سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲
کد مطلب : 129965

بحران از کجا آمده است؟

ترکیه در روزهای اخیر با بحرانی امنیتی به نام درگیری مردم با پناه‌جویان سوری مواجه بوده است. بر اساس گزارش‌های منتشره ماجرا از زمانی شروع شد که اخباری مبنی بر تجاوز یک پناهجوی سوری به یک بچه سوری در شهر کایسری منتشر شد که این موضوع باعث خشم شهروندان ترکیه شده و آنها با هجوم به محله های سوری نشین و تخریب اماکن و خودروهای آنها خواستار اخراجشان از کشور شدند.
بر اساس آمارهای منتشره حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آواره سوری در ترکیه زندگی می‌کنند و در سال‌های اخیر ترکیه شاهد تشدید موج تنفر علیه خارجی ‌را بوده و ناآرامی‌هایی ایجاد شده است که ریشه آن شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی بوده که اکثر آن اشتباه بوده است. هر چند که موضوع پناه‌جیوان و مهاجرین امروز یکی از چالشهای بزرگ جهانی است و بسیاری از کشورها با آن دست به گریبان هستند اما پرونده آوارگان سوری در ترکیه نکاتی قابل توجه را در بر دارد. هر چند که در انتخابات اخیر اردوغان رئیس جمهور ترکیه وعده داده بود که به وضعیت آوارگان سوری سر و سامان می دهد اما حقیقت آن است که ترکیه همچنان این آوارگان را فرصتی برای اهداف خود می‌داند. از یک سو اردوغان آوارگان را مولفه‌ای برای چانه زنی با دولت سوریه می‌داند چرا که همواره با آنها مشروعیت سیاسی اسد را زیر سوال برده است همچنین ترکیه تلاش دارد تا با ادعای اسکان آوارگان در مرزهای سوریه طرح اشغال بخشی از این کشور را اجرایی سازد. از سوی دیگر ترکیه در کنار چانه زنی با سوریه، آوارگان را مولفه‌ای برای امتیاز گیری از اروپا نیز می داند.
سالهاست که اروپا با بجرانی به نام پناه‌جویان و آوارگان مواجه است لذا ترکیه از این فرصت برای کسب منافع سیاسی و اقتصادی از اروپا بهره می گیرد چنانکه حتی توافقی چند میلیارد دلاری با اروپا برای نگهداری پناه‌جویان سوری بسته است.
در این میان البته نباید فراموش کرد که جنگ افروزی آمریکا در سوریه نیز موجب شده تا عملا اوارگان سوری نیز توان بازگشت به کشور خود را نداشته باشند چنانکه جنگ اوکراین و پیش از آن اشغال افغانستان توسط غرب میلیون ها آواره بر جای گذاشته است. به هر تقدیر می‌توان گفت که راهکار پایان بحران کنونی آوارگان سوری در ترکیه، مذاکره میان آنکارا و دمشق می‌باشد که می‌تواند ثبات و امنیت را برای هر دو کشور و افزایش جایگاه مردمی اردوغان را نیز به همراه داشته باشد.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcjmheviuqe8hz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی