اعتبار‌بخش هنر؛ پدر آبروی سینما، پسر قله بلند‌بالای موسیقی
در عالم هنر پدران و پسران کم‌شماری هستند که هر دو به حرفه خود اعتبار بخشیده باشند. پدر آبروی سینمای ایران و پسر قله‌ای دست نیافتنی در دنیای موسیقی! بله؛ از عزت‌الله ومجید انتظامی صحبت می‌کنیم از خاطره‌سازهای عرصه هنر. امروز 18 اسفند به بهانه 77 سالگی مجید انتظامی مروری بر زندگی و فعالیت‌های هنری او خواهیم داشت.
این هنرمند از سال‌های اول  زندگی به فراگیری موسیقی پرداخته است و پس از گذراندن دوران تحصیل در هنرستان زیر نظر موسیقیدان‌های معتبر به آموختن این هنر ادامه داد. برای ادامه تحصیل به آلمان رفت و زیر نظر اساتیدی مانند کارل اشتاین یادگیری‌های خود را کامل‌تر کرد. در خارج از ایران با ارکستر سمفونیک برلین و ارکستر فیلارمونیک آلمان همکاری داشته است.مجید انتظامی از اوایل دهه 50 پا به عرصه موسیقی فیلم گذاشت؛ وی اولین تجربه موسیقی تصویری‌اش به فیلم کوتاه زال و سیمرغ بر می‌گردد و بعد از آن با ساخت موسیقی فیلم «سفر سنگ» رسما کار حرفه‌ای خود را آغار کرد.
انتظامی را بیشتر آهنگساز حوزه دفاع مقدس می‌دانند چرا که موسیقی فیلم‌های بوی پیراهن یوسف، از کرخه تا راین، آژانس شیشه‌ای و دوئل جزء آثار درخشان این هنرمند است. با هر سنی که باشید قطعا گوش‌هایتان یکی از آثار او را شنیده و با خیلی‌ از آن‌ها خاطره‌سازی کرده‌اید.نوآوری انتظامی در استفاده از سوت در کرخه تا راین این پدیده را میان مردم دلپذیرتر کرده است و از طریق آن فیلم حاتمی کیا به یادماندنی‌تر شد.

هنرمند باید هنر به خرج دهد
انتظامی درباره انتخاب یکی از آثار خود به عنوان بهترین اثرش به خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس گفت: نمی‌توانم به طور قاطع بگم کدام کار بهتر بود چرا که بستگی به نوع کار دارد. فیلمی صحنه‌های عاطفی زیادی دارد از این طریق موسیقی را باید ملودیک جلو برد اما فیلمی صحنه‌های اکشن دارد که نوع موسیقی مردم پسند نیست. عامه مردم موسیقی‌های آرام و عاشقانه می‌پذیرند. زمانی که موسیقی اکشن می‌شود آهنگساز باید هنر خود را به خرج دهد تا برای مردم خوشایند و مردم‌پسند شود.این آهنگساز با متانت و روحیه مردم‌دوستی خود ادامه داد: هنرمندان بدون مردم چیزی برای عرضه ندارند؛ مردم هستند که از آن‌ها حمیات می‌کنند و کارها را ماندگار می‌کنند. اگر مردم نباشند هنرمندان هیچی نیستند.‎مجید انتظامی در بیش از 80 اثر سینمایی حضور داشته است که بیش از نیمی از آن‌ها موسیقی‌های خاطره‌اگیز برای مردم هستند. دوئل، دیوانه‌ای از قفس پرید، ترن، از کرخه تا راین، روز واقعه، آژانس شیشیه‌ای، عروس افغان، من ترانه 15 سال دارم و بچه‌های کوه آلپ از جمله آثاری است که این آهنگساز را در میان همکاران خود بی بدیل کرده است. این هنرمند 5 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر دریافت کرده که از این طریق، آن را برنده بیشترین سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن در جشنواره می‌نامند. او برای بایسیکل ران، روز واقعه، آژانس شیشه‌ای، دیوانه‌ای از قفس پرید و مجنون سیمرغ بلورین را دریافت کرده است.

با «مجنون» خواستم خودم را محک بزنم
مجید انتظامی پس  از دوری 8 ساله از این عرصه با سیمرغ بلورین فیلم فجر برای فیلم مجنون در 1402 ثابت کرد که هنوز حرفی برای گفتن دارد و موسیقی‌های متن او یک سر و گردن بالاتر از آثار دیگر است.وی درباره دریافت سیمرغ برای فیلم مجنون به فارس گفت: من به نیت گرفتن جایزه آهنگسازی این فیلم را بر عهده نگرفتم؛ بیشتر می‌خواستم خود را محک بزنم و امتحان کنم ببینم هنوز مغزم برای موسیقی کار می‌کند که در نهایت با اتفاق خوبی همراه شد.امسال را می‌توان سال بازگشت مجید انتظامی بر روی صحنه و موسیقی دانست. پاییز امسال پس از دوری 10 ساله این هنرمند از این عرصه کنسرت« همراه با خاطره‌ها» برای مخاطبان روزهای گذشته را تداعی کرد. انتظامی با ارکستر ملی ایران و همراهی گروه کر بنیاد رودکی همراه با خاطره‌ها را در حالی اجرا کرد که به دلیل استقبال مردم در ماه دی هم این کنسرت تمدید شد و مردم ثابت کردند پای هنرمندان واقعی خود این چنین ایستاده‌اند. امید است این اتفاقات و استفاده از هنرمندان و پیشکسوتان در تمام هنرها خصوصا موسیقی بیش از پیش شده و آن‌ها اینچنین ارج نهاده شوند.
https://siasatrooz.ir/vdcipvazvt1ar32.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی