چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
کد مطلب : 128322
موضع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بازگشت خواننده لس آنجلسی

بیاید یا نیاد؟

بیاید یا نیاد؟
هر از گاهی بحث بازگشت برخی خوانندگان ایرانی پیش از انقلاب که پس از انقلاب، ایران را تکر کردند داغ می‌شود. این که که آنها بازگردند یا نه مسئله‌ای است که در طول 45 سال پس از انقلاب نمونه‌هایی از بازگشت برخی از آنها را شاهد بودیم، مرحوم حبیب به ایران بازگشت و پس از اقامیتی کوتاه در وطن جان سپرد و در خاک ایران به خاک سپرده شد. اما به او هیچگاه اجازه برگزاری کنسرت داده نشد.
شاید خوانندگان و بازیگران پیش از انقلاب که به خراج رفته‌اند، اکنون که به دوران کهنسالی رسیده‌اند، هوای وطن را بیشتر می‌کنند و با ابراز علاقه به بازگشت به میهن،‌ می‌خواهند آخرین روزهای عمر خود را در ایران بگذرانند.
البته که این مسئله آنچنان مهم و بغرنجی هم نیست که خواننده‌ای هموچون معین به ایران بازگردد یا نه،‌مسئله این است که دستگاه فرهنگی و هنری کشور همان‌هایی که اکنون در کشور هستند و مشغول فعالیت را حفظ کند،‌بازگشت خوانندگان خارج نشین پیش کش!
با این وجود مسئله مهم داستان بازگشت خوانندگان مقیم خارج این است که آیا آنها پس از بازگشت، گذرنامه‌اشان توقیف یا خودشان بازداشت نخواهند شد؟
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران  بازگشت نصرالله معین نجف‌آبادی ملقب به «معین» را به ایران، بلامانع اعلام کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت: حضور ایشان در ایران هیچ مشکلی ندارد و طبق قوانین انجام می‌شود. هر کاری درباره هر فردی انجام شود، طبق قانون انجام می‌شود. اجازه فعالیت قدم بعدی است اما حضورشان در ایران هیچ مشکلی ندارد. وی در ادامه و در واکنش به نقل‌ قول اشتباه از وی در برخی رسانه‌ها درباره آمار کنسرت‌ها گفت: خبر نادرستی در این باره منتشر شده بود که همکاران من صوت جلسه را منتشر کردند. این مورد خبر جدیدی نبود. در یک جلسه پرسش و پاسخ با اهالی فرهنگ و هنر زنجان به تغییر سیاست‌گذاری‌ها اشاره کردم.
وی ادامه داد: طبق آمارهایی که در نوروز ۱۴۰۱ وجود دارد مجموعا ۴۰۰ هزار نفر از هموطنانمان در اجراهای صحنه‌ای خارج از کشور حضور داشتند. ما این ریل را تغییر دادیم و این اتفاق باعث شد از اسفند تا فروردین ۱۴۰۲ بیش از ۱ میلیون نفر در ایران در اجراهای صحنه‌ای با تمام استانداردهای سالم و مورد قبول حضور پیدا کنند، بدون آنکه کمترین خدشه‌ای به قانون وارد شود.
اسماعیلی درباره جشنواره‌های دهه فجر گفت: مراحل مختلف جشنواره با یک شکوه و جلوه ویژه‌ای آغاز شده است. در بخش داخلی با کثرت گونه‌های مختلف روبرو هستیم. جمع شدن این بخش‌ها در کنار هم که برای دوست‌داران سینما همیشه آرزو بود امسال همه آن‌ها تحقق پیدا کرد. اتفاق مهم امسال رویش نسل جدید و نو در عرصه هنر سینما است. ۱۰ کارگردان و تهیه‌کننده کار اولی در این دوره حضور دارند. در مجموع 35 درصد کارها در شهرستان‌ها خلق و روایت شده است. ۸ کارگردان خانم در بخش انتخاب حضور دارند. دیروز نتایج اعلام شد و انشاالله جشن بزرگ ملی سینمای ایران در دهه فجر را شاهد خواهیم بود. وی با اشاره به برجسته سازی جشنواره موسیقی نواحی خاطرنشان کرد: در پنج منطقه جشنواره موسیقی نواحی را برگزار کردیم و جلسه پایانی آن دیشب انجام شد. دیشب با ابتکاری جدید به هنرمندان برجسته که عمدتا هنرمندان مردمی بودند نشان درجه یک هنری اعطا کردیم. این نشان معادل دکتراست و تسهیلات ماهیانه و خدمات بیمه و درمانی کامل به آنان پرداخت می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از هنرمندان بخاطر واکنش به حادثه تروریستی کرمان گفت: ما یک انسجام ملی را شاهد بودیم. دست‌های آلوده‌ای که از فتنه سال گذشته حمایت می‌کردند دست‌هایشان از فاجعه خونین کرمان بیرون آمده است و نشان می‌دهد ما با دشمنان خون‌ریز روبرو هستیم. جامعه هنری ما به خوبی خود را نشان داد و با برخی از افراد کج‌اندیش که کاری جز نمک‌ریختن بر زخم مردم ندارند تبری جستند و فاصله‌گذاری کردند.
اسماعیلی در پاسخ به پرسشی درباره شایعه گرانی بلیت سینما اظهار کرد: قیمت بلیت سینما در حال شناور شدن است. ما روزهای بلیت نیم‌بها را  با استقبال زیادی که انجام می‌شود به دو روز افزایش دادیم.
هرکس در جایگاه دولتی و فضای انتخاباتی شرکت کند از دو حیث قابل بررسی است. زمانی مجموعه ای برای تشویق مردم کار می‌کند که تکلیف ما است. اما زمانی می‌خواهند کار جناحی انجام دهند که از فعالیت جناحی و سیاسی افراد در جایگاه دولتی برخورد می‌کنیم. گزارش‌هایی به من رسیده و در حال بررسی موضوع هستیم که آیا جلسه انتخاباتی و به منظور حمایت از فرد یا فهرست خاصی بوده است.
https://siasatrooz.ir/vdcf0cdy0w6d0ma.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی