يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹
کد مطلب : 128008
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت مدعی شد؛

«قطعه‌سازان» عامل گرانی خودروهای تولید داخل

«قطعه‌سازان» عامل گرانی خودروهای تولید داخل
در ادامه آسیب شناسی و چرایی افزایش قیمت تولید خودرو در ایران مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: در همه دنیا سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از ۶۰ درصد است اما در خودروهای داخلی این سهم به ۸۵ درصد می‌رسد.
در حالی که قطعه سازان همواره خودروسازان را متهم به بد حسابی و زمینه ساز زیان انباشته خود معرفی و تولید را غیرصرفه عنوان می‌کنند که عبدالله توکلی لاهیجانی در گفت و گویی با صدا و سیما اظهار کرد: خودروسازان بزرگ قطعات را گران‌تر از نرخ واقعی خریداری می‌کنند و ما هر چقدر هم قیمت خودروهای داخلی را بالا ببریم باز هم ۸۵ درصد از قیمت به زنجیره تأمین قطعات اختصاص می‌یابد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت افزود: در همه دنیا سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از ۶۰ درصد است، اما در خودروهای داخلی این سهم به ۸۵ درصد می‌رسد. وی ادامه داد: این گرانفروشی قطعات، ریشه‌های متفاوتی دارد. نخست اینکه رابطه قطعه ساز و خودروساز درست تعریف نشده و گاهی قطعه سازان با نفوذ در هیأت مدیره خودروسازی باعث تعارض منافع می‌شوند.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: از طرفی رابطه قطعه ساز و خودروساز در دنیا بر اساس مقیاس اقتصادی تولید است و خودروسازان دنیا، در هر بن سازه با قطعه سازی کار می‌کند که به مقیاس اقتصادی تولید دست یافته باشد.توکلی افزود: هم اکنون خودروسازان داخلی در هر بن سازه، با بیش از صد قطعه ساز مختلف کار می‌کنند و هر کدام از آن‌ها شمارگان (تیراژ) محدودی از یک قطعه را تولید می‌کنند، در چنین سیاستی به مقیاس اقتصادی تولید نمی‌رسیم و قیمت قطعه بالا می‌رود.
وی گفت: هر یک از خودروسازان بزرگ داخلی، سایت‌های مختلف تولیدی برای یک بن سازه مشترک دارند؛ به طور نمونه خودروهای تیبا، ساینا و کوییک با بن سازه مشترک در زیر مجموعه‌های مختلف شرکت سایپا تولید و قطعات آن‌ها از چندین تأمین کننده متفاوت خریداری می‌شود؛ همه این محصولات را می‌توان در یک مجموعه واحد تولید و از تعداد محدودی تأمین کننده برای تولید قطعات آن‌ها استفاده کرد تا قطعات در مقیاس تولید انبوه با هزینه کمتری تولید و حمل شود.
خبر دیگر در حوزه خودرو آنکه معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه تولید خودروبرقی در ۶ خودروسازی کشور با همکاری شرکت‌های چینی خبر داد و گفت: باتری لیتیومی این خودروها در داخل تولید خواهد شد.معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: ۶ خودروساز کشور اعم از دو خودروساز بزرگ و خودروسازان در بخش خصوصی بر اساس برنامه راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین با همکاری شرکت‌های چینی خودروهای برقی تولید می‌کنند.
وی ادامه داد: اکنون ذهنیتی ایجاد شده که خودرو برقی آماده وارد می‌کنیم و فقط شبکه پشتیبان آن را در کشور ایجاد می‌کنیم، این در حالی است که ما نمی‌خواهیم صرفاً در حوزه خودروهای برقی، مونتاژکار یا صرفاً واردکننده باشیم، بلکه با یک برنامه مشترک قصد داریم خودرو برقی تولید کنیم و همین امر زمینه رقابتی و صنعتی شدن محصول را فراهم می‌کند.منطقی در خصوص ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی گفت: برای تأمین انرژی خودروهای برقی در ایستگاه‌های شارژ، از ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی نیز بهره‌برداری می‌شود.معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص قطعات خودروهای برقی نیز گفت: برنامه ریزی شده تا هزار شرکت دانش‌بنیان قطعات خودروهای برقی را بسازند و در شمارگان (تیراژ) بالا اجزای مختلف آن را به صورت تخصصی تولید کنند.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون یک کارخانه برای تولید باتری لیتیوم توسط شرکت مپنا در حال ایجاد است که باید توسعه داده شود تا اقدام به ساخت باتری لیتیوم برای همه خودروسازان کند.
وی به قراردادهای فناورانه کشورهای پیشرفته با چین اشاره کرد و گفت: برخی واردات خودرو برقی از چین را بدون توجه به راهبردهای وزارت صمت مورد نقد قرار داده‌اند در حالی که کشورهای پیشرفته هم با سازندگان چینی قراردادهای فناورانه منعقد می‌کنند. به عنوان نمونه شرکت فولکس واگن آلمان اخیراً برای ایجاد یک کارخانه باتری لیتیوم قرارداد انتقال فناوری با سازنده چینی منعقد کرد.منطقی اضافه کرد: هر خودروساز به صورت راهبردی باید ۵۰ درصد قطعات کلیدی را تولید کند یا اینکه خودروسازان داخلی با سازندگان خارجی در قالب مرکز تحقیقات مشترک فعالیت کنند.وی با اشاره به اینکه از نظر طراحی محصول توانمند هستیم گفت: هم اکنون ۲ خودروساز بزرگ داخلی و خودروسازان خصوصی نمونه‌های خودروهای برقی تولید کردند. ضمن اینکه از ۱۰ سال پیش برنامه‌های خوبی در مپنا و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه برقی سازی خودروها شروع شده و در بخش‌های تخصصی نیز توانایی خوبی داریم که باید از این ظرفیت بهره‌مند شویم. خبر دیگر در حوزه خودرو آنکه مزایده فوق العاده برای عرضه انواع و اقسام خودروهای سواری، سنگین و ماشین آلات راه‌سازی، پوشاک و لوازم خانگی و تجهیزات الکترونیکی و غیره به ارزش یک هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان آغاز شد.
 مزایده فوق العاده ۵۸۶ سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی برای عرضه انواع و اقسام خودروهای سواری، سنگین و ماشین آلات راه‌سازی، پوشاک و لوازم خانگی و تجهیزات الکترونیکی و غیره به ارزش یک هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان آغاز شد.مزایده مذکور در ۱۹ استان کشور شروع شده است که در این مزایده بیشترین تعداد خودروها و کالاها به استان‌های هرمزگان، بوشهر و تهران اختصاص دارد. متقاضیان می‌توانند برای بازدید و ارائه پیشنهاد از خودروها و کالاها تا چهارشنبه ۲۹ آذرماه به انبارهای این سازمان در ۱۹ استان مراجعه کرده و و از نزدیک بازدید کنندو در نهایت رمزگشایی و اعلام برندگان در روز دوشنبه چهارم دی ماه صورت می‌گیرد.شرکت کنندگان برای شرکت در این مزایده باید اقدام به دریافت توکن (گواهی امضا الکترونیکی) از طریق سامانه ستاد الکترونیک دولت کنند. گفتنی است، اطلاعات شرکت در این مزایده از طریق ستاد الکترونیک دولت و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اعلام شده است و متقاضیان به این سامانه مراجعه کنند.
https://siasatrooz.ir/vdcgz79q7ak9xz4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی