دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۷
کد مطلب : 129767

پیامدهای افراط‌گرایی

نتیجه انتخابات پارلمان اروپا مشخص شد که از آن جمله شکست جریان های حاکم بر کشورهای اروپایی در برابر رقبا معروف به راست افراطی می باشد. این روند چنان بود که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه پس از شکست تلخ ائتلافش در انتخابات اروپا، پارلمان فرانسه را منحل کرد و انتخابات جدیدی را اعلام کرد.
وی در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که انتخابات پارلمانی باید در 30 ژوئن (10) و 7 جولای (17 تیر) برگزار شود. این اقدام از سوی مکرون در حالی صورت گرفته است که مروری بر کارنامه وی بویژه در ماه‌های اخیر ریشه‌های شکست سنگین حزبش در انتخابات پارلمان اروپا را آشکار می سازد.
نخست آنکه مکرون نیز مانند بسیاری از سران آلمان مدعی بود که به دنبال مقابله با جریان‌های راست افراطی همچون جریان مارین لوپن است حال آنکه سیاست‌های مکرون طیف گسترده‌ای از افراط گرایی بود. اجرایی سازی قوانین جدید کار که افزایش فشار سرمایه‌داری بر مردم را به همراه داشت، تشدید سیاست‌های ضد اسلامی که حتی دانش آموزان مسلمان را از پوشیدن لباس پوشیده و بلند باز داشت، حمایت‌های گسترده از رژیم صهیونیستی به‌گونه‌ای از یک سو با درخواست مردم برای قطع روابط و حمایت از رژیم صهیونیستی خودداری کرده و از سوی دیگر به سرکوب و بازداشت مخالفان کشتار غزه پرداخته است، افزایش سیاست‌های ضد مهاجرتی که سرکوب و بازداشت گسترده‌ای را به همراه داشت حال آنکه بخش قابل توجهی از جمعیت فرانسه را مهاجرین تشکیل می‌دهند، اصرار بر جنگ افروزی در اوکراین که این روزها به عرصه ارسال جنگنده و تشکیل گروه‌های آموزشی در خاک روسیه و حتی مصادره دارایی‌های مسکو نیز رسید، همگرایی با آمریکا به جای توجه به منافع فرانسه که نابودکننده میراث دوگل بوده است و... را در سیاست های افراط گرایانه مکرون به بهانه مقابله با افراط گرایی می‌توان مشاهده کرد. دوم آنکه مکرون در عرصه اتحادیه اروپا نیز سیاست اروپایی قدرتمند را دنبال می‌کرد که نتیجه آن نیز تشدید نظامی‌گری اروپا در زمین ناتو و آمریکا و نیز هزینه شدن منابع مالی فرانسه در اقتصاد و امنیت اروپا بوده حال آنکه مردم فرانسه دوری از این اتحادیه و افزایش استقلال کشورشان تاکید دارند. این افراط گرایی اروپایی تا بدان جا پیش رفت که فرانسه در کنار آلمان و انگلیس بر خلاف منافع اتحادیه اروپا به صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام پرداختند.
مجموع این تحولات که ریشه در افراط گرایی مکرون داشته در نهایت زمینه ساز شکست وی و حزبش را به همراه داشت بگونه‌ای که حتی میزبانی از پی جینگ پینگ رئیس جمهور چین نیز نتوانست از شکست آنها در انتخابات پارلمان اروپا جلوگیری نماید. شکستی که اکنون در انتخابات مجلس ملی فرانسه نیز می‌تواند تکرار شود.


سید محمد صادق لنکرانی
https://siasatrooz.ir/vdcjmhevauqe8az.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی