دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
کد مطلب : 128024

شایعاتی که برجسته شد

روز گذشته اختلال در سیستم‌های جایگاه‌های سوخت‌رسانی «بنزین» بار دیگر شایعه ‌گران شدن آن را قوت بخشید. خبری که اگر صحت آن تایید شود به گفته کارشناسان می‌تواند تبعات متعددی از جمله افزایش بار تورمی و تشدید مشکلات اقتصادی و معیشتی را به همراه خواهد داشت.
صبح روز گذشته روند سوخت‌رسانی در برخی جایگاه‌ها با مشکل مواجه شد و آن‌طور که مسئولان وزارت نفت اعلام کرده‌اند تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌ها، به صورت آفلاین انجام خواهد شد، همچنین به گفته وزیر نفت این اختلال هیچ ارتباطی به افزایش قیمت بنزین ندارد.
براساس اخبار منتشر شده به واسطه اختلال به وجود آمده، حدود ۶۰ درصد جایگاه‌های سوخت کشور از مدار خارج شدند، اما دست اندرکاران و متولیان مربوطه اعلام کرده اند با تلاش تیم‌های عملیاتی تا لحظه تنطیم گزارش تعدادی از جایگاه‌ها وارد مدار شده‌ و افراد می‌توانند بنزین آزاد را به‌صورت آفلاین دریافت کنند. در کنار این اتفاق اما فرآیند اطلاع‌رسانی متناقض متولیان کار را به جایی رساند که گمانه‌زنی‌ها برای گران‌شدن بنزین تقویت شود.
پس از کارافتادگی بیش از 60 درصد جایگاه‌ها رئیس صنف جایگاه‌داران کشور مدعی شد که «در حال حاضر ۳۵ درصد جایگاه‌ها در کل کشور بدون مشکل در حال فعالیت هستند و جایگاه‌هایی که دچار اختلال شده‌اند نیز به تدریج به‌صورت دستی فعال می‌شوند و هیچ افزایش قیمتی در دستور کار نیست و مردم به شایعات بی اساس در این باره توجه نکنند.»
پس ازآن سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اعلام اینکه «تا پایان روز دوشنبه 27 آذر همه جایگاه‌ها به صورت دستی فعال خواهند شد» مدعی تیم‌های تخصصی شکل گرفته است و با توجه به تجربه‌ای که داشتیم در حال حل مشکل هستیم و در ساعات آینده این مشکل برطرف خواهد شد.
سالاری در حالی مدعی نبود مشکل خاص شد که تمامی مراجعه‌کنندگان به جایگاه‌های بنزین نمی توانستند از سهمیه‌های خود استفاده کنند و برای سوخت‌رسانی و تهیه بنزین باید مبلغ آزاد آن را پرداخت می‌کردند.
اما تا این جای داستان که به گفته متولیان مشکلی نبود همچنان جایگاه‌های سوخت اختلال داشتند تا اینکه وزیر نفت با حضور در یکی از جایگاه‌های سوخت اعلام کرد در حال حاضر ۱۶۵۰ جایگاه به صورت آفلاین در سراسر کشور فعال و ظرف ۲ تا ۳ ساعت آینده همه جایگاه‌ها وارد مدار می‌شوند.
اماپس از آن که وعده متولیان مبنی بر رفع 2 تا 3 ساعت اختلال جایگاه‌ها عملی نشد متولیان اعلام کردند که در تلاش هستند تا تا پایان روز مشکل فنی جایگاه‌ها بر طرف کنند اما این اتفاق و عملی نشدن قول‌های متولیان، حاصلی جز تقویت شایعه گرانی بنزین را در بر نداشت.
شایعاتی مبنی بر حذف کامل سهیه‌های سوخت تا 3 نرخی شدن آن که شامل رقم‌های 18 هزار تومان برای سهمیه آزاد و 7 هزار تومان برای بنزین سهمیه ای و ... از جمله اخباری بود که در شبکه‌های اجتماعی و صحبت‌های افراد جامعه دست به دست می‌شد و هر لحظه این تصور را سخت‌تر می‌کرد که در صورت محقق شدن هر یک از این ارقام کردم چه تورمی کمر شکن و رشد قیمت سر سام آور بهای سبد کالای را باید شاهد باشند.
اگر چه به باور برخی کارشناسان گرانی بنزین بیش از آنکه اثر واقعی داشته باشد بیشتر بار روانی دارد اما شرایط حال حاضر اقتصاد و معیشت مردم وتورم لجام گسیخته به نقطه‌ای رسیده که حتی یک ریال افزایش این کالای استراتژیک تبعات سهمگینی را به همراه خواهد داشت و امید می‌رود متولیان به تبعات این مساله حتی در قالب شایعه نگاه جدی داشته باشند.
 
سارا علیاری
https://siasatrooz.ir/vdcewv8zejh8w7i.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی