دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۴
کد مطلب : 129958

استفاده به‌جا از ظرفیت‌ها برای پیروزی در انتخابات

استفاده به‌جا از ظرفیت‌ها برای پیروزی در انتخابات
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری جمعه 15 تیر ماه برگزار میشود، دو نامزد باقی مانده در این رقابت مسعود پزشکیان و سعید جلیلی برای رسیدن به پاستور در حال دوئل تبلیغاتی و رسانه‌ای هستند. هواداران و جریان فکری عقبه هر دو نامزد به شدت مشغول فعالیت برای جلب رأی هستند.
جریان اصولگرایی و جریان اصلاح طلبی همه ظرفیت‌های خود را به میدان آورده‌اند تا پیروزی در انتخابات 15 تیر را به نام خود ثبت کنند.البته هر چند در این دوره کمتر شاهد بی‌اخلاقی‌های سیاسی و تبلیغاتی بودیم اما نمونه‌هایی از این بی‌اخلاقی، منفی بافی و سیاه نمایی از سوی نامزدها و هواداران آنها دیده شد.
نامزد جریان انقلاب بهتر است نسبت به برخی افرادی که در ستادهای تبلیغاتی او فعالیت می‌کنند توجه بیشتری داشته باشد امیر حسین ثابتی متین را در فضای مجازی منتشر کرده که بسیار بازتاب منفی داشته است و این اتفاق قطعا بر روی آراء او تأثیر مستقیم دارد.
یکی از نکات ضعف جریان اصولگرا بهره نبردن از افراد متخصص و با سابقه در امر تبلیغات و رسانه است نمونه آن را در انتخابات 96 دیدیم که و یا در همین دوره نیز کار اشتباهی که تیم تبلیغاتی قالیباف انجام داد و دحختر ایشان در برنامه تلویزیونی حاضر شد باعث کاهش و ریزش آراء او گشت.
با این وجود اکنون یکی از مهمترین وظایف نامزدها و هواداران آنها ترغیب مردم و 60 درصدی که رأی ندادن به مشارکت در انتخابات است.
جریان اصولگرایی که اکنون به جریان انقلاب خوانده می‌شود علاوه بر این که سعی دارد تا سعید جلیلی که وابست به این جریان است پیروز شود، از مردم نیز درخواست دارد تا برای اقتدار ایران اسلامی پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.
در همین زمینه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در دور دوم انتخابات انتظار می‌رود اگر مشارکت مانند دور اول اتفاق بیفتد، آقای جلیلی پیروز انتخابات باشد؛ البته این موضوع به تلاش نیروهای انقلاب و اصولگرا بستگی دارد تا با تمام قوا به میدان بیایند و اجازه ندهند تجربه تلخ انتخابات سال ۹۲ اتفاق بیفتد.
غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با ایسنا درباره اجماع در جبهه انقلاب اظهار کرد: شاید اگر در دور اول انتخابات میان نیروهای اصولگرا اجماع صورت می‌گرفت، انتخابات به دور دوم کشیده نمی‌شد. مجموعه آرای آقایان جلیلی و قالیباف به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد و این تحلیل ها نیز وجود داشت که اگر آقای قالیباف به نفع آقای جلیلی انصراف می‌داد، سبد آرای او به سبد آرای آقای جلیلی ریخته می‌شد.
مصباحی مقدم درباره میزان مشارکت در انتخابات بیان کرد: میزان مشارکت در دور اول انتخابات قابل قبول نبود؛ از سوی دیگر انتظار می‌رفت با توجه به شهادت آیت‌الله رئیسی و بدرقه تاریخی مردم در استان‌ها از ایشان، شاهد حضور چشمگیرتر انقلابیون در صحنه انتخابات باشیم. از سوی دیگر عملکرد شهید جمهور در این سه سال نیز به قدری خوب و کارآمد بود که مردم حضور خوبی در پای صندوق‌های رای داشته باشند. حضور جبهه اصلاحات در انتخابات نیز مهم بود و با حضور افرادی مثل آقای خاتمی و ظریف انتظار می رفت که بتوانند هواداران خود را پای صندوق ها بیاورند، اما گویا موفق نبودند.
حمید رضا ترقی قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی نیز در گفت‌وگو با مهر انتخابات ۸ تیرماه را دارای شور و نشاط خوبی دانست و بیان کرد: انتخابات، شور نشاط خوبی در بیان همه سلایق به وجود آورد، کسانی که از صندوق رأی قهر کرده بودند و سردمدار تحریم انتخابات بودند را به پای صندوق رأی آورد. ظرفیت سرمایه اجتماعی اصلاح‌طللبان را که با تمام قوا و امکانات طرفداران خود را برای حضور در صحنه، نشان داد و بیانگر این بود که این ظرفیت تا چه حد هست. وی با اشاره به مناظره‌های برگزار شده پیش از برگزاری انتخابات، گفت: در مناظرات هم، راهکارهایی برای حل مشکلات کشور توسط نامزدها مطرح شد که برای درک مردم از راهکارها و برنامه‌های نامزدها، نقش آگاهی بخش خوبی داشت و به میزان قابل توجهی آگاهی به مردم بخشید و متوجه شدند که بخشی از این وعده و وعیدها چندان قابلیت اجرایی ندارد و نمی‌توانند روی آن حساب کنند.
ترقی با طرح این موضوع که دولت آقای پزشکیان، دولت سوم روحانی است، افزود: هیچ نشانه‌ای از تغییر در مشی اصلاح‌طلبان نشان داده نشد؛ که مردم بتوانند برای حل مشکلات کشور به آن امید داشته باشند؛ این موجب شد تا بخش قابل توجهی از واجدین رأی دادن؛ در انتخابات شرکت نکنند و همچناذن نگران پیاده شدن ایده‌های خودشان در جامعه باشند.
قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه، گفت: توجه به دور اول انتخابات نشان می‌دهد اگر ما بتوانیم در انتخابات بعدی قدری بیشتر تبلیغات انجام دهیم، می‌توانیم امیدواری بیشتری داشته باشیم؛ از تخریب همدیگر که تخریب کارنامه انقلاب است، نامزدها پرهیز کنند؛ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند که دست از لجن پراکنی علیه همدیگر بردارند؛ که متأسفانه این مسیر یکسال است، تخریب نامزدها از سوی برخی از گروه‌ها دنبال می‌شود.
ترقی مهمترین دغدغه اصولگرایان را در این مقطع سیاسی عدم برگشت به عقب دانست و افزود: دغدغه اصولگرایان این است که نتیجه انتخابات حرکت رو به جلو باشد؛ دوم اینکه دستاوردهای مثبت آیت‌الله شهید رئیسی از بین نرود و تداوم یابد و همچنین مردم بتوانند شاخص‌های مورد نظر رهبری را در رابطه با انتخاب رئیس جمهوری با دقت بیشتری، تطبیق دهند.
قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی در رابطه با میزان مشارکت در دور دوم انتخابات، گفت: اگرچه به طور طبیعی همیشه کاهش مشارکت در دوم انتخابات‌ها را داشتیم اما امیدوارم با توجه به اینکه روند ادامه سیاست‌ها و عملکرد آیت‌آلله رئیسی در معرض خطر جدی است و بازگشت به عقب و ارتجاع یک خطر برای انقلاب محسوب می‌شود؛ انتظارمان این است که ان‌شاءالله نیروهای مؤمن و متدین جامعه که عمدتاً عمل به تکلیف می‌کنند؛ آنهایی که به هر حال به فکر نجات کشور و حل مشکلات کشور و تداوم راه آیت‌الله رئیسی هستند، ان‌شاء‌الله حتماً با تعهد بیشتری سر صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند و نتیجه انتخابات را به نفع نیروهای انقلاب رقم خواهند زد.
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی در مقابل ملت، دولت سوم روحانی قرار دارد، نباید به تفاوت سلیقه‌های جزئی توجه کرد چراکه امروز راه توسعه کشور در گرو اتحاد جریان انقلاب است.
نادرقلی ابراهیمی با بیان ضرورت مشارکت حداکثری مردم در مرحله دوم انتخابات، بیان کرد: انتخابات یکی از مولفه‌های مردم سالاری دینی در نظام اسلامی به شمار می رود. حضور حداکثری مردم در انتخابات اقتدار ایران اسلامی را در بعد بین المللی به همراه دارد. خوشبختانه مردم ما همواره در صحنه حاضر بوده و هستند.
وی در ادامه اظهار کرد: حضور آگاهانه مردم در پای صندوق‌های رأی حائز اهمیت است. در حقیقت کارنامه هر یک از کاندیداها پیش روی چشم مردم است و نمی توان با حرف های شعار گونه از واقعیت ها فرار کرد. اکنون در روزهای تاریخی و تعیین کننده ای قرار داریم.
نماینده مردم اراک تصریح کرد: توسعه کشور، گشایش در معیشت مردم و ادامه راه پیشرفت همراه با عدالت دولت شهید رئیسی، در گرو اتحاد جریان انقلاب است. وقتی در مقابل ملت، دولت سوم روحانی قرار دارد، نباید به تفاوت سلیقه های جزئی توجه کرد.
ابراهیمی بیان کرد: امروز سعید جلیلی محور اتحاد و انتخاب همه است. برای ادامه راه شهید رئیسی و در حقیقت ادامه راه خدمت به مردم، همه اقشار جامعه به ویژه مستضعفان که صاحبان اصلی انقلاب هستند باید در پای صندوق های رای حضور پیدا کنند. ان شاءالله شاهد مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو خواهیم بود.
https://siasatrooz.ir/vdcbs9b8wrhb59p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی