جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۱
کد مطلب : 110180

راه‌کار پایان بحران

سوریه همچنان به عنوان کانون بحران در غرب آسیا شناخته می شود که تحولات آن بر کل منطقه و حتی ساختار نظام جهانی تاثیرگذار است...

سوریه همچنان به عنوان کانون بحران در غرب آسیا شناخته می شود که تحولات آن بر کل منطقه و حتی ساختار نظام جهانی تاثیرگذار است. نکته قابل توجه آنکه این روزها تحولات این کشور در دو حوزه نظامی و سیاسی در جریان است. در عرصه سیاسی نشست راهبرد سیاسی با محوریت سوری- سوری در قزاقستان در جریان است. در همین چارچوب نیز وزارت امور خارجه قزاقستان از توافق در مذاکرات آستانه برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه خبر داد.این وزارتخانه افزود: تا پایان امسال ممکن است یک یا دو نشست بلندپایه دیگر درباره سوریه برگزار شود.
اما در حوزه نظامی نیز توافقات آتش بس مهمترین محور تحولات این کشور است چنانکه بیشتر گروه‌های مخالف سوری شرکت‌کننده در مذاکرات آستانه با آتش‌بس در استان ادلب موافقت کردند. این منبع گفت که اجرای توافق آتش بس جدید در ادلب، مشروط شده است بر این که توافق سوچی در مورد این استان اجرا شود. به گفته این منبع نظامی، تروریست‌ها و گروه‌های مسلح در ادلب باید ۲۰ کیلومتر از خط منطقه کاهش تنش ادلب به داخل عقب‌نیشنی کرده و سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین خود را از این منطقه خارج کنند. در همین حال عملیات نظامی ارتش علیه گروه‌های تروریستی که در این نشست حضور نداشته‌اند ادامه یافته است چنانکه ارتش سوریه موفق شد کنترل روستای «حصرایا»، منطقه «الخلیفات» و ارتفاعات «السیرتیل» واقع در شمال غرب استان حماه را به دست گیرد. مروری بر روند سیاسی و نظامی سوریه نشان می‌دهد که این کشور در قالب رویکرد سوری- سوری در مسیر رسیدن به ثبات و اجماع نزدیک می‌شود در حالی که یک مانع در برابر این مهم وجود دارد و آن هم دخالت‌های بحران ساز آمریکاست. فرماندهی ائتلاف آمریکایی موسوم به «ائتلاف جهانی ضد داعش» اظهارات اخیر مقامات روس درباره آموزش گروه‌های تروریستی را تأیید کرد. ژنرال سرگئی رودسکوی، رئیس اداره کل عملیات ستاد مشترک نیرو‌های مسلح روسیه روز دوشنبه اعلام کرد آمریکا هم‌اکنون درمنطقه تحت اشغال خود و در ۵۵ کیلومتری پایگاه نظامی التنف سوریه درحال آموزش ۲۷۰۰ نفر از عناصر گروه‌های تروریستی است. فرماندهی ائتلاف آمریکایی با ارساال بیانیه‌ای به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» به آموزش و تجهیز گروه‌های تروریستی اعتراف کرد و مدعی شد «برای مقابله با داعش» آن‌ها را آموزش می‌دهند حال آنکه این گروه‌ها خود محور تروریسم بوده و زمینه ساز ناامنی. نکته مهم مهم آنکه آمریکایی‌ها همچنان به ایجاد بحران در سوریه ادامه می‌دهند چنانکه ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش از شمال عراق بیش از ۱۰۰ کامیون حامل سلاح و تجهیزات لجستیک به دست کُردهای تحت‌الحمایه خود در سوریه رساند.
در جمع بندی نهایی از آنچه ذکر شد می‌توان گفت که سوریه در مسیر صحیح برقراری امنیت و اجرای روند سیاسی درونی قرار گرفته است حال آنکه راهکار تحقق این مهم نیز عدم دخالت آمریکا و مقابله با رفتارهای بحران‌ساز این کشور است که تا به امروز جز ویرانی و نابودی دستاوردی برای منطقه نداشته است. 

نویسنده: فرامرز اصغری

https://siasatrooz.ir/vdcivuazut1azz2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی