دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
کد مطلب : 128204

درمان درد سینماها افزایش قیمت بلیت است؟

درمان درد سینماها افزایش قیمت بلیت است؟
روشن است که افزایش قیمت بلیت سینما بر کاهش مخاطب تأثیر مستقیم دارد به همین دلیل است که نباید در یک سال دوبار دست به افزایش قیمت زد.
زمانی که سه شنبه‌های نیم بهای سینماها فرا می‌رسد، تعداد مخاطبان فیلم هم افزایش دارد و دلیل آن هم نیم بها بودن بلیت سینماها است. در سه شنبه‌های سینماها پروفروشتر می‌شود و بر اساس تصمیمی هم که از سوی وزارت ارشاد گرفته شد،‌ دوشنبه نیز به نیم بها بودن بلیت سینما افزوده شد و دو روز در هفته سینماها نیم بها است.
اما با این وجود صنعت سینما از فقر مالی رنج می‌برد، برای از بین بردن این فقر که بیشتر دامن سینماداران را گرفته چه باید کرد، آیا راهکار باز هم افزایش قیمت بلیت است؟
در همین زمینه فارس نوشته است؛ در حالی که با وجود افزایش قیمت بلیت سینما در ابتدای سال جاری میزان مخاطب سینما افزایش پیدا کرده بود، شورای صنفی نمایش از گرانی دوباره بلیت تا سقف 80 هزار تومان خبر داد.
«دوبار افزایش قیمت بلیت سینما در یک سال» اگر جزء بیش از 21 میلیون مخاطب سینما که در سال 1402 به سالن‌های سینما مراجعه کردند باشید،‌ این جمله برایتان پرمعنی خواهد شد!
در سال جاری 85 درصد از گیشه سینما متعلق به 3 فیلم کمدی بوده تا فروش این آثار به تنهایی اندازه تمام گیشه سینما در سال گذشته باشد، در این شرایط که کل گیشه سینما به رکوردی جدید رسیده و وزیر ارشاد وعده گیشه هزار میلیارد تومانی تا پایان سال را داده است، شورای صنفی نمایش رسما خبر از گرانی بلیت تا سقف 80 هزار تومان را اعلام کرد.
دبیر شورای صنفی نمایش همایون اسعدیان در گفت‌وگویی اعلام کرده است که «سینماهای مدرن و ممتاز در سئانس‌های پیک مجوز دارند تا قیمت بلیت را افزایش دهند.» تا برای دومین بار در سال جاری بلیت سینما گران شود، این در حالی است که مطابق با آمار اعلامی توسط موسسه سینماشهر بیشتر فروش سینما متعلق به چند سینمای مدرن پایتخت و اتفاقا سئانس‌های پیک است.
پیش از این نیز در  ابتدای هر سال قیمت بلیت با رشد مواجه می‌شد تا میزان تورم اقتصاد کشور در سینما نیز لحاظ شود،‌ اما در هیچ سالی قیمت سینما رفتن دوبار افزایش پیدا نکرده است.
مطابق با این مصوبه با اضافه شدن روز دوشنبه، روزهای نیم‌بهای سینما به 2 روز افزایش پیدا کرد، اما همه سینماها می‌توانند در سئانس‌های پیک 20هزار تومان قیمت بلیت خود را افرایش دهند. با این وجود در صورت افزایش قیمت در ابتدای سال آینده این عدد می‌تواند تا 100 هزار تومان نیز برسد.
اقتصاد سینما به مولفه‌های متفاوتی بستگی دارد که مهم‌ترین جزء آن مخاطب است. قیمت بلیت و مبلغ کلی گیشه سینما جزء کوچکی از اقتصاد سینما است، اتکای هنر هفتم تنها به آثار کمدی باعث شده تا سینمای دغدغه‌مند اجتماعی با شکست مالی مواجه شود‌‌، از طرفی تعداد آثار کمی در این گونه از سینما وجود دارد که حتی با بلیت 60 هزار تومانی فروش داشته باشد.
رئیس شورای صنفی نمایش همایون اسعدیان در گفت‌وگویی بیان کرده است که «واقعیت این است که قیمت بلیت سینما بسیار ارزان است به خصوص در سینماهای مدرن چون خرجی که مردم برای پفک و پف‌فیل می‌کنند به مراتب بیشتر از پولی است که برای بلیت سینما می‌دهند.»
تهیه‌کننده سینما محمد کمالی‌پور در نظری متفاوت می‌گوید که «گران‌تر شدن بلیت باعث هزینه‌کرد بالای یک خانواده در سینما رفتن می‌شود تا احتمال حذف سینما از سبد خانوار و کاهش مخاطبش وجود داشته باشد. افزایش شناور قیمت بلیت هم باعث می‌شود تا سئانسی که مخاطب دارد، گران شود. کشور فقط شامل افراد متمول نیست و همه باید از فیلم و سینمای خوب استفاده کنند.»
اقتصاد سینما با توجه به تورم موجود نیاز به آورده مالی بیشتری دارد،‌ اما گرانی مجدد بلیت شاید آورده هر نفر را در فروش سینما افزایش دهد اما می‌تواند باعث کاهش تعداد آن شده تا در نهایت سودی به سینما نرسد. برخی از منتقدان احیاء سئانس‌های مرده، تنوع موضوعی و جذب مخاطبین از دست رفته سینما را با ساخت آثار با کیفیت‌تر، راه مناسب‌تری برای بهبود اقتصاد سینما می‌دانند.
https://siasatrooz.ir/vdce7v8zejh8wwi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی