جمعه ۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۳
کد مطلب : 129924
در نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا صورت گرفت؛

جدال لفظی بایدن و ترامپ بر سر ایران

جدال لفظی بایدن و ترامپ بر سر ایران
جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین این کشور در نخستین مناظره انتخاباتی بر سر ایران و قدرتش در منطقه با یکدیگر جدال لفظی کردند و بایدن گفت که در دوران ترامپ، ایران به پایگاه ما حمله کرد و او هیچ کاری نکرد.
جو بایدن رئیس جمهور دموکرات کنونی آمریکا در نخستین مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ رقیب انتخاباتی جمهوریخواه خود که سیاست خارجی او را مورد انتقاد قرار داد، گفت: در دوران ترامپ، ایران به پایگاه ما (عین الاسد) حمله کرد و ترامپ هیچ کاری نکرد.رئیس جمهور کنونی آمریکا در ادامه حملاتش به ترامپ در این زمینه گفت: ترامپ  گفت که «فقط چند سرباز سردرد گرفتند.»
بایدن همچنین گفت: من کسی بودم که دنیا را برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله موشکی ایران بسیج کردم.اما دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، بایدن را به انفعال در برابر ایران متهم کرد و  مدعی شد: در دوران من، ایران ورشکسته بود. پولی نداشت که به تروریسم بدهد و نمی توانستند به حماس پول بدهند.رئیس جمهور پیشین آمریکا سپس مدعی شد اگر من رئیس جمهور آمریکا بودم، هرگز حماس به اسرائیل حمله نمی کرد.ترامپ در این مناطره هنگامی که از سوی بایدن درباره مهاجرت مورد حمله قرار گرفت، در پاسخ مدعی شد که بطور جدی با تروریسم مبارزه کرده است و سپس به کشته شدن ابوبکر البغدادی و نیز شهادت سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد.
لازم به ذکر است دولت آمریکا در راستای سیاست فشار حداکثری عصر پنجشنبه در آستانه برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران و نیز برگزاری نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میان جو بایدن و دونالد ترامپ، به بهانه برنامه هسته ای تهران، سه شرکت و ۱۱ کشتی را به اتهام دست داشتن در حمل و نقل فرآورده های نفتی و پتروشیمی ایران تحریم کرد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت که واشنگتن تحریم های جدیدی را علیه ایران در پاسخ به "تداوم تشدید تنش های هسته ای" اعمال کرده است.بلینکن گفت: «در طول یک ماه گذشته، ایران گام‌هایی را برای گسترش بیشتر برنامه هسته‌ای خود به روش‌هایی که هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد، اعلام کرده است».وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: اقدامات ایران برای افزایش ظرفیت غنی‌سازی با توجه به عدم همکاری مداوم ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران، بیش از پیش نگران‌کننده است. او تصریح کرد: «ما متعهد هستیم که هرگز اجازه ندهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و آماده استفاده از تمام عناصر قدرت ملی برای اطمینان از این امر هستیم.»
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: تحریم های سه شرکت مستقر در امارات متحده عربی را که آمریکا آنها را متهم به دست داشتن در حمل و نقل فرآورده های نفتی یا پتروشیمی ایران کرده و همچنین ۱۱ کشتی مرتبط به این شرکت ها هدف قرار می دهد.
«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در راستای سیاست دوگانه واشنگتن با ادعای حمایت از مردم ایران اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا از آغاز دولت جو بایدن بیش از ۶۰۰ تحریم علیه ایران و نهادهای ایرانی وضع کرده است. متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران با ادعای حمایت از مردم ایران گفت: «ما از آغاز این دولت بیش از ۶۰۰ تحریم علیه ایرانی و نهادهای ایرانی وضع کرده ایم.برخی از این تحریمها برای حمایت از تروریسم و سایر اقدامات بی‌ثبات‌کننده هستند، اما تعدادی از آنها برای سرکوب مردم ایران هستند.»خبرنگاری درباره گزارش وزارت خارجه آمریکا مبنی بر آزادی های بین المللی مذهبی و متهم کردن ایران در این گزارش و نیز روز بین المللی حمایت از قربانیان شکنجه درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و نیز اقدامات بیشتر آمریکا در این زمینه علاوه بر تحریم مقامات جمهوری اسلامی ایران سوال کرد.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ با ادعای حمایت از مردم ایران گفت: من کاملاً با این نظر موافقم که جهان باید به وضعیت حقوق بشر و ظلم به مردم ایران توجه بیشتری کند. یکی از اقداماتی که از آغاز این دولت انجام داده‌ایم برجسته کردن نقض حقوق بشر مردم ایران سرکوب آزادی آنها بوده است.این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: ما این کار را از طریق ارتباطات دوجانبه در سطح جهانی و همچنین از طریق گزارش‌های سالانه انجام داده‌ایم. ما از سایر کشورها خواستیم که این مساله را چه به صورت عمومی و چه به صورت خصوصی مطرح کنند. ما همچنین اطمینان یافتیم که مردم ایران به ابزار مورد نیاز جهت دور زدن سانسور مانند وی پی ان‌ها دسترسی دارند تا بتوانند به اخبار و اطلاعات آزاد دست پیدا کنند.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما همچنین از آغاز این دولت بیش از ۶۰۰ تحریم علیه ایرانی و نهادهای ایرانی وضع کرده ایم.برخی از این تحریمها برای حمایت از تروریسم و سایر اقدامات بی‌ثبات‌کننده هستند، اما تعدادی از آنها برای سرکوب مردم ایران هستند.
این مقام آمریکایی ادامه داد: «ما همچنان به انجام اقدامات علیه مقامات ایرانی در زمان مناسب ادامه خواهیم داد. ما همچنین از اعتراض سایر کشورها به سرکوب بی‌رحمانه مردم ایران استقبال خواهیم کرد. ما به حمایت از مردم ایران ادامه خواهیم داد.»
قابل توجه آنکه یک مقام بلندپایه آمریکایی شامگاه چهارشنبه گفت: «به اعتقاد واشنگتن، ایران عملیاتی برای تولید سلاح هسته‌ای انجام نداده است، اما اخیرا اقدامات تحریک‌آمیز انجام داده است.»
ایران بارها تأکید کرده  سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در رد سلاح‌های هسته‌ای و همچنین عزم قوی آن در استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز و تعهد قاطع بر گفت‌گو و دیپلماسی بدون تغییر باقی مانده است.این مقام آمریکایی بر تعهد ایالات متحده به تامین تسلیحات برای رژیم صهیوینستی تأکید کرد و گفت: «ایالات متحده به تامین تسلیحات برای اسرائیل، به استثنای یک محموله مهمات سنگین که همچنان در دست بررسی است، متعهد است.»
به گزارش اسکای نیوز، این مقام ارشد دولت آمریکا که نام او فاش نشده است، ادامه داد: «ما در حال مذاکره برای یافتن راه‌حلی در مورد ارسال تسلیحات معلق به اسرائیل هستیم که هنوز در دست بررسی است.»
در همین حال سخنگوی وزارت خارجه اظهارات مداخله جویانه معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در خصوص انتخابات ریاست جمهوری کشورمان را گزافه گوئی و یک مداخله جویی آشکار عنوان کرد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که اظهارات مداخله جویانه معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در خصوص انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، گزافه‌گویی و یک مداخله‌ جویی آشکار است.کنعانی تاکید کرد: مقامات آمریکائی از این‌گونه اظهارات بی‌ارزش طَرفی برنخواهند بست و ملت ایران همانند گذشته در این انتخابات نیز با مشارکت مؤثر و پرشور خود پای صندوق‌های رأی، پاسخ اینگونه اظهارات مداخله جویانه را محکم خواهند داد.سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ملت‌های جهان آثار و نتایج دموکراسی آمریکایی را در داخل همین کشور و نیز مناطق مختلف دنیا دیده و طعم تلخ آن را چشیده‌اند. بطور نمونه خروجی دموکراسی و حقوق بشر آمریکایی در سرزمین‌های اشغالی، جنایتکارانی هستند که در اشغالگری، نژادپرستی، جنگ و خونریزی و اقدامات تروریستی، در جهان شهره و سرآمد هستند.سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: نقش آفرینی اصیل و مستقیم مردم در تعیین سرنوشت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران یک اصل بدیهی بوده و همواره در عمل به اثبات رسیده است.
از سوی دیگر سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفت: تنها کشوری که در راه دموکراسی ایران خدشه وارد کرد، کشور کانادا بود که به صورت علنی برای مشارکت صدها هزار ایرانی مانع ایجاد کرد.باقری عنوان کرد: هر انتخابات یک جشنواره جدید مردم سالاری در جمهوری اسلامی است و یکی از روزهای برجسته قدرت مردم ایران است. همانطور که رهبری تصریح فرمودند مولفه های قدرت ما صرفا مادی و سخت افزاری نیست. وی گفت: حضور پرشور و شعور مردم که در سال جاری در آئین تشییع شهدای خدمت که در شرایطی خطیر چهره دنیا را خیره کرد. مردم شرایط خطیر را به فرصت بزرگ تبدیل کردند. امروز بار دیگر به میدان آمدند و شور و شعور خود را به نمایش گذاشتند و شرایط بسیار ویژه‌ای را رقم زدند.
سرپرست وزارت امور خارجه تصریح کرد: انتخاب رئیس قوه مجریه تاثیر بسیار زیادی در حکمرانی کشور خواهد داشت. اهتمام وزارت خارجه به عنوان مسئول برگزاری انتخابات در خارج از کشور و به عنوان خادم هموطنان تمهیدات لازم به محوریت معاونت کنسولی و با محوریت ریاست نمایندگی ها بستر مناسب و خوبی برای مشارکت و حضور همه ایرانیان برای این جشنواره بزرگ مردم سالاری فراهم شده است.باقری افزود: امیدواریم این منجر به حضور حداکثری ایرانیان خارج از کشور شود. متاسفانه تنها کشوری که متاسفانه در راه دموکراسی ایران خدشه وارد کرد کشور کانادا بود که به صورت علنی برای مشارکت صدها هزار ایرانی مانع ایجاد کرد.وی بیان کرد: علی رغم پیگیری ها در معاونت کنسولی امکان اخذ رأی در کانادا میسر نشد، این بار هم جلوه دیگری از دشمنی بروز و نمود دادند و به جهانیان نشان دادند که تا چقدر در ادعای پوشالی خودشان صادق نیستند.
سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفت: در کشورهای مختلف تمهیدات مناسب فراهم شده و روندی که از اول وقت امروز به وقت محلی نمایندگی ها آغاز شده روند مطلوبی است که امیدواریم ادامه پیدا کرده و نمایندگی ها مزد خود را با حضور پرشور هموطنان دریافت کنند.
https://siasatrooz.ir/vdcewo8zejh8woi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی