دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
کد مطلب : 128016
پاسخگو باشید

دومین حمله موفق به سامانه سوخت‌رسانی

حمله سایبری اخیر به سامانه‌های سوخت، دومین تهاجم موفق به‌شمار می‌رود و متولیان امر باید نسبت به وقوع چنین حادثه مشابهی با توجه به تجربه طی‌شده در سال ۱۴۰۰، پاسخگو باشند.
دومین حمله موفق به سامانه سوخت‌رسانی
به گزارش الف، از ساعاتی پیش بسیاری از جایگاه‌های عرضه سوخت در کشور دچار اختلال شده و به همین علت صف‌های طویلی در خیابان‌ها تشکیل شده است. با توجه به اظهارات مسئولین این حوزه، این اختلال هیچ ربطی به شایعه‌های مطروحه اخیر مبنی بر افزایش قیمت بنزین ندارد و صرفاً حملات سایبری موجب این اختلال شده است.
رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور در خصوص این اختلال به‌وجود‌آمده اظهار داشت: «موضوع اختلال در عرضه سوخت، سراسری اما در برخی جایگاه‌ها است و علاوه بر تهران در دیگر استان‌ها نیز رخ داده است.»
وی افزود: «توقف عرضه هم در بنزین و هم در گازوئیل دیده شده، همه متخصصین امر پای کار هستند و در تلاشند تا این اختلال تا ساعاتی آینده رفع شود.»
سخنگوی صنف جایگاه‌داران تأکید کرد: «کمبود بنزین و گازوئیل به‌هیچ وجه مطرح نیست و افزایش قیمتی در دستور کار نیست، این اختلال یک مشکل فنی است و از مردم خواهش می‌کنیم اگر نیازمند ضروری به بنزین نیستند، فعلا تا رفع کامل مشکل، به جایگاه‌های عرضه سوخت مراجعه نکنند.»
 جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در خصوص مشکل ایجاد شده در عرضه بنزین اظهار داشت: «یک چالشی را در برخی جایگاه‌ها داشتیم که با تجربه گذشته ای که داشتیم، مشکلی وجود ندارد و در حال کار بر روی این مسئله هستیم.»
وی افزود: «برای اینکه مشکلی ایجاد نشود، ارتباط جایگاه‌ها با سامانه را قطع کردیم تا به صورت آفلاین سوخت گیری انجام شود.»
حملات سایبری یکی از مشکلات روزمره‌ای است که کشورها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به همین علت در اقصی‌نقاط جهان، سازمان‌های زیادی مسئولیت مقابله با این حملات را بر عهده دارند. در ایران هم ، روزانه و در حوزه‌های مختلف حملات بسیار زیادی صورت می‌گیرد که سازمان پدافند غیرعامل و دیگر دستگاه‌های متولی عملکرد درخشانی در مقابله با این تهاجم‌های سایبری از خود برجای گذاشته‌اند اما مورد اخیر حاوی نکته مهمی است که دولت و همچنین سازمان پدافند غیرعامل باید برای وقوع چنین اتفاقی پاسخگو باشند.
حمله سایبری اخیر، دومین یورش موفق به سامانه‌های سوخت‌رسانی طی دو سال گذشته است و باید پرسید که چرا با وجود چنین تجربه‌ای، باز هم مسئله حیاتی سوخت‌رسانی دچار اختلال می‌شود. آبان‌ماه ۱۴۰۰ بود که به‌دنبال حمله‌ای سایبری، اکثر جایگاه‌های سوخت از عرضه بنزین ۱۵۰۰ تومانی ناتوان شدند و فقط بنزین آزاد بود که به مصرف‌کنندگان عرضه شد؛ اختلالی که با وجود تلاش‌های بسیار زیاد برای رفع کوتاه‌مدت آن، چند روزی به‌طول انجامید. حالا دو سال پس از این واقعه، اتفاقی مشابه آن حادثه در کشور رخ می‌دهد و باید متولیان امر را در خصوص رخ‌دادن چنین اختلالی به‌خط کرد.
در سال ۱۴۰۰ پس از حمله سایبری آبان‌ماه، سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل به نقص‌های موجود اشاره و خاطرنشان کرده بود که اشکالات موجود به دستگاه‌های متولی ابلاغ شده اما به‌دلیل سهل‌انگاری دولت دوازدهم در حوزه امنیت سایبری و ناهماهنگی‌های موجود به این تذکرات توجهی نشده بود.
اما حالا دو سال بعد از آن واقعه، اتفاق مشابهی به‌وقوع پیوسته و مسئولین دولت قبل هم بر سر کار نیستند که بتوان بخشی از تقصیرات را به‌گردن آن‌ها انداخت. دولت، سازمان پدافند غیرعامل و همه متولیان امر باید پاسخگو بوده و توضیح دهند که به چه علت و پس از تجربه‌کردن حمله موفقیت‌آمیز به سامانه‌های سوخت و مشخص‌شدن شکاف‌های موجود، اتفاق مشابهی به‌وقوع پیوسته و چرا از یک سوراخ چند بار گزیده شده‌ایم؟
 
https://siasatrooz.ir/vdcfycdyvw6d0xa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی