سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۳
کد مطلب : 128455
سخنگوی وزارت امور خارجه:

تعهد ایران به امنیت عراق نیاز به راستی آزمایی ندارد

تعهد ایران به امنیت عراق نیاز به راستی آزمایی ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه امنیت ملی ایران خط قرمز ماست، گفت که تعهد ما نسبت به امنیت عراق و حمایت از دولت و شهروندان این کشور نیاز به راستی آزمایی ندارد.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. وی شهادت پنج تن از مستشاران نظامی ایران در اقدام جنایت آمیز رژیم صهیونیستی در سوریه را تسلیت گفت. کنعانی بیان کرد: براساس آمار ارائه شده بیش از ۲۵ هزار شهید به صورت متوسط روزانه ۲۵۰ نفر فلسطینی در این ۱۰۸ روز به دست دژخیمان صهیونیست به شهادت رسیده‌اند که بیش از ۹۶۰۰ نفر آنها کودک بودند و بیش از ۶ هزار و ۷۵۰ نفر زن یعنی بیش از ۷۰ درصد از شهدا از زنان و کودکان هستند. در هر ساعت ۱۵ نفر که ۶ نفر از آنها کودک هستند شهید و ۳۵ نفر زخمی می‌شوند. در این مدت بیش از ۶۲ هزار نفر مجروح شده‌اند که از بین آنها بیش از ۶ هزار نفر زن و بیش از هشت هزار و ۶۶۰ نفر کودک هستند. بیش از هشت هزار نفر هنوز مفقود هستند. در این مدت حداقل ۱۱۹ خبرنگار شهید شدند. بیش از هزار کودک یک یا هر دو پای خود را از دست دادند. یعنی هر روز ۱۰ کودک دچار قطعی یک یا دو پای خود می‌شود. حداقل ۲۵ هزار کودک بر اثر از دست دادن والدین خود یتیم شده‌اند.
وی ادامه داد: تخریب ۳۰ بیمارستان، ۱۲۱ آمبولانس، ۳۷۰ مدرسه و مرکز آموزشی و فرهنگی، ۲۲۱ مسجد و سه کلیسا و ۳۵۹ هزار واحد مسکونی تخریب شده است. یعنی در هر ساعت ۴۲ بمب بر غزه فرود می‌آید و ۱۲ ساختمان تخریب می‌شود.سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره حمله موشکی به مقر موساد در اربیل و میزان اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق نیز عنوان کرد: روابط ایران با عراق و دولت عراق قوی و مستحکم و دارای همکاری‌های همه جانبه در زمینه‌های مختلف مورد علاقه و اهتمام دو کشور است.
کنعانی بیان کرد: در حوزه اقلیم کردستان عراق به رغم روابط و همکاری‌های خوب با این منطقه و جغرافیا از کشور عراق داریم، اما در طول سال‌های متمادی متاسفانه از این جغرافیا تهدیدات عینی متوجه امنیت ملی و امنیت شهروندان ایران بوده است.وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین مدافع امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و حامی وحدت و تمامیت سرزمینی این کشور بوده است، افزود: تعهد ما نسبت به امنیت عراق و حمایت از دولت عراق و شهروندان این کشور و حاکمیت و تمامیت سرزمینی و وحدت عراق تعهد اثبات شده است و نیاز به راستی آزمایی ندارد.سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اقدام ایران علیه مقر سازمان تروریستی موساد وابسته به رژیم صهیونیستی در اربیل یک اقدام در راستای تنبیه متجاوزان و اقدام کنندگان علیه امنیت ایران بوده و نه اقدامی علیه عراق، دولت عراق یا اقلیم کردستان عراق و یا تعرض به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور.ناصر کنعانی در پاسخ به سؤال خبرنگار سی.بی.اس آمریکا درباره حملات اخیر ایران به مقر موساد و داعش و همچنین مقر جیش الظلم اظهار داشت: اقدام مشخص و روشنی بود از سوی ایران در چارچوب اقدام علیه منابع تهدیدکننده امنیت ملی و امنیت شهروندان ایران و نیز پاسخی بود به اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در ارتباط با برخی فعالیت‌ها و اقدامات ضد امنیتی علیه اهداف مرتبط با ایران.سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: آنهایی که باید پیام را دریافت کنند، گمان می‌کنم پیام لازم را دریافت کرده‌اند. اینکه ایران نسبت به امنیت ملی خود حساس است. امنیت ملی و امنیت شهروندان ایران خط قرمز است. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اینکه ایران همکاری خود با آژانس را محدود کرده و اینکه آیا قرار است به ایران سفر کند، گفت: همکاری‌های ایران و آژانس ادامه دارد و این همکاری‌ها مبتنی بر چارچوب‌های موجود بین ایران و آژانس ادامه خواهد یافت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: از اقدام مسؤولانه و شرافتمندانه و شجاعانه و انساندوستانه دولت آفریقای جنوبی در شکایت از رژیم غاصب صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کردیم و در این خصوص دیدگاه‌های سیاسی خود را به دولت آفریقای جنوبی اعلام و اعلام حمایت سیاسی کردیم و طی بیانیه و موضع رسمی از اقدام دولت آفریقای جنوبی قدردانی کردیم. وی افزود: متاسفانه این رژیم علاوه بر جنایاتی که در طول ۷۵ سال گذشته علیه مردم فلسطین مرتکب شد در صد و هشت روز گذشته مرتکب چهار جنایت شناخته شده بین‌المللی نسل کشی، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و تجاوز علیه مردم فلسطین شده است.سخنگوی وزارت خارجه درباره نقش صادق امیدزاده یکی از مستشاران نظامی شهید ایران در سوریه گفت: شهدای ما در چارچوب فعالیت مستشاری در پاسخ به درخواست و دعوت دولت سوریه در این کشور حضور داشتند.
https://siasatrooz.ir/vdccp4qsp2bqi08.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی