سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲
کد مطلب : 129963

آخرین وضعیت شیوع تب دنگی در کشور

آخرین وضعیت شیوع تب دنگی در کشور
معاون بهداشت وزارت بهداشت به تشریح وضعیت بیماری تب دنگی در کشور پرداخت.
حسین فرشیدی، در نشست خبری که در وزارت بهداشت برگزار شد، به وضعیت بیماری تب دنگی در کشور اشاره کرد و گفت: پشه آئدس برای اولین بار در سال ۹۸ در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان شناسایی شد و اقدامات برای جلوگیری از گسترش زیست بوم این پشه در کشور از همان زمان آغاز گردید.وی با بیان اینکه طبق آمار سازمان بهداشت جهانی یک سال پس از کشف این پشه، بیماری تب دنگی گسترش می‌یابد، افزود: خوشبختانه با ایجاد نظام مراقبت قوی، طی چهار سال و نیم گذشته از تکثیر بیماری تب دنگی در کشور جلوگیری شده است و در این مدت اگر پشه‌ای هم در منطقه‌ای از کشور مشاهده شده، این پشه‌ها آلوده نبوده‌اند.
فرشیدی اضافه کرد: با ورود بیماران از کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه دوبی از اردیبهشت امسال و با وجود اینکه بیشترین ساکنان دوبی از شهرستان‌های لار و گراش استان فارس هستند، مراقبت در این استان تشدید شد.وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان‌هایی مانند بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، مازندران، گیلان و گلستان مراقبت‌ها بیشتر است، گفت: در این استان‌ها زندگی پشه آئدس در حداقل آب می‌تواند رخ دهد، حتی در استان‌هایی که از کولر آبی استفاده می‌کنند. زیرا پشه آئدس در این آب‌ها تخمک گذاری می‌کند و این تخمک‌ها حتی پس از خشک شدن آب‌ها می‌تواند تا یک سا ل و نیم زنده بماند و بارندگی باعث جان دادن دوباره به این تخمک‌ها و تبدیل آنها به پشه آئدس می‌شود.
فرشیدی با تاکید بر اینکه در مناطق آلوده هر نوع گزشی که صورت می‌گیرد مردم باید احتمال آئدس بدهند و مراقبت کنند، افزود: تب، درد شکننده استخوان، بدن درد، تهوع و استفراغ از علائم بیماری تب دنگی ناشی از گزش پشه آئدس هستند. لذا اگر کسی این علائم اولیه را داشت باید سریعاً به مراکز بهداشتی مراجعه کند.معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در پاکستان و عراق هم این بیماری دیده شده و هر نوع ورود و خروج مسافر به کشور از این کشورها باید کنترل شود و هر مسافری در بدو ورود به کشور، باید سفرش به این کشورها را خبر دهد.وی با بیان اینکه خطر بیماری در صورت عدم تشخیص زودهنگام و عدم مراقبت‌های لازم زیاد است، گفت: سند ملی مبارزه با پشه آئدس با امضای رئیس سازمان پدافند کشور به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده است. در این سند وظایف تمامی سازمان‌ها بیان شده که باید به نقش خود عمل کنند تا بتوانیم از این بیماری پیشگیری کنیم.
فرشیدی اضافه کرد: از ۲۶ اردیبهشت تا امروز، ۱۳۸ نفر به تب دنگی مبتلا شده‌اند که از این تعداد فقط ۷ نفر در داخل مبتلا و مابقی وارداتی هستند. از پاکستان ۴ مورد و بنین و عمان هرکدام یک مورد و امارات نیز ۱۲۵ مورد ابتلاء به کشور وارد شده‌اند. تا اوایل خرداد ماه، هیچ مورد انتقال داخلی نداشته‌ایم. در این بازه زمانی نیز یک نفر به دلیل ابتلاء به تب دنگی فوت کرده است.
وی گفت: تعداد ۷ مورد ابتلای داخلی بیانگر این است که بیماری را به خوبی کنترل کرده‌ایم. پشه آئدس در بندر خمیر و شهرستان سیریک در استان بوشهر شناسایی شد اما در حال حاضر پشه در این شهرها وجود ندارد. وضعیت تب دنگی در کشور امارات مساعد نیست، به نحوی که بیمارستان ایرانیان در این کشور هیچ تخت خالی ندارد.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه واکسن بیماری تب دنگی در حال سپری کردن مراحل کارآزمایی بالینی است، افزود: البته ایران به واکسن تب دنگی نیاز ندارد، واکسن برای کشورهایی است که شرایط نامساعدی دارند.فرشیدی درباره میزان مرگ و میر تب دنگی، گفت: میزان مرگ و میر تین بیماری مانند کرونا نیست و میزان مرگ و میر ناشی از تب دنگی حدود یک تا ۲ درصد است.وی با بیان اینکه باران در گسترش پشه آئدس اثرگذار است، افزود: بهسازی محیط از گسترش پشه آئدس جلوگیری می‌کند.
در ادامه این نشست خبری، شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که نخستین مورد تب دنگی در ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در کشور شناسایی شد، گفت: اقداماتی مانند مه‌پاشی، سم‌پاشی و حشره‌کشی انجام داده‌ایم که این پشه را کنترل کنیم.وی افزود: حداقل ۷ استان کشور و به ویژه چهار استان کشور در خطر هستند. وقتی ۱۲۵ نفر از مبتلایان ما در امارات مبتلا شدند یعنی هزاران نفر از شهروندان کشورهای دیگر هم مبتلا شده‌اند. حساسیت‌های لازم درباره استان‌های همجوار وجود دارد؛ به همین دلیل حساسیت لازم را برای استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان هم داریم. همچنین نسبت به استان‌های مازندران و گلستان نیز حساس هستیم. عرشی با بیان اینکه احتمال اپیدمی این بیماری را رد نمی‌کنیم، گفت: نگرانی اصلی ما برای شهریور و مهرماه است که از گرمای هوا کاسته می‌شود و پشه‌ها در هوای آزاد به راحتی می‌توانند رفت و آمد کنند.وی گفت: برد پرواز پشه ۵۰۰ متر است؛ به همین دلیل اینگونه نیست که از یک استان به استان دیگر پرواز کند. انتقال تخم آن هم ممکن است از طریق تایرهای کهنه ماشین‌ها و... باشد.
https://siasatrooz.ir/vdch-wnzx23niwd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی