شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
کد مطلب : 128084
شورای رقابت ضمن مخالفت با حذف قیمت گذاری؛

بازار خودرو همچنان انحصاری است

بازار خودرو همچنان انحصاری است
سخنگوی شورای رقابت با رد درخواست وزارت صمت برای حذف قیمت گذاری خودرو گفت: بازار خودرو همچنان انحصاری است و ذیل مصوبات شورای رقابت مدیریت می شود.
 سپهر دادجوی توکلی  گفت: بازار خودرو همچنان انحصاری است و هر تغییری در نحوه مدیریت آن, نیاز به مصوبه شورای رقابت دارد.سخنگوی شورای رقابت افزود:استنباط از صحبت های معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت مبنی بر حذف قیمت گذاری خودرو دقیق نبود، بازار خودرو همچنان انحصاری است و ذیل مصوبات شورای رقابت مدیریت می شود.وی ادامه داد: تصمیات شورای رقابت مبتنی بر آرای جمعی است و تا زمانی که با حداکثر آرا مصوب نشود فاقد وجاهت قانونی برای اجراست. توکلی گفت: در حال آسیب شناسی دستورالعمل مصوبه 543 شورا هستیم و چنانچه حسب نیاز بازار، تغییری لازم باشد در جلسات شورا مطرح و به مردم اطلاع رسانی می شود.
سپهر دادجوی توکلی با بیان اینکه بازار خودروی کشور انحصاری است، اظهار داشت: شورای رقابت یک نهاد فرا قوه‌ای است و تصمیمات شورای رقابت براساس آرای جمعی است و تا زمانی که حائز اکثریت آرا نباشد برای اجرا، وجاهت قانونی ندارد. سخنگوی شورای رقابت بیان داشت: بازار خودرو ذیل تصمیمات و مصوبات شورای رقابت مدیریت می شود. وی درباره مصوبه 543 (‌دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری) گفت: نه تنها اکنون بلکه از همان ابتدا و در چند ماه گذشته، شورای رقابت به بخش های مختلف کارشناسی دستور داده است که تبعات و آثار و نتایج دستورالعمل 543 را در بازار بررسی کنند. لذا در هر جایی که احساس شود با ایده بهتر و کار بهتر منفعت جامعه و توسعه تولید بدست می آید آن کار را انجام می دهند. سخنگوی شورای رقابت اظهار داشت: استنباط از صحبت‌های معاون حمل و نقل وزارت صمت اشتباه بوده و و تحلیل هایی که بعدا از صحبت های وی صورت گرفته است دقیق نبوده است. 29 آذر بود که ‌منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزارت صمت اعلام کرده است براساس سند جدید راهبردی خودرو قیمت‌گذاری دستوری خودرو تا پایان سال حذف می‌شود.‌وی افزود‌: در سند جدید نقش تنظیم‌گری و نظارت برعهده شورای رقابت و قیمت توسط خودروساز است وزارت صمت نیز سیاستگذار خواهد بود.
در این میان هم رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، گفت: حدود 8 ماه در تصویب و ابلاغ آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تاخیر رخ داده و این موضوع موجب کندی در اسقاط خودروهای فرسوده شده است.محمود مشهدی شریف  در نشست خبری انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، با اشاره به لزوم اسقاط خودروهای فرسوده بیان داشت: کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، کاهش تصادفات جاده ای و مرگ و میر ناشی از آن، افزایش اشتغال، بهبود وضعیت مبلمان شهری، تامین ضایعات کارخانجات فولاد کشور، تکمیل زنجیره خودرو از مزایای اسقاط خودروهای فرسوده است.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده بیان داشت: هر خودروی فرسوده تقریبا در روز  4.13 صدم لیتر بنزین بیشتر مصرف می کند. با توجه به اینکه قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس 70 سنت (35 هزار تومان) و قیمت بنزین آزاد در کشورمان 3 هزار تومان است بنابراین تفاوت قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس با قیمت بنزین آزاد 32 هزار تومان است و لذا روزانه یک خودروی فرسوده 132 هزار و 160 تومان بنزین بیشتری مصرف می‌کند و در سال این رقیم به 48 میلیون و 238 هزار و 400 تومان می رسد. وی افزود: بخشی از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک است و علاوه بر خودروهای فرسوده، خودروهای نو نیز استانداردهای آلایندگی را نمی تواند پاس کنند، خودروهای خارجی در هر 100 کیلومتر پیمایش بین 3 تا 4 لیتر بنزین مصرف می‌کنند اما بهترین خودروهای تولیدی ما در هر 100 کیلومتر، 7 لیتر بنزین مصرف می‌کنند. مشهدی شریف در ادامه اظهار داشت: از 10 بهمن 1401، مسئولیت اسقاط خودرو به سازمان گسترش وزارت صمت منتقل شده در این راستا در آنجا ستادی تشکیل شد به نام ستاد نوسازی ناوگان و بنابراین متولی اسقاط خودرو اکنون این ستاد جدید است.  وی در ادامه درباره آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، گفت: قانون ساماندهی صنعت خودرو حدودا 4.5 سال پیش مورد بحث مجلس قبلی قرار گرفت و بعد از سه سال این قانون در خرداد ماه سال 1401 به تصویب رسید.  رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده بیان داشت: 3 ماه به وزارت صنعت و دولت فرصت داده شد که آئین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را تصویب و ابلاغ کند اما به جای اینکه آئین نامه تصویب شود ماده 10 این قانون اصلاح شد و لذا نام آن به قانون اصلاح ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو تغییر کرد.
لازم به ذکر است وزیر صمت گفت: خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی اختلاف قیمت مختصری دارند که با جبران تعرفه در تلاش هستیم قیمت‌ها را به هم نزدیک کنیم.عباس علی آبادی در مورد تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی، گفت: خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی اختلاف قیمت مختصری دارند که با جبران تعرفه در تلاش هستیم قیمت‌ها را به هم نزدیک کنیم.وی افزود: برای تشویق مردم در استفاده از این خودروها، حفظ محیط زیست و صرفه‌جویی سوخت باید مشوق‌هایی را پیش‌بینی کرد که یکی از این مشوق‌ها تعرفه بوده و در آیین‌نامه پیشنهادی به دولت دیده شده یعنی تعرفه آن بسیار کم در نظر گرفته ایم.وزیر صمت به خانه ملت گفت: اگر این موضوع مصوب شود کمک بسیار خوبی برای تعادل در قیمت خواهد بود و بازار را به شدت مدیریت می‌کند.
همچنین معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از انجام اقدامات لازم برای فراهم آوردن تسهیلات واردات خودرو و نوسازی ناوگان حمل و نقل باری و مسافری جاده‌ای خبر داد.شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با نمایندگان اصناف و تشکل‌ها گفت: موضوع نوسازی ناوگان از نظر کاهش آلودگی‌ هوا، توسعه حمل‌ و نقل عمومی و روانی ترافیک، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش مصرف سوخت، افزایش توان رقابتی بین‌المللی ایران و ترانزیت و رفاه رانندگان حائز اهمیت است. معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی این موضوع اضافه‌ کرد: آیین‌نامه اجرایی بند (ص) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در خصوص واردات خودرو با عمر کمتر از پنج سال، تصویب و ابلاغ شده‌ است ولی به‌ منظور بهره‌مندی از فرصت قانونی فراهم‌شده، لازم است برخی حمایت‌های مالی و تسهیلات فرایندی در این آیین‌نامه لحاظ شود که از جمله آن‌ها، امکان ثبت سفارش و واردات توسط اشخاص حقیقی است.وی افزود: در حال حاضر، مجوز واردات مختص شرکت‌های حمل‌ونقلی و حقوقی مورد تأیید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است. همچنین شرط الزام اسقاط خودرو برای واردات اتوبوس‌های مسافری عمومی درون شهری و برون شهری حذف شود.
https://siasatrooz.ir/vdcaaan6y49nuw1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی