار می‌کردیم و این کار خیلی سخت بود. خاطره من از فصل سرما هم باید بگویم که باز هم زمانی در یکی از بیابانهای خوزستان کار می‌کردیم و وقتی باران می‌ بارید چنان زمین گل آلود می‌شد که ما تا چند روز باید کار را متوقف می‌کردیم. بر همین اساس گروه تولید محل فیلمبرداری را هر روز وقتی کارمان تمام می‌شد روی زمین را با نایلون‌های وسیع و گسترده می‌پوشاندند که اگر باران بارید این نایلون‌ها نگذارند زمین گل شود و این کار به نظر من ابتکار جالبی بود.

* تجربه کار با آقای حجازی فر چطور بود؟
تجربه کار با آقای حجازی فر تجربه خیلی شیرین خاطره‌انگیزی بود البته همانطور که من قبلاً هم گفتم آقای حجازی فر از دوستان خوب و صمیمی است که ما قبلا هم در تئاتر و هم در تلویزیون همکاری داشتیم به همین دلیل با هم آشنا بودیم و می‌دانستیم که دیدگاه‌هایمان چیست.البته به نظر من ایشان کارگردان بسیار خلاق و حساس روی جزئیات است. ریزه کاری‌های یک فیلم سینمایی را به خوبی می‌شناسد . او در هنگام کار با بازیگرها ارتباط خیلی خوبی دارد و  تمام این‌ها کمک می‌کرد که رابطه من با او یک رابطه خوب و سازنده‌‌ای باشد و همکاری با ایشان در این پروژه برای من نیز مایه خوشبختی و خوشحالی است چون خوشحال هستم که در این پروژه با آقای حجازی فر همکاری کردم و شخصا معتقد هستم که این پروژه یک پروژه ماندگار و ادای دینی موفق و آبرومند به رشادت‌های رزمندگان لشکر ۳۱ عاشورا است.

* در حال حاضر مشغول به کاری هستید؟
 در حال حاضر مشغول پروژه خاصی نیستم ولی همزمان با پخش سریال عاشورا سریال دیگری از من با عنوان مگه تمام عمر چند تا بهاره، به کارگردانی سروش صحت از پلتفرم های فیلیمو و نماوا در حال پخش است.

* نکته‌ای هست که بخواهید بگویید؟
نکته‌ای که لازم می دانم گفته شود این است که سریال عاشورا فارغ از اینکه خود من یکی از بازیگران آن هستم، یک اثر نمایشی خیلی موفق و با کیفیت و ماندگار است. البته متاسفانه تلویزیون در حال حاضر تا حدودی مخاطبان خاص خودش را از دست داده و میزان بینندگان تلویزیون نسبت به سالهای قبل کاهش پیدا کرده است. طبعاً در رابطه با این سریال نیز موجب ناراحتی است و من آرزو داشتم تلویزیون می توانست با پخش این سریال بینندگان بیشتری را جلب این سریال می کرد.
 
گفت‌وگو از میترا یزدچی 
https://siasatrooz.ir/vdcbgzb8frhb58p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی