دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد مطلب : 128367
گزارشی از نشست خبری جشنواره تئاتر فجر

ریخت وپاش بیهوده در جشنواره تئاتر فجر نداریم

ریخت وپاش بیهوده در جشنواره تئاتر فجر نداریم
در نشست چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر که یک هفته پیش از آغاز به کار بخش صحنه‌ای این دوره از جشنواره برگزار شد، تاکید شد که «صرفه‌جویی‌هایی که در این رویداد دارند، درباره هنرمندان اعمال نمی‌شود بلکه به معنای پرهیز از هزینه‌ها و ریخت و پاش‌های بیهوده است.»
به گزارش ایسنا، در نشست خبری این رویداد هنری که دیروز در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد،در ابتدا پوستر جشنواره چهل و دوم با طراحی حامد مغروری و با حضور کاظم نظری، مهدی حامد سقایان دبیر جشنواره رونمایی شد.
در این نشست، مدیران حاضر، ضمن پذیرش برخی از اشکال‌ها، توضیحاتی درباره بودجه جشنواره چهل و دوم ارایه و یادآوری کردند که صرفه‌جویی‌هایی که در این جشنواره دارند، درباره هنرمندان اعمال نمی‌شود بلکه به معنای پرهیز از هزینه‌ها و ریخت وپاش‌های بیهوده است. مدیر کل هنرهای نمایشی نیز از بی‌توجهی مدیران شهرداری به تئاتر و جشنواره تئاتر فجر انتقاد کرد.
در بخش آغازین جلسه که با اجرای علیرضا سعیدی برگزار شد، مهدی حامد سقایان، دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر که حکم دبیری خود را نیمه مرداد ماه دریافت کرد، گزارشی از فعالیت خود در برگزاری این دوره از جشنواره ارایه کرد.
او سیاست این دوره از جشنواره را تثبیت ارزش‌های اسلامی ملی و تاریخی و شعار آن را امید، نشاط و همدلی دانست.
سقایان با ارایه توضیحاتی درباره بخش‌های مرور و تازه‌های تئاتر ایران خبر داد که در بخش مسابقه ایران، ۳۴ نمایش حضور دارند.
به گفته او، در بخش بین‌الملل ۸ نمایش از ۵ کشور عراق، یونان، ایتالیا، ارمنستان حضور دارند که ارمنستان با داشتن ۳ اثر در جشنواره امسال، حضور ویژه‌ای دارد.
دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر همچنین خبر داد که در این دوره از جشنواره ۵ نمایش درباره سردار سلیمانی، ۸ نمایش درباره غزه و یک اثر هم درباره حکیم نظامی خواهیم داشت و نمایشی هم ویژه حادثه کرمان اجرا خواهد شد.
 در این نشست کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی از خبرنگاران حاضر در جلسه خواست تا صدای هنرمندان را به گوش مسئولان کشور برسانند.
او با اشاره به مشکلات گوناگون تئاتر گفت: تئاتر از نظر بودجه و زیرساخت با مشکلات جدی رو به رو است و در این ۴۳ سال فقط سالن سخنرانی ساخته شده در حالی که ما نیازمند سالن تئاتر هستیم.
در این نشست همچنین اعلام شد که افتتاحیه جشنواره چهل و دوم روز اول بهمن ماه با معرفی برگزیدگان بخش‌های رادیو تلویزیون و نمایشنامه‌نویسی و با تجلیل از یکی از هنرمندان فعال تهیه ‌کننده در تماشاخانه ایرانشهر برپا می‌شود.
در ادامه و در بخش پرسش و پاسخ، سقایان در پاسخ به پرسشی که «اثر انگشت شما» در این جشنواره چه خواهد بود، توضیح داد: اثر انگشت من همان شعار جشنواره است.اگر فرصتی داشتم، جشنواره فجر را از مهدکودک تا دانشگاه و کارخانجات و ... فراگیر می کردم ولی کمبود بودجه داریم.
سپس نظری با تاکید بر توجه به کیفیت برگزاری این دوره از جشنواره افزود: برایمان مهم بود که جشنواره در حد استاندارد جهانی باشد و البته بحث محتوا هم خیلی مهم است.
مدیرکل هنرهای نمایشی درباره بودجه جشنواره و مشکلاتی که بابت کمبود بودجه سال گذشته ایجاد شد، گفت: سال گذشته همه هزینه‌های جشنواره را تامین کردیم آنچه باقی ماند، هزینه هتل و برخی ریخت و پاش‌های اضافی بود. در حالیکه درست نیست که به اسم جشنواره انقلاب، جاهای دیگر هزینه کنیم. به همین دلیل امسال هزینه اضافی نداریم و حتی اعضای ستاد جشنواره از خانه غذا می‌آورند.
سقایان نیز در تکمیل این توضیحات افزود: جشنواره تئاتر فجر باید ردیف بودجه مستقل داشته باشد. مثل سینما که ‌دیگر، نگرانی نداشته باشیم. البته در جهت کم کردن هزینه‌ها، تغذیه هنرمندان با کارت هدیه خواهد بود، زیرا غذای هتل خیلی گران است.
نظری در ادامه درباره فشردگی جشنواره‌های منطقه‌ای که باعث افت کیفی این بخش می‌شود و زمان برگزاری آن که تا آستانه آغاز به کار جشنواره‌ی فجر ادامه دارد، توضیح داد: آثار جشنواره منطقه‌ای قرار نیست فقط در این جشنواره اجرا شود، بلکه این نمایش‌ها از قبل تولید شده‌اند و در این جشنواره هم روی صحنه می‌روند. ما دو ماه باقی مانده به فجر درگیر جشنواره‌های منطقه‌ای هستیم که این جشنواره‌ها کمتر از فجر نیست و خیلی کار می‌طلبد.
سقایان درباره تحقق بودجه این دوره از جشنواره که مبلغ آن ۱۸ میلیارد تومان اعلام شده، گفت: کمتر از یک سوم بودجه محقق شده است. که با آن تا به امروز هزینه تمام داوری‌ها و کمک هزینه‌های گروه‌های شرکت‌کننده را پرداخته‌ایم .
نظری نیز در این باره اضافه کرد: بودجه جشنواره فجر در دل بودجه تئاتر تعریف شده و الان بودجه کلی تئاتر ۲۷ میلیارد است. ضمن اینکه این تحریم‌های ظالمانه ما را دچار مشکل کرده وگرنه مدیران ارشاد تلاش خود را برای ارتقای بودجه می‌کنند.
سپس سقایان درباره کیفیت آثار بخش بین‌الملل گفت: ۱۴۰ نمایش از ۵ قاره متقاضی شرکت در جشنواره امسال بودند ولی یکی از مشکلات ما این است که نیمی از آنها به دلیل تفاوت فرهنگی، حذف شدند. بخشی هم کیفیت خوبی نداشتند. برخی هم دنبال جشنواره رقابتی بودند، ضمن اینکه ضربان‌های سیاسی و اجتماعی در جهان هم بر حضور گروه‌های هنری اثرگذار است.
در بخش دیگری از این نشست، نظری از بی‌توجهی بخش‌هایی مانند شهرداری به تئاتر ابراز تاسف و یادآوری کرد: سال گذشته بیش از ۱۰ بار با یکی از بخش‌های شهرداری تماس گرفتیم برای نصب بیلبوردهای شهری جشنواره ولی حمایتی نکردند. برای حضور در اختتامیه جشنواره دعوت‌شان کردیم که نیامدند ولی به جشنواره فیلم رفتند.
در ادامه این سخنان، امیرحسین شفیعی، دبیر اجرایی جشنواره که با شهرداری نیز همکاری‌ها و ارتباطاتی داشته و دارد، درباره کمرنگ بودن تبلیغات شهری جشنواره توضیح داد: همیشه همه دوستان بین جشنواره فیلم و تئاتر فرق می‌گذارند. ما به عنوان ستاد اجرایی، همه تلاش‌مان را می‌کنیم ولی باید مدیران شهری ورود کنند.
سقایان که استاد دانشگاه است، تاکید کرد: اضافه شدن بخش دانشجویی در این دوره از جشنواره به هیچ وجه به معنای آلترناتیو جشنواره دانشگاهی نیست. بلکه به دلیل برگزار نشدن دو دوره جشنواره دانشگاهی، این بخش را امسال اضافه کردیم اما جشنواره ‌تئاتر دانشگاهی باید برگزار شود.
در این نشست همچنین امیرحسین شفیعی، دبیر اجرایی جشنواره تئاتر فجر توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جشنواره ارایه و تاکید کرد: در تلاش هستیم تا بخش عمده بودجه جشنواره به گروه‌ها تعلق بگیرد و صرف امور غیرضروری نشود.
 به گفته او در بخش مسابقه خیابانی، ۳۳ نمایش با یکدیگر رقابت می‌کنند. در بخش دانشجویی نیز ۲ نمایش ویژه غزه تولید شده است.
 همچنین در این نشست اعلام شد که از روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه فروش بلیت نمایش‌های جشنواره در سایت گیشه تئاتر آغاز می‌شود. برای دانشجویان بلیت نیم‌بها در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه امسال بلیت مهمان ویژه حذف شده چون همه مهمانان جشنواره، ویژه‌ هستند.
https://siasatrooz.ir/vdcepv8zfjh8wxi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی