سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲
کد مطلب : 127270

دفاع مشروع در جنگ اقتصادی

از شنبه فلسطین بار دیگر با عملیات ویژه طوفان الاقصی فلسطینی‌ها بار دیگر به محور اصلی تحولات جهانی مبدل شده است. یکی از نکات مطرح در باب این جنگ حق ملت فلسطین در مقابله با تهدیدات و جنگی است که به آنها تحمیل شده است. یکی از مهمترین مسائلی که در 16 سال گذشته در قبال غزه مطرح است، جنگ اقتصادی صهیونیست‌ها علیه این منطقه است که از آن با نام تروریسم اقتصادی نیز می‌توان یاد کرد. نرخ بیکاری در میان ساکنان نوار غزه  که برای شانزدهمین سال متوالی تحت محاصره رژیم صهیونیستی قرار دارند، بدون چشم‌اندازی برای پایان این محاصره یا کاهش شاخص‌های اقتصادی فاجعه‌بار ناشی از آن، به طور مداوم در حال افزایش است و تأثیرات آشکاری بر سطوح معیشتی و اجتماعی بر جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری این  منطقه داشته است.بر اساس داده‌های اتحادیه عمومی کارگران فلسطینی در غزه، بیش از نیمی از جمعیت غزه به دلیل نرخ بیکاری که بیش از ۵۰ درصد از جمعیت نوار غزه را شامل می‌شود، هیچ منبع درآمد روزانه ندارند.
از سوی دیگر دیده بان حقوق بشر تاکید دارد که محاصره غزه دسترسی به تجهیزات کمکی، مراقبت‌های پزشکی و برق را برای بسیاری از افراد معلول به امری دشوار تبدیل کرده است. پیشتر نیز سازمان ملل متحد در گزارش خود اعلام کرده که نتیجه سیاست محاصره غزه، فروپاشی اقتصاد منطقه‌ای و انزوای آن از اقتصاد سرزمین‌های فلسطینی و سایر کشورهای جهان است.سازمان ملل متحد در سال 2020 در گزارشی اعلام کرد که محاصره غزه توسط اسرائیل باعث زیان ۱۶.۷ میلیارد دلاری به اقتصاد این منطقه و افزایش سرسام آور فقر و بی‌کاری شده است. از همین رو این سازمان خواستار لغو محدودیت‌ها از سوی اسرائیل شد.غزه تقریباً آب آشامیدنی سالم ندارد و از قطع مداوم برق رنج می‌برد و امکان مسافرت به خارج برای مردم مهیا نیست.لازم به ذکر است که جنگ تحریمی علیه غزه با فشار غرب سالهاست که مانع از امدادرسانی به فلسطینی‌ها شده ست چنانکه طی این 16 سال آنروا بارها درباره رنج‌های ساکنان غزه و نبود بودجه لازم برای امدادرسانی هشدار داده است و در مقاطعی حتی به قطع فعالیت‌هایش مجبور شده است.
با توجه به آنچه گفته شد به صراحت و یقین می‌توان گفت که عملیات فلسطینی‌ها منطبق بر منشور ملل متحد، اعلامیه حقوق بشر و قوانین و مقررات بین‌المللی در چارچوب دفاع مشروع به عنوان یک حق قانونی است.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcguu9qzak9xx4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی