شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۶
کد مطلب : 127895

ابعاد یک ماده‌ واحده

جنگ غزه در حالی همچنان با محوریت جنایات رژیم صهیونیستی و مقاومت ملت فلسطین ادامه دارد که در اقدامی نادر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در اقدامی که بسیار به ندرت انجام شده، با استفاده از اختیارات قانونی خود ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل متحد را فعال کرد تا شورای امنیت این نهاد را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهد. اهمیت این اقدام آن است که این ماده که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد در مواردی که احساس می‌کند امنیت و صلح جهان در خطر است اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کند و از آنها بخواهد اقدامی اضطراری در این باره انجام دهند.
در اجرای این اختیار گوترش در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: با در نظر گرفتن خطر از کار افتادن سیستم‌های امدادرسانی انسان‌دوستانه در غزه، من از شورای امنیت می‌خواهم که مانع از وقوع یک فاجعه انسانی شود و استدعا می‌کنم یک آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری اعلام کند. این رویکرد از سوی گوترش پیش از این نیز صورت گرفته بود چنانکه او در سخنانی گفته بود که آنچه امروز در غزه روی می دهد برگرفته چند دهه اشغالگری و تبعیضی است که علیه فلسطینی‌ها اعمال شده است. این نوع اقدامات از سوی گوترش از یک سوبیانگر ماهیت جنایتکارانه رژیم صهیونیستی می‌باشد و از سوی دیگر نشان می‌دهد که اقدام فلسطینی‌ها دفاع مشروع در برابر اشغالگران و متجاوزان است و ادعای صهیونیست‌ها و غرب مبنی بر محکوم سازی طوفان الاقصی اقدامی مغایر با قوانین جهانی است. نکته دیگر واکنش صهیونیست‌ها و غرب به این مواضع است چنانکه کوهن وزیر خارجه کابینه نتانیاهو، طی پستی در شبکه ایکس از اخراج نماینده سازمان ملل در فلسطین اشغالی خبر داد و نوشت: «ما دیگر در مقابل تعصب سازمان ملل ساکت نخواهیم نشست و تصمیم گرفتیم ویزای اقامت لین هستینگز، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در اسرائیل را لغو کنیم.
در همین حال نیز آمریکایی‌ها از مواضع گوترش اعلام نارضایتی کرده و خواستار تغییر لحن وی شده‌اند. این نوع واکنش‌ها بار دیگر نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها و غرب همچنان تفسیر به رای از قوانین جهانی را ادامه می‌دهند که از نتایج آن نیز کشتار در غزه است.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcjhaeviuqe8oz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی