شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸
کد مطلب : 128958

بی‌حرمتی به هنر تئاتر

بی‌حرمتی به هنر تئاتر
صحنه تئاتر یکی از مهم‌ترین و محترم‌ترین نمادهای اهالی هنر است،‌ صحنه‌ای که این روزها در اختیار افراد دیگری قرار گرفته است.
«پر واضح است جای هرکس و ناکسی روی صحنه نیست و نام هر لاطائالاتی که بر سکویی اجرا می‌شود نمایش نیست!» این‌ها جملات شبنم مقدمی بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون است. در حالی که هنرمندان بسیاری از پیشکسوتان تئاتر به دلیل مسائل مالی و یا گرانی اجاره سالن‌های خصوصی و پر بودن نوبت‌های اجرا در سالن‌های دولتی بیکار هستند، نمایش «برصحنه خوانی آدمخوارها» با حضور بلاگرهای فضای مجازی روی صحنه رفت.
به گزارش فارس، کارشناسان اجتماعی معقدند که «معروف شدن افرادی که تنها هنرشان دوری از عرف است از معایب فضای مجازی است.»
پیش از این نیز نمایش «اسکرین شات» با حضور برخی از بلاگرها و اینفلوئنسرها روی صحنه رفته و اعتراض گروهی از هنرمندان را برانگیخته بود.
نمایش «برصحنه خوانی آدمخوارها» با حضور بلاگرها در تماشاخانه نوفل لوشاتو روی صحنه رفت.
برخی بلاگرها در فضای مجازی با هر فعالیت سطحی و خلاف انسانیت و حتی با تغییر غیر عرفی چهره خود به شهرت رسیده‌اند، اتفاقی که حتی برای این فضا هم مخرب است و حالا وارد فضای تئاتر که از اساس برای فرهنگ سازی است وارد شده است.
علی پوراسماعیل از مخاطبین تئاتر نوشته است که «حضور بلاگرهای اینستاگرامی در تئاتر باعث افزایش مخاطبین نمایش و کمک به اقتصاد گروه می‌شود،‌ بازیگری هم کار عجیبی نیست که نتوانند انجام دهند، از طرفی تئاتر ملک کسی نیست که بخواهند گروهی را به آن راه ندهند.»اما بازیگر سینما،‌ تئاتر و تلویزیون شبنم مقدمی می‌گوید که « تئاتر قداست نه، اما حرمت دارد، چطور توی چشم این همه جوان با استعداد و قابل، که به خون دل و هزار هزینه درس خوانده‌اند، دوره و کلاس گذارنده‌اند، هزار امید در دل پرورانده‌اند نگاه می‌کنید، در را به رویشان می‌بندید و بعد این کارها را با این آدم ها روی صحنه می‌فرستید؟»
در این شرایط دادن سالن به چنین نمایش‌هایی به دلیل مسائل مالی است، از طرفی قانون مشخصی هم برای عدم صدور مجوز اجرا برای اینگونه کارها وجود ندارد؛ هرچند با توجه به ابتذال موضوع جلوگیری از این اتفاق توسط هیئت نظارت بر تئاتر که اعضای ثابتی آن میزان سال حضورشان در این شورا دورقمی شده است، قابل انتظار بود. سازمان سینمایی با توجه به تشکل‌های صنفی برای تهیه‌کنندگان و کارگردانان مجوز صادر می‌کند و انجمن بازیگران هم به امورات صنفی بازیگران رسیدگی می‌کند.
https://siasatrooz.ir/vdcaman6a49nuo1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی