يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
کد مطلب : 128528

«آزادی» میزبان جشنواره صنایع دستی فجر

«آزادی» میزبان جشنواره صنایع دستی فجر
نشست خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر با عنوان «سرو سیمین ٨ » دیروز برگزار و زمان برگزاری جشنواره از 26 بهمن ماه در برج میلاد اعلام شد.
به گزارش ایسنا، در این نشست که در کافه گالری برج آزادی برگزار شد، مریم جلالی ـ معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی ـ، فرزاد هوشیار ـ مدیرعامل برج آزادی و مرتضی عمادی ـ دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر ـ حضور داشتند.
جلالی در ابتدای سخنانش، ضمن اشاره به ثبت‌نام ۵۰۰۰ اثر با بیش از ۲۰۰۰ هنرمند در هشتمین دوره از جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی اظهار کرد: از ١۶ کشور در این جشنواره اثر داشته‌ایم. او اشاره کرد که انتخاب برج آزادی برای برپایی نمایشگاه به عنوان نمادی از هنر ایران در حوزه معماری شکل گرفته است که دایره معنایی گسترده‌ای را شامل می‌شود. معاون صنایع دستی ضرغامی به فصل جدیدی در هشتمین دوره از جشنواره هنرهای سنتی و صنایع دستی فجر نیز اشاره کرد و در این زمینه گفت: در هشتمین گام، به احترام امام هشتم (ع) فصل جدیدی را باز کردیم. بر همین اساس نیز در نظر گرفتیم که امامزاده‌ها که محل ارادت هنرمندان صنایع‌دستی به اهل بیت(ع) است، پایگاهی برای ارائه این هنر سنتی باشد.
مریم جلالی ضمن اشاره به گام دوم در حوزه صنایع‌دستی، پیوند نسلی میان هنرمندان این حوزه، پاسداشت و هویت در پهنه جهانی را از شعارهای این دوره از جشنواره عنوان کرد و گفت: معاصرسازی، آموزش تولیدکننده‌ها و توجه به نسل جوان، به‌ عنوان مولفه‌های مورد نیاز برای گسترش بازار صنایع‌دستی است و در همین رابطه جشنواره‌ها مکانی برای معنا دادن به اصالت و ریشه است. قابل ذکر است که علاوه بر توجه به جشنواره‌ها، باید بر این امر نیز توجه داشت که صنایع‌دستی در استان‌ها به بالندگی رسیده و مبادی ورودی شهرها و استان‌ها باید بازارچه فروش صنایع دستی داشته باشند.
او ادامه داد: بر همین اساس در مبادی ورودی شهرها بازارچه صنایع‌دستی دایر شده و تاکید ما بر این است که صنایع‌دستی در یک خط ممتد و از زمان خلق تا مصرف، به لحاظ مولفه‌ها و ساحت‌های مختلف مورد توجه قرار داده شود. بر این اساس طی یک سال اخیر در این راستا تلاش شده است. او افزود: تعامل بیشتر و هم‌گرایی دستگاه‌ها نیز می‌تواند یکی از دستاوردهای این جشنواره باشد.
جلالی کشورهای کویت، ازبکستان، قطر، پاکستان، هند، لبنان، صربستان، افغانستان، ساحل عاج، نیجریه، چین، کلمبیا، تاجیکستان، مقدونیه شمالی، عربستان و تایلند را ۱۶ کشور شرکت‌کننده در این رویداد عنوان کرد.
او به نقش غیرقابل انکار صنایع دستی در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: ما گردشگری تجربه محور را در حوزه صنایع دستی خواهیم داشت. امیدواریم در این حوزه دستاورد خوبی داشته باشیم. برای نوروز و رمضان نیز برنامه ویژه داریم. ما یک کل واحد و خانواده‌ایم که در راستای اهداف کلان جشنواره ذیل سیاست‌هایی که مرد اول میدان وزارتخانه تعیین می‌کنند کار می‌کنیم و امیدواریم با سایر دستگاه‌ها هم‌جوشی داشته باشیم. وزارت ارشاد همکاری بسیاری خوبی با ما داشته است.
او گفت: برنامه‌ریزی دقیقی برای گالری‌های صنایع دستی داشتیم و نظارت‌های خود را دقیق‌تر از پیش کردیم. ما تجلیلگران صنایع دستی و تقلیل‌گران صنایع دستی را داریم. باید تحلیل درستی داشته باشیم. تلاش کردیم مصوباتمان در این رابطه به اجرا برسد. او در پاسخ به پرسشی در زمینه ایجاد پایگاه‌هایی برای فروش آثار هنرمندان صنایع‌دستی و حمایت از قشر آسیب‌پذیر این حوزه، با اشاره به بعضی از اقدامات صورت گرفته به حضور هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاه قرآن اشاره کرد و در بخش دیگری از توضیحات خود گفت:‌ طراحی نوین در حوزه خیابان سی تیر نیز در حال انجام است.
جلالی جشنواره فجر را مانند سلول‌های بنیادین دانست و گفت: باید محصولات اصیل را شناسایی کرده و سپس در رویدادهای سه گام که شامل سه گامِ طراحی، تولید و تجاری‌سازی است تمهیدات لازم را صورت دهیم. سعی بر این است که تمام متغیرهایی که منجر به درآمدزایی قشر ضعیف صنایع دستی است را در دستور کار قرار دهیم. در همین راستا پلتفرم‌های فروش را هم در این زمینه درگیر کردیم؛ جشنواره فجر باید اصالت‌ها را به نمایش بگذارد و سپس وارد بازار شویم. او با تاکید بر لزوم اتصال به ادبیات توسعه برای صادرات نیز گفت: در این قسمت مقداری کم کاری شده که باید جبران شود. جلالی در پاسخ به پرسشی در زمینه برگزاری رویدادی مانند حراج تهران برای فروش محصولات صنایع دستی و جذب سرمایه در این رابطه اظهار کرد: جشنواره باید دستاوردهایی داشته باشد و این پیشنهاد بسیار خوبی است. بیش از پنج مجوزِ حراج برای پنج داوطلب صادر شد که نتوانستند کار را به پایان برسانند. این تجربه (برگزاری حراج) در صنایع‌دستی وجود نداشته است و اتفاقا به شدت پیگیر آن هستیم. یکی از این مجموعه‌ها تا چاپ کتاب نیز پیش رفت اما به دلیل تنوع رویکرد و محصولات امکان برگزاری برقرار نشد.
https://siasatrooz.ir/vdcdxj0fjyt0xk6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی