از حضور مار غاشیه در پرده نقالی تا آوای سنج و دمام در «نوای عرشیان و مشق فرشیان»
سومین روز برگزاری ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر، با نواختن سنج و دمام آغاز و با حضور مار غاشیه در پرده نقل به پایان رسید.
به گزارش فارس، اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران و مجموعه تئاتر شهر و برنامه‌ریزی کانون نمایش‌های آیینی و سنتی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم در حال برگزاری ویژه‌برنامه‌های نمایشی خود با عنوان «نوای عرشیان و مشق فرشیان» در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر است.
اولین روز از برگزاری این ویژه‌برنامه که 28 تیرماه رقم خورد، با اجرای نوای عاشورایی توسط گروه «ساحل عاشوراییان» و با نواختن سنج و دمام آغاز شد.
در حالی که چند هفته‌ای است گرما نفس‌های کوچه و خیابان‌های تهران را به شماره انداخته، چشم که می‌گردانی، در میان مخاطبان، از کودک و جوان و پیر، زن و مرد را از هر طبقه و ظاهری می‌بینی که به عشق حسین بن علی (ع) و در پاسداشت حق‌طلبی تاریخی او، دور گروه اجرا حلقه زده‌اند و گوش جان سپرده‌اند به ضرباضرب سنج و دمام که به تعبیر سرپرست گروه، در حال روایت و تصویرسازی رشادت و حماسه و سوگ امام نور و یاران آگاه و عاشق اویند.
کمی دورتر مادری دست کودک خردسالش را به دست می‌فشارد و آرام آرام به یاد خردسالان رنج‌برده کربلا از ظلم و تباهی و سیاهی که عاملانش شقاوت و کوردلی را از نو مقیاس دادند، اشک می‌ریزد؛ گویی قلب پراندوه و لرزانش ره به دل زخم‌خورده همه کودکان معصومی برده که به جبر و شقاوت، پناه از دست دادند و تنها و غریب گم‌کرده خویش را جست‌و‌جو کردند و پناهی جز آغوش زینب(س) و رحمت واسعه حضرت پروردگار نیافتند و مگر نه اینکه هر سرزمین، کربلاست و هر روز، عاشورا؟
در محوطه باز مقابل تئاتر شهر، نوای عاشوراییان اوج گرفته و جماعت مشتاق، بی‌تفاوت به شلوغی شامگاهی شهر، محو هنرنمایی هنرمندان نوازنده دمام و سنج هستند. با پایان گرفتن این بخش از شب نخست ویژه‌برنامه، نوبت به اجرای نقالی می‌رسد؛ چند نفری از حلقه تماشاگران جدا می‌شوند و می‌روند اما از هر طرف، جماعت بیشتری به حلقه افزوده شده‌اند.
بعد از اجرای نقالی و پرده‌خوانی عاشورایی با حضور انبوهی از مردم و علاقه‌مندان، مجلس تعزیه «حجه‌الوداع» توسط گروه ابوالفضل احمدی اجرا شد و چشمان مخاطبان به یاد سیدالشهدا (ع) و در مظلومیت او و یارانش از اشک، بارانی شد.
اجراهای روز 29 تیر باز هم با اجرای گروه سنج و دمام «ساحل عاشوراییان» آغاز شد و در ادامه با  استقبال و حضور گرم مخاطبان، مجلس نقل حسین ظاهری از کربلا برگزار شد. بعد از نقل و پرده‌خوانی هم، اجرای مجلس تعزیه «قانیای فرنگ» توسط گروه ابوالفضل احمدی در محوطه باز تئاتر شهر و سن روباز این مجموعه روی صحنه رفت.
آفتاب هجرت کرده و شب سفره تاریک خود را گسترانده، اما در دل تماشاگرانی که پس از پایان برنامه‌های نمایشی «نوای عرشیان و مشق فرشیان» در حال ترک کردن محوطه تئاتر شهر هستند، امید به صبح و بازگشت روشنایی و رویش دوباره شعله می‌کشد چراکه تا تاریخ هست، ثارالله زنده است و جریان انسان‌ساز و مکتب‌آفرین حق‌خواهی دوام خواهد داشت؛ حسین خون خداست و ندای حق‌جویی‌اش تا ابد تکرار خواهد شد و آتش به خرمن ظالمان تاریخ خواهد زد؛ این شعله تابنده هرگز خاموش نخواهد شد.
ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به همت اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران هرشب از 28 تیر تا 6 مرداد در سه بخش تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.
جمعه 30 تیرماه، باز هم سومین روز از برگزاری ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» با اجرای نوای عاشورایی توسط گروه «ساحل عاشوراییان» و با نواختن سنج و دمام در محوطه باز تئاتر شهر آغاز شد. پس از پایان اجرای این نوای عاشورایی، نوبت به اجرای مجلس نقالی و پرده‌خوانی رسید. پرده‌خوانی و نقالی شب سوم بر عهده رسول میرزاعلی بود که با نقلی از عاشورا و حماسه کربلا و گریزی به حضور مار غاشیه در پرده نقل، مجلس را به پایان رساند.
در این مجلس، روایت شهادت حضرت مسلم(ع) توسط ابوالفضل احمدی برای مخاطبان و علاقه‌مندان در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر اجرا شد.
ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به همت اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران هرشب از 28 تیر تا 6 مرداد در سه بخش تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.
https://siasatrooz.ir/vdcdz90fxyt0xk6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی