دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲
کد مطلب : 128376
امیرعبداللهیان خطاب به آمریکا و انگلیس:

جنگ علیه یمن را متوقف کنید

جنگ علیه یمن را متوقف کنید
وزیر امور خارجه ایران دیروزدر نشست خبری با همتای هندی به آمریکا و انگلیس هشدار داد که جنگ علیه یمن را فورا متوقف کنند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان که میزبان همتای هندی «سوبرامانیام جایشانکار» بود، پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه هند در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت. وزیر خارجه در تشریح رایزنی‌های انجام شده، بیان کرد: توسعه بندر چابهار و مسیر ترانزیتی شمال - جنوب، توسعه تجارت و روابط ملت با ملت از طریق استفاده از ظرفیت موجود و گسترش همکاری‌های دو و چندجانبه مورد تأکید ما قرار داشت.
امیرعبداللهیان ادامه داد: همکاری‌های راهبردی دو کشور به ویژه بعد از عضویت ایران در شانگهای و بریکس که البته همکارم آقای جایشانکار و نخست‌وزیر هند در عضویت ایران در هر دو سازمان نقش سازنده و مهمی داشتند و از این نقش مثبت هند تشکر می‌کنیم، از دیگر موضوعات مورد توجه ما بود.
امیرعبداللهیان اضافه کرد: ایران همواره بر پرهیز از توسعه جنگ تأکید داشته و ضرورت تامین امنیت دریانوردی و کشتیرانی مورد تأکید ایران است و این موضوعی است که در روابط دوستانه‌ای که با دولت نجات ملی در صنعاء داریم مورد تأکید این دولت قرار دارد. مقامات صنعاء در سفر دو هفته پیش یکی از مقامات عالیرتبه خود به تهران به ما اطمینان دادند در مسیر امنیت دریانوردی هیچ اخلالی ایجاد نخواهند کرد، ولی موضع آنها این است تا زمانی نسل کشی در غزه ادامه دارد نسبت به ممانعت از تردد کشتی‌های اسرائیلی و یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر اسرائیل حرکت می‌کنند، اقدام خواهند کرد.وی گفت: یمن بخشی از واقعیت و امنیت منطقه غرب آسیاست.امیرعبداللهیان بیان کرد: ضرورت توقف جنگ و نسل کشی در غزه را در پیام‌های مختلف از طریق سوئیس حافظ منافع آمریکا به صورت رسمی بارها به مقامات آمریکا و کاخ سفید تأکید کرده و به آنها هشدار دادیم. آمریکا نمی‌تواند از یک سو داعش را در منطقه ما خلق کند و از سوی دیگر سخن از مبارزه با داعش و تروریسم به میان بیاورد. آمریکا نمی‌تواند در کنار اسرائیل با تمام توان قرار بگیرد و در کشتار ۲۴ هزار غیرنظامی در غزه از جمله هزاران زن و بیش از ۱۲ هزار کودک سهیم باشد و دیگران را به خویشتنداری دعوت کند.وی گفت: با صدای بلند به آقای بلینکن می‌گویم بارها به شما گفته‌ایم راه‌حل در جنگ نیست. ما صد روز پیش و پس از عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر به شما اعلام کردیم که دست خود را در غزه به خون مردم بیگناه آلوده نکنید. سرنوشت خود را به سرنوشت نتانیاهو گره نزنید. نتانیاهو با پرونده‌های مختلفی در سرزمین‌های اشغالی مواجه است و تاریخ او به پایان آمده است. کاخ سفید منافع مردم آمریکا را به این رژیم آپارتاید گره نزند. وزیر خارجه بیان کرد: ایران با قوت از امنیت کشتیرانی و دریانوردی در منطقه حمایت می‌کند و به آمریکا و انگلیس هشدار می‌دهیم جنگ علیه یمن را فورا متوقف کنند و به آمریکا و رژیم اسرائیل هشدار می‌دهیم جنگ و نسل کشی علیه غزه را متوقف کنند. راه‌حل هرگز نظامی نخواهد بود.
همچنین وزیر خارجه هند در نشست خبری در تهران با بیان اینکه تحولات اخیر در دریای سرخ به نفع هیچ طرفی نیست، از وضعیت جاری ابراز نگرانی کرد و گفت که این تحولات بر منافع اقتصادی و انرژی هند تاثیر گذاشته است.«سوبرامانیام جایشانکار» گفت: هند علاقه‌مند است از موقعیت منحصر به فرد ژئوپلتیکی ایران استفاده کند که هند را به افغانستان و اوراسیا متصل کند. درباره کریدور شمال - جنوب و مسائل بین‌المللی و شرکت هند در بندر چابهار گفت‌وگو کردیم.
وزیر خارجه هند گفت: هند موضع خدشه ناپذیر در مقابله با تروریسم و افراط گرایی داشته و این موضع را ادامه می‌دهد. باور داریم در هر منازعه‌ای از کشته شدن غیرنظامیان جلوگیری کنیم. به وضعیت اسفبار در غزه و کشته شدن زنان و کودکان در غزه اشاره و درباره آن گفت‌وگو کردیم. درباره ارسال کمک‌های انساندوستانه صبحت کردیم. هند کمک‌های انساندوستانه به غزه داشته و ادامه می‌دهد.جایشانکار به تحولات اخیر در دریای سرخ اشاره کرد و ادامه داد: شاهد حملاتی در نزدیکی هند بودیم و برای ما و جامعه بین‌المللی نگران کننده است. این حملات بر روی منافع انرژی و اقتصادی هند تاثیر گذاشته است و این مسأله به نفع هیچ طرفی نیست.
https://siasatrooz.ir/vdcefv8zpjh8wxi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی