سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۸
کد مطلب : 129837

ماموریت بیروت

در شرایطی که جنگ غزه و نسل کشی فلسطینی‌ها همچنان کانون اصلی تحولات منطقه است، «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکا که به اراضی اشغالی سفر کرده بود، دیروز وارد بیروت شده و با مقامات لبنانی دیدار گفتگو کرد.آموس هوکشتاین در لبنان گفت: ما روزهای سختی را سپری می‌کنیم و پیشنهاد «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای آتش بس در نوار غزه مورد قبول میانجی‌ها و اسرائیل قرار گرفته و جنبش حماس باید آن را بپذیرد. آتش بس به جنگ پایان می‌دهد و راه را برای راهکارهای دیپلماتیک باز می‌کند.
  وی در حالی طرح آتش بس بایدن را راهکار نهایی مسئله فلسطین عنوان می کند که نگاهی بر ابعاد  سفر وی بیانگر شرایط حساس منطقه و نیز سراسیمگی آمریکا از روند کنونی است. رژیم صهیونیستی در حالی به رغم حمایت‌های آمریکا نتوانسته اهداف خود را در غزه مبنی بر آزاد سازی اسرا، نابودی حماس، تسلط بر غزه و کوچ اجباری حداقل یک میلیون فلسطینی را محقق سازد که همزمان نیز در جبهه شمالی سرزمین‌های اشغالی، حزب الله لبنان موازنه‌ای جدید را ترسیم
کرده است.
به اذعان صهیونیست‌ها، عملیات‌های ترکیبی پهپادی و موشکی حزب الله موجب شده تا از یک سو شهرک‌های مرزی خالی از سکنه شوند و از سوی دیگر نیز مراکز حساس نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نابوده شده‌اند. اقدام اخیر پهپادی حزب الله مبنی بر نمایش بانک اهدافش در سرزمین‌های اشغالی عمق این اشراف نظامی و اطلاعاتی را آشکار می سازد. در این میان در حالی افرادی همچون نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست‌ها گسترش و استمرار جنگ را راهکار بقای خود می‌دانند اما ظرفیت‌های عظیم نظامی حزب الله شکست این رژیم را برای همگان مسلم کرده است.
بر این اساس است که آمریکا و برخی اروپایی‌ها همچون انگلیس و فرانسه برآنند تا از گسترش دامنه جنگ جلوگیری نمایند تا از یک سو از گسترش ابعاد شکست رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند و از سوی دیگر منافع خود را در منطقه حفظ نمایند. در این شرایط نماینده آمریکا راهی سرزمین‌های اشغالی و سپس لبنان شده است تا شاید از گسترش دامنه جنگ جلوگیری نماید حال آنکه در یک سوی معادله نتانیاهویی قرار دارد که صرفا با جنگ زنده است و در سوی دیگر نیز حزب اللهی قرار دارد که پیش شرط آتش بس را پایان کشتار و افزایش ارسال کمک‌ها به غزه عنوان داشته است. در این شرایط سفر نماینده آمریکا رسما شکست خورده است هرچند که در ظاهر ادعای تلاش برای جلوگیری از گسترش جنگ را سر می‌دهد تا بایدن بتواند از آن در تبلیغات انتخاباتی بهره‌برداری نماید.
 
سید مهدی لنکرانی
https://siasatrooz.ir/vdchxwnzq23ni6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی