شنبه ۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۷
کد مطلب : 129869
ایران امروز میزبان نمایندگان بیش از ۳۰ کشور آسیایی است

ترافیک دیپلماتیک در تهران

ترافیک دیپلماتیک در تهران
در ادامه دیپلماسی موفق و منطقه محور دولت سیزدهم، نشست وزرای خارجه کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی آسیایی (ACD) که ریاست آن از مهرماه سال ۱۴۰۲ برعهده جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، امروز و فردا در تهران برگزار خواهد شد.
بیشتر از ۳۰ هیأت خارجی در سطح وزیر، قائم مقام یا معاونین ذیربط وزرای خارجه، دبیران کل سازمان‌های منطقه‌ای و فرستادگان ویژه کشورهای عضو در این نشست که به میزبانی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود مشارکت خواهند داشت.
امروز نشست کارشناسان و مدیران ارشد کشورهای عضو، به منظور آخرین هماهنگی‌ها درخصوص محورهای مذاکرات برای برگزاری نشست وزراء در روز دوشنبه به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. همچنین روز دوشنبه اجلاس رسمی با سخنرانی علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان برگزار خواهد شد.مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) در سال ۲۰۰۲ تشکیل گردید و دبیرخانه آن در کویت قرار دارد، ۳۵ کشور آسیایی شامل ایران، تایلند، اندونزی، مالزی، فیلیپین، برونئی، سنگاپور، کامبوج، ویتنام، میانمار، لائوس، نپال، روسیه، ترکیه، ژاپن، چین، مغولستان، کره جنوبی، هند، افغانستان، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، بوتان، کویت، بحرین، عربستان، قطر، امارات، عمان، فلسطین، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان عضو این مجمع می باشند.
جمهوری اسلامی ایران از مهرماه ١۴٠٢ به مدت یکسال ریاست این مجمع را برعهده گرفته است، برنامه های متعددی از جمله نشست وزرای امور خارجه در تهران، نشست روسای اتاق های بازرگانی در اصفهان، کنفرانس وزرای گردشگری در یزد از جمله برنامه های دوران ریاست ایران بر این مجمع مهم آسیایی بوده است.
در همین حال در ادامه همگرایی منطقه ای با نقش آفرینی ایران، وزیران و مقامات مسئول کشورهای گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس روز جمعه در پایان نشست دو روزه خود در مسکو، نقشه راه گردشگری کشورهای عضو را برای سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ میلادی امضا کردند.این نشست که نخستین مجمع گردشگری کشورهای بریکس محسوب می‌شد، با شرکت حضوری و ویدیوکنفرانس مقاماتی از جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی همراه بود.مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ارتباط ویدیوکنفرانس با این نشست به طرح دیدگاه‌های خود در راستای توسعه همکاری‌های گردشگری میان کشورهای بریکس پرداخت.
نقشه راه گردشگری بریکس در ۶ محور به تصویب مقامات کشورهای عضو رسید. توسعه تماس‌های مستقیم میان سازمان‌های حوزه گردشگری و توریسم کشورهای عضو، مبادله گردشگران و معرفی متقابل جاذبه‌های گردشگری از محورهای کلیدی این نقشه راه است.
در این نقشه راه همچنین به ضرورت نوآوری کشورهای عضو بریکس در خدمات‌رسانی به گردشگران، توسعه‌ مهارت‌های مرتبط با صنعت گردشگری و توسعه توریسم پایدار پرداخته شده است.
وزیر توسعه اقتصادی روسیه در سخنانی در این نشست گفت: نقشه راه گردشگری بریکس منعکس کننده یک طرح توسعه پایدار برای چندین پروژه به طور همزمان است.وی که کشورش ریاست دوره‌ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ را برعهده دارد،‌همچنین گفت: بنا بر تحلیل کارشناسان وزارت توسعه اقتصادی روسیه،‌ ظرفیت سفرهای شهروندان کشورهای عضو بریکس به دیگر کشورهای عضو این گروه تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۲۰ میلیون نفر خواهد رسید.وزیر توسعه اقتصادی روسیه اضافه کرد:‌ جریان مبادله گردشگری متقابل بین روسیه و کشورهای بریکس در چند سال گذشته رو به افزایش بوده است. در نیمه اول سال ۲۰۲۴ میلادی، جریان گردشگران از ۱.۵ میلیون نفر گذشت که چهار برابر بیشتر از سال گذشته است.
وزیر توسعه اقتصادی روسیه در بخش دیگری از این نشست گفت: در بیشتر موارد، پروازهای مستقیم بین کشورهای بریکس به خوبی توسعه یافته و ورود گردشگران بدون ویزا به روسیه فراهم شده است.رئیس کمیته گردشگری مسکو گفت: خواهرخواندگی تهران و مسکو کافی نیست. ما می‌توانیم با روابط نزدیک‌تر، یکدیگر را کامل کنیم و برای تقویت گردشگری ضروری است مشارکت جدی‌تر داشته باشیم.معاون اول شهردار مسکو گفت: ما می‌دانیم در مسکو جذابیت‌های زیادی وجود دارد که هنوز شناخته شده نیستند، مثلاً در اینجا بیش از ۴۰۰ موزه مختلف داریم و میراث فرهنگی مسکو نیز بسیار غنی است. ما بیش از ۲۰ هزار رستوران داریم که شامل آشپزی کشورهای مختلف می‌شوند، مثلاً رستوران‌هایی از استان‌های مختلف چینی یا ستوران‌هایی با غذای هندی و همینطور غذاهای خاورمیانه داریم. در نظر داریم برای هر توریست از هر کشوری که به اینجا می‌آید محصولات و خدمات با کیفیتی ارائه کنیم، چون معتقدیم هر گردشگر یک سفیر برای مسکوست.
رئیس کمیته گردشگری شهر مسکو در پاسخ به سوالی درباره تاثیر عضویت در بریکس بر رشد همکاری‌های گردشگری تهران و مسکو، اظهار کرد: ما می‌توانیم با روابط نزدیک‌تر یکدیگر را کامل کنیم و ما یکدیگر را در این مسیر کامل می‌کنیم.او به دفتر گردشگری روسیه که در سفارت این کشور در تهران برای تقویت روابط دو کشور در این زمینه راه‌اندازی شده و همچنین لغو ویزای گروهی با هدف تسهیل سفر بین دو کشور ایران و روسیه، اظهار کرد: از زمان لغو ویزای گروهی بین دو کشور، بیشتر از ۵۰ گروه ایرانی به مسکو آمدند. باعث خوشحالی است که در رستوران‌هایی با آشپزی شرقی افراد زیادی را که به زبان فارسی صحبت می‌کنند، ببینیم.کوزلوف در ادامه بیان کرد: بر این باور باشید که باید کشور خود را بیشتر معرفی کنید تا روس‌ها و مسکو جواهرات نهفته ایران در فرهنگ، طبیعت و استراحتگاه‌های ایران را کشف کنند تا روابط گردشگری متقابل را تقویت کنند.
https://siasatrooz.ir/vdcceoqso2bqi48.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی