یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتوگو با ایلنا ارزیابی خود را از وضعیت مجلس دهم، انتخابات مجلس و ریاستجمهوری و دفاع از کمپین فرزندت کجاست و... بیان کرد.
محمدرضا باهنر اداره و جمع کردن مجلس را بسیار سخت میداند و معتقد است کار رئیس مجلس از جهاتی از کار روسای دو قوه دیگر سختتر است چراکه روسای قوه مجریه و قضائیه میتوانند معاونان و افراد تحت امر خود را عزل و نصب کنند اما رئیس قوه مقننه اول اینکه آمر نیست و بعد هم اینکه نایب رئیسانش را هم نمیتواند خودش انتخاب کند.
باهنر معتقد است: «با مِن و مِن کردن و شل حرف زدن (در جایگاه ریاست مجلس) یکدفعه یک سال طول میکشد یک لایحه یا طرح هم از مجلس بیرون نمیآید.»
او همچنین در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: «برخی منباب خیراندیشی میخواستند دولت را عوض کنند» و «بعضی انقلابیگری را در پرخاش به همه میدانند.»
باهنر درباره ارزیابیاش از مجلس گفت: بالاخره مجلس یک سری اشکالات ساختاری دارد که خیلی هم ارتباطی با اشخاص و نمایندگان ندارد و تفاوتی به وجود نمیآورد که این افراد چه کسانی و از چه جریانی باشند. اول اینکه خاستگاه مجلس ما منطقهای و بعضا قومیتی و صنفی و جنسیتی است و بنابراین فرصت، توان و امکاناتش را ندارند که به منافع ملی فکر کنند. منافع منطقهای، صنفی، حزبی و جنسیتی الزاما بر منافع ملی منطبق نیست و خیلی جاها پیش میآید که منافع ملی در مقابله با منافع منطقهای باشد. نماینده چارهای ندارد و باید منافع ملی را برای منافع منطقهای فدا کند.
وی گفت: نماینده وقتی به مجلس میآید حداقل توقعش این است که پروژههای عمرانی نیمه کاره حوزه انتخابه او تمام شود و هرساله دولت خیلی هنر کند، بین ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص دهد که این هزینه نگهداری آنها هم نمیشود یعنی استهلاک این پروژهها بیش از این ۳۰ هزار میلیارد تومان است بنابراین نماینده این توقعات را دارد اما بعد که به مجلس میآید، میبیند که نمیشود و راحل آن مسائل این نیست، بلکه راهحلهای دیگری دارد.
باهنر افزود: مجلس دهم فراکسیون اکثریت ندارد. تمام مجالس گذشته بالاخره چپیها یا راستیها فراکسیون اکثریت داشتند و میدانستند که باید در مجلس چهکار کنند. مجلس دهم شده سهتا فراکسیون اقلیت و بنابراین نمیتوانند تصمیم درستی در مجلس بگیرند. به عنوان مثال مجلس دهم در اسفندماه سال گذشته سه وزیر را استیضاح کرد و به هرسه هم رای داد و رایی بالاتر از روز اول هم به آنها داد بعد یک مقدار به کیان مجلس برخورد و بعد از این هر وزیری را که استیضاح کردند به استیضاحش رای داد که آقای ربیعی و کرباسیان از این نمونه هستند، بعد دیدند که تند شد دولت چهار وزیر را معرفی کرد و دوباره به همه رای دادند و آدم احساس میکند اصلا تعادلی وجود ندارد.
وی گفت: من بارها و بارها گفتهام آقای خاتمی اگر در جریان سیاسی کشور برگردد میتواند منافعی داشته باشد اما بالاخره ایشان مواضعی را در سال ۸۸ داشت من بارها گفته بودم که من آقای خاتمی را جزو سران فتنه نمیدانم اما در جریانات فتنه خوب عمل نکرد و این مشکل باید حل شود الان هم من اتفاقا میدانم خیلی از اینها امروز دلشان برای استقلال و استقرار نظام و اقتدار نظام میسوزد و الان اتفاقا ما با جریانات رقیبمان در بعضی از مسائل کاملا مشترک هستیم که باید حمایت و کمک کنیم بنابراین آن یک مسالهای جدا است. آقای خاتمی باید به یک صورتی آن کوتاهیها و قصور و تقصیرهایش را جبران کند و من معتقدم اگر همه این کارها اتفاق بیفتد من این مساله را مفید میدانم.
وی افزود: آقای احمدینژاد یک مقوله دیگری است و اصولا آدمی است که من همان موقع هم بارها گفتهام او متوهم است و فکر میکند ناجی جهان بشریت خودش است و یک سری کارها میکند. باید به صورت ویژه مدیریت بشود. و من فکر میکنم دارد خوب مدیریت میشود. درست است که ممکن است گاهگاهی حرفهای غیر اصولی و هنجارشکن بزند اما دارد مدیریت میشود. من هم معتقدم آقای احمدینژاد برای آینده جایی ندارد و نمیتواند داشته باشد،.
باهنر گفت: در این رابطه هم مساله عبور از روحانی را در زمستان سال گذشته اتفاقا یک عده از اصلاحطلبان شروع کردند که روحانی دیگر تمام شده است و باید عبور کرد. بعضیها تصورشان این بود که چون دولت الان سرحال نیست و خسته است و آن مسائل تحریمها هم دارد پیش میآید از این فرصت استفاده شود و یک انقلابی شود و فرض کنیم دولت کنار برود. یک زمانی خود احمدینژاد میگفت؛ رئیسجمهور استعفا بدهد و رئیس قوه قضاییه هم برکنار شود و رئیس مجلس هم همینطور و از اول بچینیم و از این حرفها میزد و دیگران هم گفتند. بعضیها داشتند یک فضایی در کشور به وجود میآوردند که برخی از آنها منباب خیراندیشی هم بود میگفتند که الان موقعیت مناسبی است و از این تنور گرم استفاده کنیم. ایلنا