چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۳
کد مطلب : 128909

اصرار بر یک طرح

هر چند که جهان معطوف به نسل کشی غزه و جنگ اوکراین است که در داخل انگلیس بار دیگر مسئله طرح ضد پناه جویان سوناک نخست وزیر به جنجال تبدیل شده است. پیمان جنجالی پناهندگی دولت بریتانیا با رواندا با شکست دیگری در مجلس اعیان مواجه شد. مجلس اعیان انگلیس برنامه‌های ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس را با شکست مواجه کرد.مجلس اعیان از دولت می خواهد تا بررسی کند که آیا پیمان پناهندگی با قوانین بین‌المللی سازگار است یا خیر. انگلیس می خواهد رواندا را یک کشور ثالث امن بر اساس قانون اعلام کند تا دیگر امکان تجدید نظر در دادگاه های بریتانیا برای پناهندگان وجود نداشته باشد. نخست وزیر انگلیس با وجود برآورد دیوان محاسبات مبنی بر هزینه‌های بسیار بالای توافق ضد مهاجرتی رواندا همچنان از این طرح دفاع کرده و بر لزوم اجرای آن به منظور مقابله با هجوم مهاجران تاکید کرد.
حال این سوال مطرح است که چرا سوناک به این طرح اصرار دارد؟ نگاهی به کارنامه سوناک و محافظه کاران در آستانه انتخابات پارلمانی نشان می‌دهد که آنها در حوزه اقتصادی و اجتماعی عملا دستاوردی نداشته‌اند و در جنگ اوکراین نیز پیروز نشده‌اند. در این میان سوناک و حزب محافظه کار که پایان حضور در قدرت را احساس کرده‌اند برآنند تا سوار بر موج افراط گرایی حاکم بر اروپا برای حفظ قدرت تقلا نمایند. امروز مسئله پناه‌جویان و مهاجرین که از مانش به انگلیس می‌آیند از محورهای مطالبات افراط گرایانه است. در این شرایط سوناک زنجیره‌ای از تحرکات ضد پناه‌جویان را آغاز کرده است. اخراج از هتل‌های اسکان پناه‌جویان، اسکان پناهندگان در کشتی بی بی استکهلم که در اصل زندانی روی آب است، انتقال به رواندا در حالی که با موجی از بحران مواجه است بخشی از این طراحی است.
در اصل اقدامات سوناک در قبال پناه‌جویان رویکردی فردگرایانه و کاسبکارانه است که به گفته نهادهای حقوق بشری می‌تواند جان صدها هزار نفر را با خر مرگ مواجه سازد. رواندا همچنان در وضعیت بحرانی قرار دارد و انتقال پناه‌جویان یعنی مرگ آنان لذا اقدام سوناک یک نژاد پرستی افراط گرایانه است که جز نسل کشی و کشتار دسته جمعی پناه‌جویان که در اصل قربانیان جنگ افروزی غرب هستند، نتیجه ای به همراه ندارد.

علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcgz79qyak9xy4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی